Tijdens het eerste Travelnext congres op 29 november in Maarssen werden meer dan 120 travel marketeers geïnspireerd door de vele sprekers en experts die acte de présence gaven. Airbnb, Google Travel en Think! Social Media trokken volle zalen en een aandachtig luisterend publiek. Na de overheerlijke lunch kon je tijdens de expertsessies tips en tricks krijgen of gewoon lekker met elkaar in conclaaf gaan over vraagstukken of problemen. De experts werden overladen met vragen als “Hoe moet ik dat doen” en “Wat werkt het beste” en dat was ook juist de bedoeling van deze sessie.

En nu?

Ik kan me voorstellen dat je na deze dag overladen bent met inspiratie, tips, tricks en waar het allemaal heen gaat in Mobile, Social en Local. Schaam je niet, dat ben ik ook. Maar nu, wat kan je nu met al die kennis? Waarschijnlijk ben je helemaal enthousiast geworden over de bloggers die Think Social Media heeft ingeschakeld en wil je dat ook meteen doen. Of werd je getriggerd door Google Travel die ziet dat we naar een voorspellende tijd gaan. We kunnen voorspellen wat de bezoeker wil en zoekt en waar die het wil kopen. Ga je hier meteen aan de slag? En hoe dan? Hier wat tips.

Tip 1: Blijf kalm

Laat je vooral niet gek maken door alles wat je hebt gehoord. Tuurlijk, de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar kalm blijven is nu even key.

Tip 2: Quick fix

Er zijn vast trends en ontwikkelingen genoemd die je snel en makkelijk kunt toepassen. Welke vragen een niet al te grote investering? Wellicht zijn er onderwerpen genoemd die bij jullie al op de plank liggen, maar die juist nu kunnen worden opgepakt? Hiermee kan je snel resultaat boeken wat vervolgens weer de basis is voor grote acties.

Tip 3: 1 op 1 over nemen is gedoemd te mislukken

Je hebt de mooiste voorbeelden voorgeschoteld gekregen van grote spelers in de markt. Maar het 1 op 1 overnemen van hun case is gedoemd te mislukken. Mijn advies is om de essentie van hun case eruit te halen, en dan te gaan bedenken hoe je die in jouw organisatie kunt implementeren. Met name het ‘hoe’ moet iets ‘van jezelf’ worden.

Tip 4: Korte en lange termijn tegelijkertijd

Je weet nu het ‘wat’. Ga nu eerst eens rustig kijken naar hoe jij dit kunt toepassen. Maak onderscheid in acties die je snel kunt uitvoeren en acties die wat langer de tijd nodig hebben om geregeld te krijgen. Begin wel met allebei tegelijkertijd, zodat je de acties goed na elkaar kunt uitvoeren.

Tip 5: Inspireer en overtuig

Veelal heb je steun nodig van de organisatie zoals je manager. Als je organisatie nog niet zover is (zij hebben niet de inspiratie gekregen tijdens het congres zoals jij) zal je wellicht eerst wat tijd moeten steken in het overtuigen en inspireren van je collega’s. Neem hier ook echt de tijd voor, want je hebt hen nodig, je kan het (in de meeste gevallen) niet alleen. Ga tegelijk aan de slag met het voorbereiden van je actiepunten zoals bij tip 4 besproken. Houd de vaart erin.

Succes! En heb je nog meer tips? Laat ze dan zeker achter in de comments!

Credits afbeelding: HoriaVarlan