• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Nieuws, search en social nieuwe tool

18 maart 2010 door Sabine de Witte

Het belang van nieuws voor search

Dat nieuws belangrijk is voor de resultaten blijkt wel aan de grote namen op het podium, Brent Payne van Tribune en Julian Sambles van Daily Telegraph worden aan de tand gevoeld over hun seo-strategieën met het oog op nieuws in search door Bas van den Beld (State of Search). Beiden zijn goede voorbeelden van de verschuivingen binnen offline online print en marketing. Voor beide uitgeverijen gaat de website voor de krant; de website wordt continue voorzien van het laatste nieuws, de krant is een selectie van belangrijk nieuws op dat moment.

Nederland loopt achter

Terwijl in de US de discussie over betalen voor nieuws al is afgerond en er voor bepaalde media geld moet worden betaald, zijn wij in Nederland helemaal in shock als Frits Wester op Twitter aankondigt dat het vermiste meisje Millie dood gevonden is, zonder dat dit door nieuwsbronnen is bevestigd. Payne en Sambles gebruiken social channels als belangrijke bron en bieden zelfs geld aan bloggers voor nieuwsartikelen en live verslaggeving. Overigens worden bronnen altijd gecheckt voor berichten worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor Amerikaanse PR-bureaus, die zetten social channels in als middel om hun nieuws te verspreiden, zich bewust zijnde van de mogelijkheden op search gebied.

Journalistiek 3.0

Zowel bij de Tribune als Daily Telegraph krijgen journalisten die verantwoordelijk zijn voor online media, getraind om optimaal gebruik te maken van de werking van nieuws en search. Titels van artikelen verschillen, omdat een titel voor online seo-geoptimaliseerd moet zijn, zonder dat dit ten koste gaat van de interesse van de lezer. ‘Google titles leveren geen lezers maar een hoog weigeringspercentage op.
Tribune checkt ieder uur Google Trends om te zien wat er speelt op search gebied en om zo snel mogelijk te kunnen inhaken op ‘hot news’ en trending topics.

Social channels ultieme linkbuilding tool

Waarom is nieuws zo belangrijk voor search? Omdat je die met social channels makkelijk kunt verspreiden en daar links mee krijgt. Het aantal waardevolle links is voor de positie binnen Google de zwaarst wegende factor naast content en techniek. Social channels met nieuwsberichten leveren met relatief weinig moeite veel links op. ‘Social media is a great way of linkbuilding although the traffic might not be the people you want on your website, they give you links, what gives you a better position’ aldus Brent Payne.

PR en Journalistiek 3.0 binnen de reiswereld

Veel PR bureaus beginnen nu pas met het inzetten van social media om nieuwsberichten te verspreiden, persberichten extra onder de aandacht te brengen en zo meer verkeer en conversie via de website te vergaren. Deze nieuwe manieren van pr- en journalistiek geven reisorganisaties de kans om naast het gevecht om de hoogste posities door middel van AdWords campagnes en dure keywords, de positie binnen Google op een relatief makkelijke manier te verhogen. Risico daarbij is wel dat de bron van het bericht lager komt te staan dan verwijzende sites, zoals bij Sony en de presentatie van een nieuwe 3D televisie het geval was. Sony zond een persbericht uit wat werd opgepikt door grote vergelijkers als gizmodo. Hierdoor kwam Sony ergens onderaan op pagina 1, stond concurrent Samsung met een website verwijzend naar een animatie van 3D-tv hoger en de vergelijkingssites in de top 3.

Gerelateerde Berichten

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Flynt van KLM
    Ontmoet Flynt: De nieuwe social media V.I.P. van KLM

    De bibliotheek van social media cases in de travel wereld zijn redelijk vaak KLM-blauw gekleurd.…

  • Zoeken 3.0: integreer content en social channels

    Zoek 3.0 volgens Bill Hunt De eerste spreker op de Congresdag van de SES Amsterdam…

Categorie: Social media Tags: journalistiek, nieuws, positie verbetering, pr3.0, real time search

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. SES amsterdam op het web | E-difference online marketing weblog schreef:
    19 maart 2010 om 14:09

    […] https://www.travelnext.nl/nieuws-search-en-social-nieuwe-tool.html […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Vakantiebeurs destinatiemarketing Social Media hotels reviews instagram reizen NHTV Airbnb mobiel travel TUI TripAdvisor KLM Booking.com onderzoek Expedia Facebook Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring