• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online consumentenbestedingen in 2020 goed voor 27 miljard euro, reisbranche kent grootste groei

25 september 2013 door Annelies Hulshof

Online consumentenbestedingen zullen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale B2C verkoop van producten en diensten van 65,9 miljard in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro (+12%) in 2020. De versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst van de retail. Het online aandeel van alle B2C verkopen via smartphone, tablets, etc. is dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020.

Groei aandeel in online consumentenbestedingen 2012-2020 naar 27 miljard euro

De online bestedingen groeien volgens de experts door naar 27 miljard euro, goed voor 36% van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Het aandeel van online bij producten in 2020 bedraagt volgens de experts 31% (17% in 2012) en voor online diensten 75% (54% in 2012). Dit is een bestedingsgroei van 145% ten opzichte van 2012. Experts verwachten dat de bestedingen in de fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot zo’n 47 miljard euro (-15%). De consumptieve groei van bestedingen komt dus volledig voor rekening van ‘online’, zowel thuis als in de winkel.

De totale B2C sector groeit na een neergang in 2013 naar 73,6 miljard euro in 2020. Online is hierbij dus onmiskenbaar de grote accelerator – zowel thuis als in de winkel – die ervoor moet zorgen dat de consumentenbestedingen weer gaan toenemen. Dit blijkt goed mogelijk, want cross-channel kopers zijn weliswaar minder loyaal aan een aanbieder, ze geven wel meer geld uit dan pure offline, enkel op de winkel gerichte, consumenten.

1427-shopping2020

Multichannel is een must

In 2020 blijft de webshop het dominante online aankoopkanaal (60% aandeel in 2012, 56% in 2020). Instore online aankopen worden in de toekomst steeds belangrijker: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook social media zal als online aankoopkanaal haar plaats meer gaan opeisen.

Experts verwachten dat directe verkoop in 2020 via veilingsites (7%), social media (6%) en kortingssites (4%) een beperkte rol blijft spelen. Binnen de webshops wordt wel een verschuiving verwacht. Het bestedingsaandeel van online warenhuizen als generalistische aanbieders (19% in 2020), groeit ten koste van de webwinkels van merken en producenten (24%).

Meeste aankopen in 2020 via tablet

Laptops (-17%) en desktops (-21%) maken in 2020 plaats voor tablets en smartphones als online aankoopdevice. 21% Van de aankopen zal in 2020 gedaan worden via een smartphone en 33% via tablet. Opvallend is dat experts geen explosieve groei verwachten van directe aankopen via recente technologische innovaties zoals Google Glass (5%) en smartwatches (3%). Ook als oriëntatiekanaal moet de invloed van deze innovaties volgens het expertpanel niet worden overschat.

Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 beschouwd als een device dat het epicentrum is van alle consumptieve bestedingen. Veel functies die voorheen waren toebedeeld aan een (zak)computer, worden door de smartphone overgenomen. De persoonlijkheid van de consument zit in 2020 in de smartphone.

Grootste groei wordt verwacht in de reisbranche

Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de Reisbranche, de Ticketverkoop en de Telecom-sector. De verwachting is dat Telecom overall de grootste groei gaat doormaken. Home & Garden is in 2020 na Telecom het snelst groeiende segment. De Shopping2020 experts verwachten namelijk dat de woningmarkt tegen die tijd weer volop op gang is gekomen en dat dit de aankopen in het segment Home & Garden zal aanjagen.

Hoopgevend is dat vrijwel alle sectoren groeien ten opzichte van 2012. Het groeipercentage van een aantal markten zal echter niet boven het niveau van de prijsinflatie uitkomen. De toekomst van Boeken is somber. Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.

Over het onderzoek 

Tijdens Shopping Today op donderdag 26 september presenteert Marco Wolters, Director Fashion, Durables & Services Benelux (GfK), de cijfers. U kunt zich hier voor het congres aanmelden. De presentatie kunt u hier tevens opvragen.

Rekenkundige prognoses per markt delen het optimisme van de experts in veel gevallen niet. Hierbij dient natuurlijk wel rekening te worden gehouden dat deze gebaseerd zijn op historische trends en niet corrigerend werken voor de impact van technologische innovaties.

Bron: Shopping2020
Credits afbeelding: Emiliano Horcada

Gerelateerde Berichten

  • Reizen blijft grootste segment: Groei online verkoop 9%

    Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet…

  • Groei online reismarkt 4% naar € 3,8 miljard

    De aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen…

  • Online reisbranche in Europa
    De Europese online reisbranche groeit met 13 procent

    De Europese online reisbranche boeken dit jaar 13 procent meer omzet. De groei is veel groter dan…

Categorie: E-commerce Tags: 2020, online bestedingen

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De impact van social media op toeristische aankoopbeslissingen - TravelNext schreef:
    18 november 2013 om 12:56

    […] name in toerisme en hospitality – qua online verkopen in Nederland de grootste sectoren (Thuiswinkel, 2013) – is deze online beïnvloeding van groot belang bij aankopen: het toeristisch […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia NHTV Social Media TUI travel mobiel destinatiemarketing Facebook reizen Google KLM technologie instagram Booking.com hotels reviews Airbnb Vakantiebeurs onderzoek TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring