• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Nieuwe koppeltjes in de reisbranche: KLM en Airbnb, Baidu en Uber

12 december 2014 door Lobke Elbers

Is de reisbranche in rep en roer? De sharing initiatieven Airbnb en Uber hebben beiden nieuwe partners. Zo kondigde KLM gisteren aan nauwer te gaan samenwerken met Airbnb en heeft Uber een deal gesloten met de Chinese zoekmachine Baidu. Dit zijn de HOT couples to watch out for in 2015.

Nog net voor het einde van het jaar zijn beide deals gesloten en naar buiten gebracht. Money match or love match?

Moneymatch Baidu en Uber

De liefde lijkt hier in eerste instantie van een kant te zijn gekomen. Baidu heeft aandelen gekocht bij Uber waardoor Uber een smak geld ontvangt en gebruik mag maken van Baidu’s data. Zo meldt een ingewijde, volgens het Financieele Dagblad. Uber zou verder willen uitbreiden op de Aziatische markt en haalde eerder al veel geld op tijdens de investeringsronde. Op dit moment is Uber verboden in […] en toegestaan in […] ;we houden het zo langzaam aan niet meer bij. NRCQ kwam gisteren met dit dit overzicht van steden waar Uber in ieder geval in Europa is toegestaan en verboden.

ubertaxikaarteuropa reisbranche
Bron: NRCQ

Als we kijken naar Azië dan is Uber in ieder geval in India verboden, zo meldde De Volkskrant. Als we naar het overzicht kijken van de dienst in Azie, staat het er nog wel steeds tussen. Het aanbod in Azië is niet gering, maar ook hier lijkt de dienst dus nog te kampen met diverse blokkades.

De deal van Uber en Baidu lijkt een deal waar beiden grote baat bij hebben. Baidu concurreert met Alibaba, en Alibaba werkt weer samen met twee andere taxi-startups in Azië: Didi Dache en Kuaidi Dache. De insteek van deze startups is exact hetzelfde als die van Uber; via GPS wordt real-time info gegeven van de locatie van de beschikbare taxi’s en via de app kunnen taxi’s besteld worden. De aanvraag komt rechtstreeks binnen bij de taxi-chauffeur en deze bepaalt of hij op dit verzoek ingegaan gaat worden.

De strijd die Baidu en Uber samen aangaan is een interessante: kan internetgigant Alibaba überhaupt nog wel verslagen worden? Alibaba kondigde vorige maand het nieuwe reisplatform Alitrip aan; een concurrent van het reisplatform Qunar waar Baidu weer aandelen in heeft; Qunar is China’s grootste en snelst groeiende reissite als het gaat om traffic.

Lovematch KLM en Airbnb

Gisteren kondigde KLM aan de liefde te hebben verklaard aan Airbnb. Eerder dit jaar werden de twee al samen gespot in de samenwerking waar je via Airbnb een overnachting kon krijgen in een KLM airplane appartement. Het mooie is dat deze twee partijen onafhankelijk van elkaar al zo sterk zijn. De match tussen deze twee is er een van 1 + 1 is drie en heeft door hun positie een hoge likeability factor, meer dan Baidu en Uber. Beide merken zijn al zo advanced op social media, hebben een hoge gunfactor, doen beiden aan perfecte storytelling en staan doorgaans om hun campagnes in de spotlight. Daar helpen de reisverhalen van hun klanten/de locals natuurlijk ook bij: klm local eyes en Airbnb blog. De ‘schoonheids foutjes’ worden sneller vergeten, althans als het de consumenten betreft. De industrie denkt daar -logisch- anders over.

klm airbnb reisbranche

De twee hebben nu samen een platform gelanceerd: airbnb.klm waar we straks de huisjes direct kunnen boeken tijdens het boeken van de vlucht. Dat aanbod bestaat uit zo’n 1 miljoen appartementen en/of huizen van zo’n 600 bestemmingen waar KLM ook op vliegt. Sinds de komst van de pakketreizen die KLM in de het voorjaar aankondigde, is dit een niet zo’n heel gevaarlijke stap richting concurrentie met touroperators, omdat ze niet direct concurreren met de pakketreizen die zij aanbieden. Maar als je overkoepelend kijkt naar de samenwerking van KLM en Airbnb, is deze match natuurlijk een match met gigantische impact waar de reiswereld niet zo blij mee is. In plaats van touroperator bestemmingen, focust KLM zich op de particuliere aanbieders. Dat zal nog heel wat discussie op gaan leveren.

