Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen appartement te huren van iemand anders in plaats van een overnachting in een hotel te boeken. Deze trend werd mede veroorzaakt door de opkomst van Airbnb en Wimdu vanaf 2008 en de daarmee begonnen ‘sharing’ economie, waardoor het steeds makkelijker en goedkoper wordt voor mensen om onderling producten en diensten te verhandelen zonder de traditionele instanties. Daarom heeft GoEuro onderzoek gedaan naar de prijs van hotels, Airbnb’s en hostels in 150 verschillende toeristische en wereldsteden in de wereld.

Zowel voor vakantie- als voor zakenreizen zijn het verblijf en overnachtingen de grootste kostenpost. Reizigers geven hier gemiddeld meer aan uit dan eten en vervoer.Wat zijn nu de duurste en goedkoopste steden om te vertoeven in een 5-sterrenhotel? En in welke stad is het eenvoudig een hostel te vinden voor een lage prijs? Dit zijn geen onbelangrijke vragen voor grote groepen reizigers.

Ratings per stad ipv accommodatie

Omdat GoEuro vond dat de prijs van de overnachting (zeker bij de jonge groep reizigers) doorslaggevend kan zijn voor de keuze van een vakantie of citytrip, heeft het bedrijf ervoor gekozen om hier uitgebreid research naar te doen. Hierbij werden de prijzen van 4- en 5-sterrenhotels, hostels en Airbnb’s vergeleken om zo vervolgens een algemene rating te kunnen maken van de meest betaalbare en de duurste steden om te overnachten.

Resultaten

Tijdens de laatste 10 jaren is de hotelindustrie erg geëvolueerd, en een groeiend aantal reizigers verkiest tegenwoordig de unieke ervaring en het persoonlijke karakter van een verblijf in een gedeelde accommodatie*** boven de traditionele hotels. Generatie Y vormt bovendien een groter deel van de markt, en ze helpen hostels groeien in een sneller tempo dan de gehele hotelindustrie.

Er is een neutrale prijsindexstudie uitgevoerd waarbij 150 steden en meer dan 60.000 accommodaties geanalyseerd zijn om na te gaan hoe de prijs de industrie en de reizigers beïnvloedt. Met de reiziger in gedachten, is geen rekening gehouden met de lokale koopkracht aangezien zij de realistische prijzen willen weergeven.

Opvallend hostels en Airbnb’s

Opvallend is natuurlijk dat, hoewel het om de indicatie gaat van de prijzen in diverse steden, er voor het eerst ook gekeken wordt naar hostels & andere initiatieven zoals Airbnb en populairder zijn dan ooit. Eerder is op TravelNext al geschreven hoe hostels erin slagen om de generatie millennials blijvend aan hen te kunnen koppelen. Zo houdt generator hostels de standaard lekker hoog door ook samen te werken met Instagram influencers, travelbloggers die city guides maken en is er binnen de hostels zelf volop ruimte voor live interactie. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de community van Airbnb die voornamelijk actief is op Instagram en het blog. Ik ben erg benieuwd welke nieuwe travelcommunities, welk platform of soort accommodatie in de toekomst nog meer vergeleken gaat worden. Maar het lijkt erop dat voor generation Y nu een handige lijst beschikbaar is gekomen!

Credits header afbeelding: Effie Yang (CC)