De tijd dat veel organisaties hun nieuwsbrieven verstuurden vanuit een no-reply adres als dit “no-reply@boekvandaag.nl” is gelukkig voorbij. Maar gebruik je de reacties die binnenkomen ook? Om verschillende redenen is het heel belangrijk om alle reply’s te bekijken en zelfs leden te motiveren om te reageren op de nieuwsbrief.

Datacollectie
Als het goed is gebruik je de (wekelijkse) nieuwsbrief om een goed profiel van de leden op te bouwen. Waar klikken ze op, welk type product, welk vakantieland en wat voor een soort accommodatie heeft de voorkeur van het lid. Via klikgedrag en kleine surveys kun je enorm veel gegevens verzamelen over de voorkeuren van je klant. Dit vervolgens gebruiken in de nieuwsbrieven verlaagt je kosten en verhoogt de relevantie en dus conversie van de mailings.

Maar een aantal keren per jaar geven je leden nog meer informatie. Bij BoekVandaag.nl ben ik gestart met het laten verwerken van de out-of-office mails. Als een lid ons laat weten dat hij de komende 3 weken op vakantie is schrijven wij hem gedurende die periode uit. Dat levert het lid een minder volle mailbox na de vakantie op, wij versturen immers dagelijks een nieuwsbrief. Maar voor ons heeft het ook grote voordelen. Iemand die 3 weken in juli op vakantie gaat is waarschijnlijk gebonden aan de schoolvakanties. We verrijken het profiel van het lid met de volgende zaken: vakantie periode, vakantie duur en soms zelf bestemming. Een belangrijke bron om de soms onbekende nieuwsbrief abonnees te leren kennen.

Kost dat dan niet enorm veel tijd wordt mij vaak gevraagd? Nee, dat valt mee. Door het proces goed te integreren in je helpdesk applicatie kun je zeer snel aan een profiel de benodigde data toevoegen. 1 persoon is er bij ons 15 minuten per dag mee bezig, en op deze manier hebben we inmiddels 5% van de database van 150.000 leden verrijkt (sinds juli).

Priority mailbox
Met de komst van de priority mailbox in Gmail en filter functies binnen hotmail wordt het belangrijk om met 1 mailadres een band op te bouwen met je klant. Deze technieken kijken naar de contacthistorie van het lid met bepaalde mailadressen. Als er regelmatig contact is met een bepaald adres dan worden de binnenkomende mails bovenin de mailbox geplaatst. Alle mail waarbij er weinig interactie is tussen de verzender en ontvanger worden als niet belangrijk gezien en landen onderin de mailbox. Wil je dat de nieuwsbrief snel gelezen wordt moet je er dus voor zorgen dat de mailbox het afzender adres van je nieuwsbrief kan als belangrijk herkent.

Een simpele manier is om de nieuwsbrief niet meer te versturen namens bijvoorbeeld nieuwsbrief@xyz.nl, maar vanuit info@xyz.nl. Dan zorg je er gelijk voor dat de reply’s in je helpdesk applicatie komen. Bij eventueel klantcontact zorg je er dus gelijk voor dat de nieuwsbrief voortaan als belangrijk gezien wordt. Een andere manier is om de klanten echt aan te sporen om op je nieuwsbrief te reageren. Door een reply te sturen met het antwoord op een prijsvraag bijvoorbeeld.

Kortom, gebruik je email campagnes als een sociaal medium. Zorg dat leden wat terug kunnen zeggen, en als ze dat doen luister er ook naar. En het belangrijkste, reageer er op. Door bepaalde voorkeuren op te slaan en te reageren op elke opmerking of verzoek van je leden. Wil je hier meer over weten? Kom dan ook naar de European Email Marketing Conferentie van 1 tot 3 november in London. Ook ik zal daar met de mensen van onze e-mail marketing provider Clang wat vertellen over profiel opbouw.