Wat zal er gebeuren in 2015 in de reisbranche

  • Het verder verstoren van markt-werking in de reisbranche met de komst van het begrip deeleconomie waar wij extra van mee-profiteren of juist de nadelen van ondervinden, lijkt met de samenwerkingen van deze vier partijen alleen maar verder in gang te worden gezet.
  • Zegening voor bedrijven die dezelfde soort initiatieven lanceren. Hiermee  verwacht ik dan ook meer kansen vanuit de hotellerie voor een grote groei van Be Mate; het Spaanse alternatief voor Airbnb. Als hoteliers straks daadwerkelijk hun hotel services beschikbaar kunnen stellen bij appartementen vormt dit een mooie eerste grote tegenaanval.
  • Daarnaast zal de vergelijkbare website van Airbnb Wimdu het extra moeilijk krijgen. Immers, als je toch je vlucht boekt, is het dan niet relevant om ook direct je appartement te boeken zoals dat nu kan via KLM. Natuurlijk blijven er nog airlines over om ook een dergelijke samenwerking mee te bewerkstelligen, maar het aanbod moet toch matchen, net als de positionering. Wat wordt dan de gunfactor?
  • Uber wordt de volgende in de pakketdeal van KLM? Na de eerdere aankondiging van de samenwerking van Uber met de airline heeft KLM gestunt met prijzen om via Uber je vervoer te regelen van en naar locatie en/of vliegveld. Het platform airbnb.klm zal in 2015 weleens airbnb.uber.klm kunnen worden. De grootste partijen kunnen en willen niet meer zonder elkaar, interessant is om te zien wat dat gaat doen met de Aziatische markt en de verdere concurrentie van Alibaba.
  • Maar wat het meest belangrijk zal zijn in de hele beweging: wat KLM, Airbnb en Uber kunnen, kunnen anderen ook en ik denk dat we daar in 2015 al de eerste nieuwe love-matches van gaan zien. Zelf heb ik o.a. veel verwachtingen Tinker om een tegenbeweging in te zetten.

Gerelateerde Berichten

  • KLM Cityguide: Nieuwe social actie van KLM

    Vandaag bracht KLM een e-mailing naar buiten over hun nieuwe Cityguides. Met deze kLM Cityguide…

  • Flynt van KLM
    Ontmoet Flynt: De nieuwe social media V.I.P. van KLM

    De bibliotheek van social media cases in de travel wereld zijn redelijk vaak KLM-blauw gekleurd.…

  • Het boekingsproces van KLM en de inzet van social media

    Dit is een verslag van Frans Appels: Netprofiler.nl. Het hele artikel (en meer) is te…

Categorie: E-commerce, Social media Tags: Airbnb, Baidu, KLM, uber

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Wat gebeurt er als 's werelds meest disruptieve sharing platforms worden geïntegreerd door een airline | TravelNext schreef:
    23 februari 2016 om 16:03

    […] Eind 2014 voorspelde ik al dat Uber in 2015 weleens de volgende partner voor ‘pakketten’ zou kunnen zijn voor KLM. Een beetje zat ik ernaast, het is namelijk 2016 geworden, maar dus wel uitgekomen en in een dynamische vorm van een app. […]

  2. TravelNieuws: persaandacht voor 'bijzonder overnachten' gratis af te halen bij Airbnb | TravelNext schreef:
    6 juli 2016 om 11:44

    […] dat dus bewuste samenwerkingen worden opgestart met Airbnb, zoals bijvoorbeeld KLM dat in 2014 deed, is er blijkbaar een gigantische markt voor aantrekkelijke overnachtingen, waarmee eenvoudig goede […]

  3. Slimme partnerships sluiten in travel: whitepaper | TravelNext schreef:
    27 oktober 2016 om 09:32

    […] koppeltjes in de reisbranche, ik schreef er eerder al een blog over. Data en technologie vervagen de grenzen tussen bedrijven, […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM technologie hotels destinatiemarketing Google instagram Social Media reviews Facebook onderzoek Vakantiebeurs Expedia Airbnb TUI TripAdvisor travel Booking.com mobiel reizen NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring