Deze maand heeft Skift een interessant rapport uitgebracht over jongeren in meetings en events. Dat lijkt misschien logisch, maar het is ontzettend belangrijk om stil te staan bij deze groep. En om in te spelen op de wensen en ideeën die de millenials hebben over meetings en events. Waarom? Omdat deze groep voor de deur staat! In Amerika is de groep millenials voor het eerst groter dan de baby boomers, een groot mijlpaal. Oftewel, het is tijd om te kijken hoe millenials hierover denken, want ze leren en werken anders dan vorige generaties.

Waarde aan face-to-face

In de tijd van innovaties in technologieën waarin devices ondenkbaar zijn, zou je kunnen denken dat deze ook een grote rol zouden spelen bij millenials ten opzicht van meetings en events. Maar niets is minder waar, net als vorige generaties hechten jongeren veel waarde het ontmoeten van mensen in real-life. Redenen hiervoor zijn heel simpel te verklaren: het opbouwen en onderhouden van relaties, organisaties voortzetten en sturen en het promoten van de persoonlijke, professionele ontwikkeling. Uit het onderzoek van Skift is gebleken dat 72% van de respondenten meer behoefte heeft aan face-to-face meetings of live events, dan aan virtuele meetings.

GREAT THINGS HAPPEN WHEN PEOPLE COME TOGETHER

Er wordt te snel gedacht dat deze groep liever via technologie met elkaar communiceert, maar niets is minder waar. Het onderzoek laat zien dat 79% van de millenials liever een live meeting bijwoont dan een virtuele, dat is zelfs meer dan de 63% baby boomers die hetzelfde aangeven. En toch blijft die gedachte rondhangen.

Behoefte aan netwerkmeetings en educatie

Het idee dat live events voor educatieve of netwerkdoeleinden zal verdwijnen of verminderen, moet de deur uit. Uit het onderzoek is gebleken dat millenials juist erg veel waarde hechten aan deze ontmoetingen. Ze zijn juist in deze periode op zoek naar nieuwe uitdagingen op werkgebied of een groter netwerk. Dit is ook de grootste motivatiefactor voor deze doelgroep bij het bezoeken van meetings of events. Andere factoren zijn:

  • Een indruk achterlaten. Live events geven je mogelijkheden om een indruk achter te laten bij anderen.
  • Het peilen van anderen, bij face-to-face meetings kun je anderen peilen en reageren op emoties bij sommige onderwerpen. Virtuele meetings mist dit aspect nog.
  • Het voorkomen van miscommunicatie. Digitaal kunnen er wel eens misverstanden ontstaan. Bij live meetings kun je reacties van anderen opvangen en daarmee mogelijk miscommunicatie al voorkomen.
  • De toegankelijkheid van het ontmoeten van mensen. Op de juiste event lopen genoeg mensen met een hoge functie, die wellicht digitaal moeilijk of helemaal niet bereikbaar zijn. Op een event kun je er makkelijker naartoe stappen. De drempel ligt lager.

Ook in de travelbranche speelt dit een belangrijke rol. De banen liggen niet voor het oprapen. Millenials zijn steeds meer op zoek naar een baan waar ze voldoening in krijgen. Maar ook waar ze iets mee terug kunnen doen. Millenials zijn meer geïnteresseerd in duurzaamheid dan oudere generaties. We zien ook dat reisorganisaties zich steeds meer ontwikkelen in duurzaamheid, maar veelal ook samenwerken met duurzame organisaties om iets terug te doen. Een voorbeeld is van Getaway Travel, die met elke review, foto of video van reizigers een donatie geven voor een groenere aarde.

getaway

Technologie niet weg te denken

Ook voor live events en meetings is technologie niet weg te denken. Juist ook ter ondersteuning van meetings en events. Virtuele content en digitale communicatie hebben een enorm effect op meetings tegenwoordig, wat in de toekomst alleen maar zal groeien. Het onderzoek zegt zelf dat technologie op events niet meer iets is wat je toevoegen, want het moet een essentieel onderdeel zijn van de live communicatie. Tijdens het event kan het niet missen, omdat het voor en na een event al een belangrijk onderdeel is. Denk hierbij aan het aanmelden voor een event of een review na een event dat online gaat. De verwachtingen van millenials zijn daardoor natuurlijk hoger. Technologie in zin van snelle WiFi, social media conversaties en online platforms waar je real time kan discussiëren over de content. Of apps die gebruikt worden voor een event, bijvoorbeeld Bizzabo.

Het gaat nu niet meer om de vraag: “Moeten we technologie gebruiken?” Nee, het moet gaan om: “Welke technologie moeten we toevoegen?”

Voor millenials zijn mobiele apps een must, het is een way of life. Binnen apps kunnen events een nog betere user experience bieden. Maar nog belangrijker voor bezoekers van event, apps maken het mogelijk om nog makkelijker te netwerken. Door profielen aan te maken kan men zien wie er aanwezig is, wat de functie is of wat professionele voorkeuren zijn. Een manier om het netwerken en ontmoetingen nog iets makkelijker te maken.

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)