• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels

30 oktober 2015 door Tessa Irani - de Rouw

Onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens. Als we daar naar kijken hebben onafhankelijke hotels het niet makkelijk tegenover grote hotelketens als de Accor Groep of Marriott Hotels. Naar aanleiding van een onderzoek naar online marketing en distributie strategieën voor onafhankelijke hotels van SiteMinder en Skift, heb ik gekeken naar hoe een onafhankelijk hotel zich kan positioneren en geeft dit blog tips over hoe een onafhankelijk hotel toch kan concurreren met grote hotelketens.

Balans in boekingskanalen

Voor een onafhankelijk hotel is een goede balans tussen directe en indirecte boekingskanalen belangrijk, hoewel veel reizigers hotels via directe kanalen boeken, zijn ook partnerships met OTA’s essentieel. Zonder een OTA missen ze te veel potentiële gasten.

Channel management

Technologieën als channel management helpen marketeers om te focussen op belangrijke OTA’s, maar ook om andere indirecte channels te vinden. Channel management helpt om meerdere communicatiekanalen optimaal in te zetten, waardoor een hotel minder afhankelijk wordt van conversies via OTA’s, door nieuwe channels te ontdekken. Bijvoorbeeld door je als hotel meer te richten op de optimalisatie van je eigen website en boekingsengine, neem je het heft meer in eigen handen. Het onderzoek van Skift laat zien dat het werken met channel management winstgevend is doordat je bereik op een effectieve manier vergroot wordt omdat je verschillende OTA’s en andere kanalen ontdekt en in kan zetten.

Online marketing strategie

Een goede online marketing strategie essentieel. Dat weten we, maar voor onafhankelijke hotels die worden overschaduwd door grote ketens, is dit meer dan belangrijk. Grote hotelketens hebben meer middelen en budget voor marketing en promotie. Het is een grote uitdaging om daarmee te concurreren. Onafhankelijke hotels moeten in andere hoeken zoeken voor andere tools en tactieken.

Relevante content door storytelling

Een belangrijke tool is relevante content. Het benaderen van gasten met interessante content om ze bewust te maken van jouw hotel. Een voorbeeld daarvan is storytelling. Een onderwerp waar de hotelindustrie bijvoorbeeld al veel van kan leren van de wijze waarop attractie- en themaparken dat doen. In een vorige blog werd de kracht van transmediale storytelling al toegelicht in attractieparken. In die blog werd het voorbeeld van de wereld van Harry Potter genoemd, in Universal Resort Orlando. De customer experience begint niet bij het bezoeken van het park, maar op het moment dat de gast op je site is. Dit is een belangrijk leerpunt voor de hotellerie. Laat je customer experience niet beginnen op het moment dat de gast in het hotel stapt, maar op het moment dat hij op je website komt. Een voorbeeld in de hotellerie die dit aanbiedt, is Hotel New York, in het voormalige kantoor van de Holland America Lijn, waar oud en nieuw samenkomt. Met storytelling biedt je niet alleen content, maar je onderscheidt jezelf ten opzichte van andere hotels, ook de grote hotelketens.

Blog onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens - Hotel New York

Social media en reviews

En hoe zit het met je social media en de reviews van je gasten? Het managen van je online reputatie is ook een belangrijke tactiek voor een goede online marketing strategie. De online reputatie van een hotel is een continue doorgaande uitdaging. Dat geldt voor zowel reviewsites zoals TripAdvisor, maar ook voor social media. Interactie op deze gebieden is cruciaal en daar moet je tijd in investeren. Het onderzoek geeft aan dat het geven van reacties op reviews van gasten helpt om je betrouwbaarheid te vergroten. Maar er is ook gebleken dat bij teveel reacties de reputatie ongeloofwaardig over kan komen. Om Hotel New York daarvoor nog eens te bekijken, zien we dat de GM van het hotel veel reageert op de beoordelingen van de gasten.

Blog onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens - Hotel New York Tripadvisor

Het is vanzelfsprekend dat je een balans vindt in het geven van reacties op de goede reviews en op negatieve reviews. En negatieve reviews, hoe ga je daar dan mee om? Een eerder geschreven blog geeft hier 5 tips voor:

  1. Identificeer de gast, wat is de invloed online?
  2. Reageer, binnen 24 uur!
  3. Gebruik de feedback de volgende dag
  4. Daadwerkelijke verbeteringen: communiceer via Facebook!
  5. Compensatie

4 tips voor een goede positionering

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de hotelwereld, in de hele reis & hospitality branche staan kleinere organisaties tegenover grote organisaties. Daarom is een investering in een online marketing strategie de basis om je te positioneren ten opzichte van anderen en om gast te weten te verleiden om naar jou hotel te komen. Hieronder de 4 tips vanuit deze blog nog even op een rijtje:

  • Verdeel je boekingskanalen over meerdere channels om je bereik essentieel te vergroten.
  • Creëer relevante content zodat gasten naar jou toe willen komen.
  • Laat je customer experience niet beginnen op het moment dat de gast jouw hotel binnenloopt, maar op het moment dat de gast met jou in aanraking komt: op je website.
  • Ga aan het werk met je online reputatie en zoek interactie met je gasten online, ook ná het verblijf van de gasten.

Credits headerafbeelding: DiNo (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

Categorie: Online PR en branding, Social media Tags: hotel new york, marketing strategie, Online Marketing, SiteMinder, skift

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Expedia travel Booking.com TripAdvisor NHTV Vakantiebeurs Google mobiel Social Media reviews technologie instagram Facebook Airbnb reizen onderzoek destinatiemarketing hotels TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring