• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015

1 december 2014 door Sanne Bakker

De laatste maand van 2014 nadert… In veel organisaties wordt de hand gelegd aan de plannen voor 2015. Wat zijn de online ontwikkelingen om als hotel in 2015 op in te spelen? Daarbij wordt natuurlijk ook vooral stil gestaan bij wat er online gebeurt. Vorig jaar poste ik deze voor 2014 al, die zijn deels uitgekomen en deels natuurlijk nog van toepassing. Voor 2015 voorzie ik deze ontwikkelingen.

Heb jij nog aanvullingen? Laat ze achter in de comments.

Note; ik heb me vooral gefocust op concrete ontwikkelingen. De complexe trends zoals deeleconomie (Uber & AirBnb), the internet of things, big data, gamification en noem ze allemaal maar op, laat ik dus buiten beschouwing.

Loyaliteit wordt nog belangrijker

74% van de Nederlanders ziet de relatie met een merk als éénrichtingsverkeer. Als er een branche is waarin we hopelijk tot de andere 26% behoren is dat volgens mij travel. Binnen de hotellerie hebben we een grote uitdaging om het rendement van ons eigen kanaal (direct bookings) weer terug te winnen. Onderzoek van WIPH liet al zien dat vrienden, familie en terugkerende gasten meer van invloed zijn op direct bookings dan die via Online Travel Agencies. Dat is natuurlijk te vertalen naar talloze concrete toepassingen.

  • In je welkom thuis e-mail waarbij je de gast zowel vraagt om een review en een aanbod doet voor een volgend verblijf. Dit hoeft niet perse een korting te zijn maar kan ook een upgrade naar een kamertype zijn.
  • Bij vliegtuigen is het al heel normaal dat je je favoriete stoel uitzoekt. Kan dat bij hotelkamers ook? Aan het einde van de gang of juist aan het begin.

Veilig WiFi

Uiteraard is het hebben van WiFi voor onze altijd en overal connected reizigers tegenwoordig een must. Maar garandeer je ook veilige WiFi? Een beetje slimme jongen/meid kan namelijk simpel inpandig een WiFi netwerk faken en hiermee veel gevoelige info van gasten meenemen. In DWDD was laatst ook te zien hoe dit relatief simpel binnen jouw hotel of accommodatie kan gebeuren.

Online keurmerken bestempelen je faciliteiten en kwaliteit

We krijgen steeds meer online keurmerken opgelegd. De kwaliteit van je Wifi, de rustigheid van je kamers…Kortom in de gaten houden welke nieuwe keurmerken er ontstaan en dan blijven monitoren hoe je er voor staat. De kwaliteit van je WiFi wordt zelfs al geïntegreerd bij OTA’s en ook op TripAdvisor!

Ik denk ook dat  de kwaliteit van WiFi het belangrijkste is. We zijn immers allemaal verslaafd aan onze smartphone (we kijken er 212 keer per dag op!)

User generated content beïnvloed keuzes van de gast

Uit het onderzoek van Nielssen is te concluderen dat Hotelovernachtingen en vakanties (een risicovolle en dure aankoop) we zekerheid willen voordat we kiezen. Meningen en content van experts zoals bloggers en eerdere gasten zijn dus in de funnel belangrijk om meer conversie te krijgen.

Top 10.com voegde onlangs Instagramfoto’s van 250.000 hotels toe aan hun zoekmachine. Op HotelNewYork.nl en ssRotterdam.nl pinnen wij gastenfoto’s al op een Pinterest feed die in de gehele site terug komt.

Uiteraard passen recensies en reviews ook in het rijtje user generated content. Binnen de hotellerie wordt er al veel gespeculeerd over het vervallen van de sterrenclassificatie tegenover de reviewcijfers.

Apps en mobiele toepassingen veroveren de communicatiemix

Mobiel blijft bij het zoek & boekgedrag een belangrijke rol spelen. Zeker nu Google heeft aangekondigd te tonen welke sites mobile proof zijn. Apps en mobiele toepassingen worden door de een na de andere hotelketen gelanceerd. Thomas Dieben schreef hier al een mooie blogpost over met een inventarisatie van hotel-apps en wat er allemaal al is van oriënteren tot reserveren, service en loyaliteit. De ontwikkeling gaat hierbij denk ik op alle stappen verder in 2015. Zoals het prachtige iFly Magazine van KLM dat de toon qua beleving en oriëntatie zet. Daarbij heeft het eerste reismerk Whatsapp care geïntroduceerd om ook op deze wijze van service te voorzien. Maar het verst gaat het tot nu toe bij de Bijenkorf, dat in het Rotterdamse filiaal al 140 iBeacons heeft geplaatst.  Hiermee kan naast ‘de klant sturen’ een heel hoop gastendata gewonnen worden. Ik zie hier voor een hotel ook een enorme kans.

