Het belang van nieuws voor search

Dat nieuws belangrijk is voor de resultaten blijkt wel aan de grote namen op het podium, Brent Payne van Tribune en Julian Sambles van Daily Telegraph worden aan de tand gevoeld over hun seo-strategieën met het oog op nieuws in search door Bas van den Beld (State of Search). Beiden zijn goede voorbeelden van de verschuivingen binnen offline online print en marketing. Voor beide uitgeverijen gaat de website voor de krant; de website wordt continue voorzien van het laatste nieuws, de krant is een selectie van belangrijk nieuws op dat moment.

Nederland loopt achter

Terwijl in de US de discussie over betalen voor nieuws al is afgerond en er voor bepaalde media geld moet worden betaald, zijn wij in Nederland helemaal in shock als Frits Wester op Twitter aankondigt dat het vermiste meisje Millie dood gevonden is, zonder dat dit door nieuwsbronnen is bevestigd. Payne en Sambles gebruiken social channels als belangrijke bron en bieden zelfs geld aan bloggers voor nieuwsartikelen en live verslaggeving. Overigens worden bronnen altijd gecheckt voor berichten worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor Amerikaanse PR-bureaus, die zetten social channels in als middel om hun nieuws te verspreiden, zich bewust zijnde van de mogelijkheden op search gebied.

Journalistiek 3.0

Zowel bij de Tribune als Daily Telegraph krijgen journalisten die verantwoordelijk zijn voor online media, getraind om optimaal gebruik te maken van de werking van nieuws en search. Titels van artikelen verschillen, omdat een titel voor online seo-geoptimaliseerd moet zijn, zonder dat dit ten koste gaat van de interesse van de lezer. ‘Google titles leveren geen lezers maar een hoog weigeringspercentage op.
Tribune checkt ieder uur Google Trends om te zien wat er speelt op search gebied en om zo snel mogelijk te kunnen inhaken op ‘hot news’ en trending topics.

Social channels ultieme linkbuilding tool

Waarom is nieuws zo belangrijk voor search? Omdat je die met social channels makkelijk kunt verspreiden en daar links mee krijgt. Het aantal waardevolle links is voor de positie binnen Google de zwaarst wegende factor naast content en techniek. Social channels met nieuwsberichten leveren met relatief weinig moeite veel links op. ‘Social media is a great way of linkbuilding although the traffic might not be the people you want on your website, they give you links, what gives you a better position’ aldus Brent Payne.

PR en Journalistiek 3.0 binnen de reiswereld

Veel PR bureaus beginnen nu pas met het inzetten van social media om nieuwsberichten te verspreiden, persberichten extra onder de aandacht te brengen en zo meer verkeer en conversie via de website te vergaren. Deze nieuwe manieren van pr- en journalistiek geven reisorganisaties de kans om naast het gevecht om de hoogste posities door middel van AdWords campagnes en dure keywords, de positie binnen Google op een relatief makkelijke manier te verhogen. Risico daarbij is wel dat de bron van het bericht lager komt te staan dan verwijzende sites, zoals bij Sony en de presentatie van een nieuwe 3D televisie het geval was. Sony zond een persbericht uit wat werd opgepikt door grote vergelijkers als gizmodo. Hierdoor kwam Sony ergens onderaan op pagina 1, stond concurrent Samsung met een website verwijzend naar een animatie van 3D-tv hoger en de vergelijkingssites in de top 3.