De online boekingen bij reisbureaus, vliegmaatschappijen, hotels en autoverhuur-services breken deze zomer alle records. Dit blijkt uit het laatste rapport van de Adobe Digital Index, waarvoor 51,5 miljard websitebezoeken in Europa en de VS zijn geanalyseerd. Opvallend is het snel gestegen aantal online boekingen. Het reisbureau wordt hierbij steeds vaker overgeslagen en hotel, vlucht en huurauto worden online direct geboekt.

Adobe heeft tussen januari 2009 en april 2013 de online boekingen op 150 wereldwijd opererende reisgerelateerde websites bekeken. De piek ligt jaarlijks in juni-juli.  Gekeken naar de groei in de afgelopen jaren en de cijfers van de eerste maanden van 2013, wordt voor Q3 een groei van 10,7 procent verwacht ten opzichte van vorig jaar. Het totaal van de online boekingen in dit kwartaal komt hiermee op € 41,5 miljard.

Van offline naar online boekingen

Zowel directe als indirecte boekingen laten een groei van meer dan 10 procent zien. Autoverhuur-websites groeien met 17,4 procent het sterkst, gevolgd door online reisbureaus met 13,5 procent en hotels met 11,8 procent. De trend laat zien dat vakantiebudget verschuift van offline naar online boekingen. De budgetten gaan echter niet volledig naar de online reisbureaus, consumenten boeken steeds vaker direct hun hotel of vlucht. De verwachting is dat het aantal nieuwe klanten van reisgerelateerde websites zal fluctueren, maar dat de loyaliteit van klanten daarentegen toeneemt.

Uit een eerder verschenen onderzoek van Adobe in de retailsector blijkt dat terugkerende klanten een enorme impact hebben op de winstgevendheid van sites: één procent groei in het aantal terugkerende klanten staat gelijk aan zo’n € 30 miljoen extra omzet per site gemiddeld. Wanneer er meer klanten terugkeren, dalen ook de marketingkosten voor het werven van nieuwe klanten. Steeds meer reisgerelateerde websites maken gebruik van digital marketingtechnologie om content en marketinguitingen gericht aan te bieden aan klanten. De trends laten zien dat de geanalyseerde reisgerelateerde websites goede vorderingen maken met het verhogen van het percentage terugkerende klanten.

Tablets

Tablets zijn inmiddels verantwoordelijk voor 7,5 procent van het totaal aantal online boekingen en de gemiddelde waarde van een boeking via de tablet is met 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, naar € 489,-. Toch hebben veel organisaties hun website nog niet voor tablets geoptimaliseerd. Adobe’s analyse laat zien dat de organisaties die hun websites geoptimaliseerd hebben voor gebruik op de tablet beduidend meer online boekingen via de tablet registreren dan de websites die hier nog niet in hebben geïnvesteerd. Het aantal page views per tablet-gebruiker en de tijd die zij besteden per bezoek zijn afgenomen in de loop der jaren. Dit kan wijzen op het feit dat klanten de informatie die zij nodig hebben sneller vinden. Wat meer voor de hand ligt is dat zij eerder een website verlaten die niet geoptimaliseerd is voor mobiel.

Tablet-Share-of-Bookings-Growth

De stijgende lijn vasthouden

De resultaten van het onderzoek laten zien dat er nog veel winst te behalen is met het optimaliseren van websites voor mobiele devices. Het aantal boekingen stijgt maar om deze stijgende lijn vast te houden moeten reisgerelateerde websites zich meer richten op het stimuleren van herhaalbezoeken. Loyaliteit van klanten is uiteraard voor een groot deel afhankelijk van de tevredenheid over de aankoop, maar zeker zo belangrijk is het bieden van een goede klantbeleving. Het gericht afstemmen van content op de voorkeuren van de bezoeker en het optimaliseren van de website zijn hierbij doorslaggevend. Binnen de huidige concurrerende markt maakt klantbeleving het verschil tussen succesvol zijn of niet.

Door: Marco Disseldorp, Marketing Manager Digital Marketing Adobe.