TripAdvisor komt weer met een nieuwe TripAdvisor Industry Index, die ons insights geeft in hoe hotels aankijken tegen de economie, hoe ze online boeken zien en wat sociale media voor rol spelen binnen de marketing van hotels wereldwijd. In dit blog de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek. Europa legt het af tegen Latijns en Noord Amerika wat betreft optimisme ten opzicht van de economie, online boeken wordt de standaard en marketing wordt alsmaar socialer.

Verwachtingen van de economie

Met name Latijns-Amerika en Noord Amerika hebben een positieve kijk op de toekomst. Meer dan 60% van de hoteleigenaren geeft aan dat ze geloven dat de economie beter zal zijn in de tweede helft van 2012.

Europa is wat negatiever als het gaat om hun business en de economie. Enkel 34% van de Europese hoteleigenaren geeft aan overtuigd te zijn van verbetering in de tweede helft van 2012.  Griekenland, Italie, Spanje en Frankrijk komen als meest negatieve landen uit de bus. Niet gek als je bedenkt dat de crisis die landen wel heel hard heeft geraakt en het toerisme daardoor in het slop is geraakt.

33% van de respondenten gelooft dat de economie niet slechter en niet beter zal worden dit jaar.

 

Online boeken

In Japan, Nieuw Zeeland, Rusland en China hebben bijna alle hotels de mogelijkheid om online te boeken. Het lijkt een zeldzaamheid te zijn als er niet via internet een kamer geboekt kan worden. Daarnaast 56% van de respondenten geeft aan dat het erg belangrijk is om het boeken via een mobiel mogelijk te maken voor de reiziger. Met name hotels zijn daar erg duidelijk in.

 

Marketing goes social

Het onderzoek laat zien dat de hotellerie wel degelijk overtuigd is van het feit dat digitale media een belangrijke rol voor hen kunnen spelen. Tweederde van de respondenten geeft aan sociale media te gebruiken bij hun Marketing. Maar liefst 83% van alle respondenten geeft aan dat ze pro-actief om feedback vragen, en 78% vraagt dit te doen op review-sites als TripAdvisor.

China is een voorloper als het gaat om mobiele marketing. 43% van de hotels geeft aan aan mobiele marketing te doen, op de voet gevolgd door Turkije met 41%.

Over het onderzoek

Na benaderd te zijn via email hebben 25.517 managers en eigenaren van hotels wereldwijd tussen 7 – 14 juni 2012 de online vragenlijst van TripAdvisor ingevuld . Brainbox Research heeft hiervoor de data-analyse gedaan.

Afbeelding: Toasty