Tijdens de Email Marketing Conferentie is door de DDMA en Thuiswinkel.org de nieuwe Email code gepresenteerd. Adverteerders committeren zich hiermee aan de regels die de OPTA al langer hanteert. Bedrijven gaan transparanter informeren over hun e-mail marketing richting consumenten.
DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld die vanaf 1 januari 2012 in werking treedt. De Code E-mail vervangt de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. Organisaties (adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers) hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren. Hierna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving.
Codewoord: transparantie
De nieuwe code moet het voor consumenten nog helderder maken waar men zich voor inschrijft. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, dus niet per afzonderlijke mailing.
Volgens de DDMA en Thuiswinkel.org is deze vorm van zelfregulering gewenst, volgens de OPTA zijn dit echter de regels die zij al veel langer hanteren.
De code treedt per 1 januari 2012 in werking en is vanaf vandaag te downloaden op de website van DDMA.
Credits headerafbeelding: Andrea (CC)