Er valt volgens het Britse Webcredible nog een hoop te verbeteren wat betreft usability van reissites. Dit stelt het bureau in een rapport naar aanleiding van een onderzoek dat het afgelopen april onder twintig reissites in Groot-Brittannië heeft uitgevoerd.   

Het onderzoek is verricht bij tien touroperators en tien luchtvaartmaatschappijen, waarbij de sites zijn beoordeeld op verschillende onderdelen die van invloed zijn op de gebruiksvriendelijkheid. Denk aan: zoeken en selecteren, getoonde zoekresultaten, vluchtinformatie, boekingsproces en contactinformatie. Usability is van groot belang voor deze branche door de hevige concurrentie, toename van het aantal online-boekingen en de complexiteit door veel en verschillende informatie op een reissite, zo staat in het rapport. Daarbij is een goede gebruiksvriendelijkheid van algehele waarde voor het verhogen van de conversie, stimuleren van de klantloyaliteit en het vergroten van de kans op terugkerende bezoekers.

Top drie
Alle twintig sites zijn op twintig onderdelen beoordeeld waarbij per onderdeel maximaal vijf punten konden worden behaald. British Airways voert de lijst aan met 78 punten, tegenover 71 punten van vorig jaar. Easyjet komt daar direct achteraan met 77 punten; een groot verschil met 2009 toen de luchtvaartmaatschappij 50 punten wist binnen te halen. Op de derde plaats staat Virgin Atlantic met een score van 75 punten, 5 punten meer dan het jaar daarvoor.

Ruimte voor verbetering
Met een stijging van drie naar vijf websites die een score van zeventig of meer halen, en een toename van het totale gemiddelde in vergelijking tot vorig jaar, is duidelijk te zien dat reisorganisaties hard bezig zijn met het optimaliseren van hun website-usability. Maar er ligt ook nog een hoop ruimte voor verbetering, zeker gezien het feit dat elf sites een score van rond de zestig halen en zelfs vier sites daar nog onder zitten.

In het rapport vindt u meer informatie over het onderzoek en vindt u per onderdeel de scores en toelichtingen. Hoewel het rapport is gericht op de online-reisbranche zijn de aanbevelingen en richtlijnen ook bruikbaar voor andere sites en online-shops.

Bron: Webcredible.co.uk