Dronebeelden inzetten voor storytelling

De dronebeelden van de Utrechtse Dom in de mist gingen de hele wereld over. Ook Belvilla heeft aangekondigd in te gaan zetten op dronebeelden op hun vakantieparken. Met de dronebeelden kun je de echte beleving laten zien voor je accommodatie.

Hotel als gastheer voor lokale communities

In de basis zijn we als hotels toch vooral heel goed om gasten uit alle windstreken van de wereld te ontvangen en vertroetelen. Soms vergeten we alleen daarbij onze eigen buren en locals. Uiteindelijk zijn zij ook weer heel belangrijke influencers binnen hun netwerk. Daarom denk ik dat we binnen de hotellerie in 2015 onze deur nog meer moeten openzetten om lokale initiatieven in huis te halen. Wij werkten bijvoorbeeld al heel succesvol samen met Instawalk010 waarbij we 70 instafotografen ontvingen en er naast een enorme gezellige middag meer dan 1500 foto’s van onze hotels werden gedeeld.  Ook onze Rotterdamse collega Nhow was host van een event: de Social Media Week.

Gerelateerde Berichten

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2016 voor travel

    Het begint bijna een jaarlijkse traditie te worden: In 2013 en 2014 schreef ik op…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel

    Het is al bijna een traditie. De afgelopen jaren (zie hier 2015 en 2016) gaf…

  • Online travel trends & ontwikkelingen 2014

    In de meeste organisaties wordt op dit moment de laatste hand aan de  marketingplannen voor…

Categorie: E-commerce, Trends

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen Oude Grotebevelsborg zegt

    2 december 2014 om 09:48

    Hallo Sanne, dank voor je overzicht van tastbare trends die reeds aan de gang zijn. Leuk ook dat je Belvilla noemt bij de inzet van drones. Ik geef daar graag een kleine aanvulling op. Je meldt dat Belvilla drones inzet voor de vakantieparken. Naast vakantieparken bieden we echter juist veel vakantiehuizen aan die niet op parken staan. We hebben reeds dronebeelden geplaatst bij diverse vakantiehuizen in Oostenrijk die vanwege hun ligging tegen de berghelling vanaf de grond lastig te fotograferen zijn. We overwegen nu om ook in andere regio’s drones in te zetten, bijvoorbeeld voor vakantiehuizen aan het water of in het bos.

Trackbacks

  1. Travel Trends 2015: real-time data, geen bloggers meer en JOMO - TravelNext schreef:
    5 januari 2015 om 12:01

    […] Na een korte terugblik op afgelopen jaar in de post ‘Top 14 blogs van 2014 op TravelNext’ is het tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dit hebben we al kort gedaan in de blogs ‘trends to watch volgens het Marketingfacts 2014 – 2015‘ en in de post ‘online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015′. […]

  2. De global Traveltrends voor 2015: mobiel, naadloos en experimenteel - TravelNext schreef:
    20 januari 2015 om 15:19

    […] blogs van diverse Nederlandse en Belgische Traveltrends is het tijd om te kijken naar de global travel trends voor 2015. Skift […]

  3. Consultancy case | Timo's online marketing impulsen schreef:
    14 juni 2015 om 12:56

    […] https://www.travelnext.nl/online-ontwikkelingen-om-op-te-spelen-2015.html […]

  4. Case consultancy voor Profuomo | stefroijmans schreef:
    15 juni 2015 om 20:33

    […] – Bij vliegtuigen is het al heel normaal dat je je favoriete stoel uitzoekt. Kan dat bij hotelkamers ook? Aan het einde van de gang of juist aan het begin.https://www.travelnext.nl/online-ontwikkelingen-om-op-te-spelen-2015.html […]

  5. Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2016 voor travel | TravelNext schreef:
    16 november 2015 om 09:24

    […] begint bijna een jaarlijkse traditie te worden: In 2013 en 2014 schreef ik op Travelnext al een blogposts met de ontwikkelingen voor het aankomende jaar. […]

  6. Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel | TravelNext schreef:
    29 december 2016 om 09:00

    […] is al bijna een traditie. De afgelopen jaren (zie hier 2015 en 2016) gaf ik je een lijstje van de online ontwikkelingen om op in te spelen. Deze laatste dagen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor instagram Social Media Airbnb NHTV Google reizen Vakantiebeurs Expedia reviews hotels travel destinatiemarketing TUI KLM mobiel Booking.com technologie onderzoek Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring