Is de reisbranche in rep en roer? De sharing initiatieven Airbnb en Uber hebben beiden nieuwe partners. Zo kondigde KLM gisteren aan nauwer te gaan samenwerken met Airbnb en heeft Uber een deal gesloten met de Chinese zoekmachine Baidu. Dit zijn de HOT couples to watch out for in 2015.

Nog net voor het einde van het jaar zijn beide deals gesloten en naar buiten gebracht. Money match or love match?

Moneymatch Baidu en Uber

De liefde lijkt hier in eerste instantie van een kant te zijn gekomen. Baidu heeft aandelen gekocht bij Uber waardoor Uber een smak geld ontvangt en gebruik mag maken van Baidu’s data. Zo meldt een ingewijde, volgens het Financieele Dagblad. Uber zou verder willen uitbreiden op de Aziatische markt en haalde eerder al veel geld op tijdens de investeringsronde. Op dit moment is Uber verboden in […] en toegestaan in […] ;we houden het zo langzaam aan niet meer bij. NRCQ kwam gisteren met dit dit overzicht van steden waar Uber in ieder geval in Europa is toegestaan en verboden.

ubertaxikaarteuropa reisbranche
Bron: NRCQ

Als we kijken naar Azië dan is Uber in ieder geval in India verboden, zo meldde De Volkskrant. Als we naar het overzicht kijken van de dienst in Azie, staat het er nog wel steeds tussen. Het aanbod in Azië is niet gering, maar ook hier lijkt de dienst dus nog te kampen met diverse blokkades.

De deal van Uber en Baidu lijkt een deal waar beiden grote baat bij hebben. Baidu concurreert met Alibaba, en Alibaba werkt weer samen met twee andere taxi-startups in Azië: Didi Dache en Kuaidi Dache. De insteek van deze startups is exact hetzelfde als die van Uber; via GPS wordt real-time info gegeven van de locatie van de beschikbare taxi’s en via de app kunnen taxi’s besteld worden. De aanvraag komt rechtstreeks binnen bij de taxi-chauffeur en deze bepaalt of hij op dit verzoek ingegaan gaat worden.

De strijd die Baidu en Uber samen aangaan is een interessante: kan internetgigant Alibaba überhaupt nog wel verslagen worden? Alibaba kondigde vorige maand het nieuwe reisplatform Alitrip aan; een concurrent van het reisplatform Qunar waar Baidu weer aandelen in heeft; Qunar is China’s grootste en snelst groeiende reissite als het gaat om traffic.

Lovematch KLM en Airbnb

Gisteren kondigde KLM aan de liefde te hebben verklaard aan Airbnb. Eerder dit jaar werden de twee al samen gespot in de samenwerking waar je via Airbnb een overnachting kon krijgen in een KLM airplane appartement. Het mooie is dat deze twee partijen onafhankelijk van elkaar al zo sterk zijn. De match tussen deze twee is er een van 1 + 1 is drie en heeft door hun positie een hoge likeability factor, meer dan Baidu en Uber. Beide merken zijn al zo advanced op social media, hebben een hoge gunfactor, doen beiden aan perfecte storytelling en staan doorgaans om hun campagnes in de spotlight. Daar helpen de reisverhalen van hun klanten/de locals natuurlijk ook bij: klm local eyes en Airbnb blog. De ‘schoonheids foutjes’ worden sneller vergeten, althans als het de consumenten betreft. De industrie denkt daar -logisch- anders over.

klm airbnb reisbranche

De twee hebben nu samen een platform gelanceerd: airbnb.klm waar we straks de huisjes direct kunnen boeken tijdens het boeken van de vlucht. Dat aanbod bestaat uit zo’n 1 miljoen appartementen en/of huizen van zo’n 600 bestemmingen waar KLM ook op vliegt. Sinds de komst van de pakketreizen die KLM in de het voorjaar aankondigde, is dit een niet zo’n heel gevaarlijke stap richting concurrentie met touroperators, omdat ze niet direct concurreren met de pakketreizen die zij aanbieden. Maar als je overkoepelend kijkt naar de samenwerking van KLM en Airbnb, is deze match natuurlijk een match met gigantische impact waar de reiswereld niet zo blij mee is. In plaats van touroperator bestemmingen, focust KLM zich op de particuliere aanbieders. Dat zal nog heel wat discussie op gaan leveren.

Wat zal er gebeuren in 2015 in de reisbranche

  • Het verder verstoren van markt-werking in de reisbranche met de komst van het begrip deeleconomie waar wij extra van mee-profiteren of juist de nadelen van ondervinden, lijkt met de samenwerkingen van deze vier partijen alleen maar verder in gang te worden gezet.
  • Zegening voor bedrijven die dezelfde soort initiatieven lanceren. Hiermee  verwacht ik dan ook meer kansen vanuit de hotellerie voor een grote groei van Be Mate; het Spaanse alternatief voor Airbnb. Als hoteliers straks daadwerkelijk hun hotel services beschikbaar kunnen stellen bij appartementen vormt dit een mooie eerste grote tegenaanval.
  • Daarnaast zal de vergelijkbare website van Airbnb Wimdu het extra moeilijk krijgen. Immers, als je toch je vlucht boekt, is het dan niet relevant om ook direct je appartement te boeken zoals dat nu kan via KLM. Natuurlijk blijven er nog airlines over om ook een dergelijke samenwerking mee te bewerkstelligen, maar het aanbod moet toch matchen, net als de positionering. Wat wordt dan de gunfactor?
  • Uber wordt de volgende in de pakketdeal van KLM? Na de eerdere aankondiging van de samenwerking van Uber met de airline heeft KLM gestunt met prijzen om via Uber je vervoer te regelen van en naar locatie en/of vliegveld. Het platform airbnb.klm zal in 2015 weleens airbnb.uber.klm kunnen worden. De grootste partijen kunnen en willen niet meer zonder elkaar, interessant is om te zien wat dat gaat doen met de Aziatische markt en de verdere concurrentie van Alibaba.
  • Maar wat het meest belangrijk zal zijn in de hele beweging: wat KLM, Airbnb en Uber kunnen, kunnen anderen ook en ik denk dat we daar in 2015 al de eerste nieuwe love-matches van gaan zien. Zelf heb ik o.a. veel verwachtingen Tinker om een tegenbeweging in te zetten.