• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

NMa-onderzoek kost reisbranche 2 miljoen euro

6 januari 2012 door Martin van Kranenburg

Gisteren bij de nieuwjaarsreceptie van de ANVR was Steven van der Heijden nog zichtbaar (en terecht) boos over de inval van de NMa (NMa-onderzoek) begin vorig jaar, zie hieronder het persbericht van het ANP. Zou de ANVR deze kosten kunnen claimen bij de NMa?

De reisbranche heeft zeker 2 miljoen euro aan directe kosten gemaakt als gevolg van het onderzoek van de NMa. Dat zei bestuursvoorzitter Steven van der Heijden van TUI Nederland, de grootste touroperator van het land, nadat bekend werd dat de kartelwaakhond zijn onderzoek staakt.Het gaat dan om juridische kosten en het aantal uren dat eraan is besteed. ,,En het enige dat wij nu moeten doen, is een toevoeging doen aan een tekst, een soort verduidelijking. Het gaat nergens over”, aldus Van der Heijden. De TUI-baas stelt dat de reputatieschade niet in geld is uit te drukken. ,,De NMa is hier nogal roekeloos te werk gegaan.”

De aanpassing van de tekst wordt donderdag ook daadwerkelijk gedaan, waarmee het NMa-onderzoek officieel eindigt. Directeur Julius ter Haar van Oad zegt blij te zijn ,,dat het gedonder voorbij is”. Verder heeft hij er weinig aan toe te voegen. ,,Het ligt achter ons en is een gesloten boek.” Wel betreurt hij het dat onschuldige partijen ,,door de mangel zijn gehaald”.

Reiskoepel ANVR laat weten in het stopzetten van het onderzoek een bevestiging te zien van het feit dat de brancheorganisatie ,,een juiste en correcte handelwijze hanteert”. De ANVR toont zich dan ook tevreden met de uitkomsten van het onderzoek.

De ANVR laat ook nog weten dat het gewraakte artikel dat moet worden aangepast, dat in een een soort leidraad voor overeenkomsten tussen reisorganisatoren en agenten staat, nooit was bedoeld als een verbod om kortingen te geven. Sommige reisagenten zouden dat als zodanig hebben uitgelegd, aldus de NMa.

Touroperator Thomas Cook laat weten ,,verheugd” te zijn dat de NMa het onderzoek naar de reisbranche stopzet. In januari en februari van vorig jaar kregen de drie grootste touroperators en andere reisorganisaties de NMa op bezoek op verdenking van het maken van verboden prijsafspraken.

Vrijwel een jaar later liet de NMa weten geen bewijs daarvan te hebben gevonden. ,,We hebben er steeds het volste vertrouwen in gehad dat er geen enkel bewijs van verboden prijsafspraken in de reiswereld zouden worden gevonden”, aldus Thomas Cook.

©ANP

Credits headerafbeelding: Mike Photo Art (CC)

Gerelateerde Berichten

  • NMa bevestigt: onderzoek reisbranche stopt

    De Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) staakt zijn onderzoek naar machtsmisbruik en verboden prijsafspraken in de reisbranche.…

  • Reisbranche in vizier NMA

    De NMA heeft vanmorgen invallen gedaan bij diverse touroperators, in ieder geval TUI, OAD, Thomas…

  • Grootschalig user experience onderzoek van de reisbranche

    De afgelopen weken heeft Usabilla een grote casestudy gedaan naar UX in de reissector en…

Categorie: E-commerce Tags: Julius ter Haar, Steven van der Heijden

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen NHTV hotels instagram KLM Expedia Vakantiebeurs Facebook Airbnb reviews destinatiemarketing mobiel TUI TripAdvisor technologie Booking.com Google travel Social Media onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext