Online consumentenbestedingen zullen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale B2C verkoop van producten en diensten van 65,9 miljard in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro (+12%) in 2020. De versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst van de retail. Het online aandeel van alle B2C verkopen via smartphone, tablets, etc. is dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020.

Groei aandeel in online consumentenbestedingen 2012-2020 naar 27 miljard euro

De online bestedingen groeien volgens de experts door naar 27 miljard euro, goed voor 36% van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Het aandeel van online bij producten in 2020 bedraagt volgens de experts 31% (17% in 2012) en voor online diensten 75% (54% in 2012). Dit is een bestedingsgroei van 145% ten opzichte van 2012. Experts verwachten dat de bestedingen in de fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot zo’n 47 miljard euro (-15%). De consumptieve groei van bestedingen komt dus volledig voor rekening van ‘online’, zowel thuis als in de winkel.

De totale B2C sector groeit na een neergang in 2013 naar 73,6 miljard euro in 2020. Online is hierbij dus onmiskenbaar de grote accelerator – zowel thuis als in de winkel – die ervoor moet zorgen dat de consumentenbestedingen weer gaan toenemen. Dit blijkt goed mogelijk, want cross-channel kopers zijn weliswaar minder loyaal aan een aanbieder, ze geven wel meer geld uit dan pure offline, enkel op de winkel gerichte, consumenten.

1427-shopping2020

Multichannel is een must

In 2020 blijft de webshop het dominante online aankoopkanaal (60% aandeel in 2012, 56% in 2020). Instore online aankopen worden in de toekomst steeds belangrijker: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook social media zal als online aankoopkanaal haar plaats meer gaan opeisen.

Experts verwachten dat directe verkoop in 2020 via veilingsites (7%), social media (6%) en kortingssites (4%) een beperkte rol blijft spelen. Binnen de webshops wordt wel een verschuiving verwacht. Het bestedingsaandeel van online warenhuizen als generalistische aanbieders (19% in 2020), groeit ten koste van de webwinkels van merken en producenten (24%).

Meeste aankopen in 2020 via tablet

Laptops (-17%) en desktops (-21%) maken in 2020 plaats voor tablets en smartphones als online aankoopdevice. 21% Van de aankopen zal in 2020 gedaan worden via een smartphone en 33% via tablet. Opvallend is dat experts geen explosieve groei verwachten van directe aankopen via recente technologische innovaties zoals Google Glass (5%) en smartwatches (3%). Ook als oriëntatiekanaal moet de invloed van deze innovaties volgens het expertpanel niet worden overschat.

Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 beschouwd als een device dat het epicentrum is van alle consumptieve bestedingen. Veel functies die voorheen waren toebedeeld aan een (zak)computer, worden door de smartphone overgenomen. De persoonlijkheid van de consument zit in 2020 in de smartphone.

Grootste groei wordt verwacht in de reisbranche

Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de Reisbranche, de Ticketverkoop en de Telecom-sector. De verwachting is dat Telecom overall de grootste groei gaat doormaken. Home & Garden is in 2020 na Telecom het snelst groeiende segment. De Shopping2020 experts verwachten namelijk dat de woningmarkt tegen die tijd weer volop op gang is gekomen en dat dit de aankopen in het segment Home & Garden zal aanjagen.

Hoopgevend is dat vrijwel alle sectoren groeien ten opzichte van 2012. Het groeipercentage van een aantal markten zal echter niet boven het niveau van de prijsinflatie uitkomen. De toekomst van Boeken is somber. Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.

Over het onderzoek 

Tijdens Shopping Today op donderdag 26 september presenteert Marco Wolters, Director Fashion, Durables & Services Benelux (GfK), de cijfers. U kunt zich hier voor het congres aanmelden. De presentatie kunt u hier tevens opvragen.

Rekenkundige prognoses per markt delen het optimisme van de experts in veel gevallen niet. Hierbij dient natuurlijk wel rekening te worden gehouden dat deze gebaseerd zijn op historische trends en niet corrigerend werken voor de impact van technologische innovaties.

Bron: Shopping2020
Credits afbeelding: Emiliano Horcada