• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

“No-reply” of “Please reply” op je nieuwsbrief?

11 oktober 2010 door Roy Platje

De tijd dat veel organisaties hun nieuwsbrieven verstuurden vanuit een no-reply adres als dit “no-reply@boekvandaag.nl” is gelukkig voorbij. Maar gebruik je de reacties die binnenkomen ook? Om verschillende redenen is het heel belangrijk om alle reply’s te bekijken en zelfs leden te motiveren om te reageren op de nieuwsbrief.

Datacollectie
Als het goed is gebruik je de (wekelijkse) nieuwsbrief om een goed profiel van de leden op te bouwen. Waar klikken ze op, welk type product, welk vakantieland en wat voor een soort accommodatie heeft de voorkeur van het lid. Via klikgedrag en kleine surveys kun je enorm veel gegevens verzamelen over de voorkeuren van je klant. Dit vervolgens gebruiken in de nieuwsbrieven verlaagt je kosten en verhoogt de relevantie en dus conversie van de mailings.

Maar een aantal keren per jaar geven je leden nog meer informatie. Bij BoekVandaag.nl ben ik gestart met het laten verwerken van de out-of-office mails. Als een lid ons laat weten dat hij de komende 3 weken op vakantie is schrijven wij hem gedurende die periode uit. Dat levert het lid een minder volle mailbox na de vakantie op, wij versturen immers dagelijks een nieuwsbrief. Maar voor ons heeft het ook grote voordelen. Iemand die 3 weken in juli op vakantie gaat is waarschijnlijk gebonden aan de schoolvakanties. We verrijken het profiel van het lid met de volgende zaken: vakantie periode, vakantie duur en soms zelf bestemming. Een belangrijke bron om de soms onbekende nieuwsbrief abonnees te leren kennen.

Kost dat dan niet enorm veel tijd wordt mij vaak gevraagd? Nee, dat valt mee. Door het proces goed te integreren in je helpdesk applicatie kun je zeer snel aan een profiel de benodigde data toevoegen. 1 persoon is er bij ons 15 minuten per dag mee bezig, en op deze manier hebben we inmiddels 5% van de database van 150.000 leden verrijkt (sinds juli).

Priority mailbox
Met de komst van de priority mailbox in Gmail en filter functies binnen hotmail wordt het belangrijk om met 1 mailadres een band op te bouwen met je klant. Deze technieken kijken naar de contacthistorie van het lid met bepaalde mailadressen. Als er regelmatig contact is met een bepaald adres dan worden de binnenkomende mails bovenin de mailbox geplaatst. Alle mail waarbij er weinig interactie is tussen de verzender en ontvanger worden als niet belangrijk gezien en landen onderin de mailbox. Wil je dat de nieuwsbrief snel gelezen wordt moet je er dus voor zorgen dat de mailbox het afzender adres van je nieuwsbrief kan als belangrijk herkent.

Een simpele manier is om de nieuwsbrief niet meer te versturen namens bijvoorbeeld nieuwsbrief@xyz.nl, maar vanuit info@xyz.nl. Dan zorg je er gelijk voor dat de reply’s in je helpdesk applicatie komen. Bij eventueel klantcontact zorg je er dus gelijk voor dat de nieuwsbrief voortaan als belangrijk gezien wordt. Een andere manier is om de klanten echt aan te sporen om op je nieuwsbrief te reageren. Door een reply te sturen met het antwoord op een prijsvraag bijvoorbeeld.

Kortom, gebruik je email campagnes als een sociaal medium. Zorg dat leden wat terug kunnen zeggen, en als ze dat doen luister er ook naar. En het belangrijkste, reageer er op. Door bepaalde voorkeuren op te slaan en te reageren op elke opmerking of verzoek van je leden. Wil je hier meer over weten? Kom dan ook naar de European Email Marketing Conferentie van 1 tot 3 november in London. Ook ik zal daar met de mensen van onze e-mail marketing provider Clang wat vertellen over profiel opbouw.

Gerelateerde Berichten

  • Een nieuwsbrief versturen? Wat en wanneer?

    Hoe gebruikt Nederland e-mail in het jaar 2015? De vraag die centraal stond in het Nationaal…

  • Affiliate marketing en de reiswereld.

    Affiliate marketing is het plaatsen van een (link)advertentie op een website waarbij je commissie krijgt…

  • De kracht van E-mail Marketing

    E-mail marketing is een krachtige tool om bezoekers naar je site te trekken. Voor relatief lage…

Categorie: E-mailmarketing, Marketing

Over Roy Platje

Sinds vele jaren is Roy actief in de online wereld. Bij bedrijven als Terberg Leasing en Bol.com als operationeel verantwoordelijke. En later bij Peter Langhout Reizen en Europeesche Verzekeringen in E-business Management functies.
Sinds 2008 houdt Roy zich full time bezig met RED Online Marketing, een marketing bureau bureau wat zich volledig focust op de reisbranche. Strategie, Email en Google AdWords campagnes vormen de kernactiviteit. Roy was tevens eigenaar van BoekVandaag.nl welke in 2013 verkocht is aan Travelbird.
Zie ook mijn Google+ profiel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews technologie onderzoek Social Media TUI hotels travel instagram reizen Vakantiebeurs Expedia TripAdvisor Facebook Booking.com NHTV Google KLM destinatiemarketing mobiel Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring