Dit zou het uitgangspunt moeten zijn van iedere webwinkelier. De website moet zo goed zijn, zo handig in gebruik, dat bezoekers er over gaan praten. Het aan vrienden gaan aanbevelen. Gaat u voor een gemiddelde website waar er al miljoenen van zijn, of bouwt u een aan een geweldige webwinkel waar u in gelooft en waar het plezier vanaf straalt.

Tijdens de usability en conversietrainingen die ik maandelijks geef staat de website centraal. Cursisten gaan aan de hand van door hun zelf bedachte scenario’s elkaar website beoordelen. Echt geweldig om te zien hoe kritisch men is op het beoordelen van een site. Even wat reacties: Hoe verzinnen ze het,… Nee…. dat meen je heb ik alles ingevuld en is alles verwijderd,…Nou, die bevestigingsmail daar wordt je ook niet echt warm van, willen ze mij wel als klant?, …..wat kan ik hier eigenlijk doen?”. Zodra men dan naar de eigen website gaat kijken komen de verwachte excuses: “ja maar ik had het te druk,…. ja maar onze afdeling techniek,…. ja maar dat formulier kan ik niet zelf aanpassen…ja maar,….. “. Uiteindelijk telt er maar één ding, alles draait om de tevredenheid van uw bezoekers. Tevreden bezoekers doen de marketing voor u. Tevreden bezoekers verhogen uw omzet. Tevreden gebruikers komen ook terug. Tevreden gebruikers vertellen het door aan hun vrienden. Een goede website verkoopt zich vanzelf en heeft geen dure advertentie campagnes nodig. Ooit een advertentie gezien van Amazon? Nee dus, zij stoppen al hun marketinggeld in het creëren van een optimale gebruikers beleving.

Stop dus met adverteren (al is het maar voor even) en beoordeel eerst de gebruikersvriendelijkheid van uw site en de kwaliteit van uw conversie. Is uw conversie marktconform of ligt hij nog steeds onder de 2%? Indien u niet weet wat uw conversie is (u bent echt niet de enige hoor) zou ik echt even stoppen met adverteren en uw statistiek dashboard goed gaan inrichten.

Tijdens de trainingen vraag ik geregeld aan de cursisten of ze recent nog een sublieme ervaring hebben opgedaan op het web. Vaak is het stil maar ook komen er interessante voorbeelden voorbij. Hieronder een willekeurig een aantal voorbeelden, van groot tot klein. Laat je inspireren, kijk wat je kan gebruiken, en doe er je voordeel mee.

www.waarbenjijnu.nl (reisdagboek), www.littlelabel.nl/(webwinkel kids), www.slideshare.net (presentaties maken), www.plutosport.nl (webwinkel sportartikelen) en www.youropi.com  (stedenvakantie 2.0)

Deze column is verschenen in de laaste editie van Twinkle.