Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken naar vakanties en informatie over vakanties op internet wordt er door een bepaalde groep consumenten toch voor gekozen om naar een reisbureau te gaan om de vakantie daadwerkelijk te boeken. Rianne Quack deed onderzoek naar dit gedrag, waarom vertonen reizigers dit gedrag? Waarom boeken ze na de oriëntatie niet gewoon online? Ze schreef een artikel op Frankwatching over haar onderzoek, hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten en conclusies. 

Wat kwam er uit het onderzoek?

Een aantal belangrijke punten die uit het onderzoek zijn gekomen zijn:

  1. De klant heeft behoefte aan persoonlijke hulp of advies en boekt daarom niet online
  2. De waargenomen bruikbaarheid en gebruiksgemak met de websites spelen een grote rol in het wel of niet online boeken
  3. Het vertrouwen van de consument in internet en attitude ten opzichte van online boeken spelen een belangrijke rol
  4. Opvallend is dat wanneer iemand de vaardigheden heeft om informatie te verzamelen, deze juist eerder geneigd is om bij een reisbureau te boeken.

Hoe overtuig je online de consument om te boeken

De belangrijkste adviezen uit het onderzoek:

Toegang tot advies

Om consumenten beter van dienst te zijn door ze hulp of advies te geven over mogelijke vakanties is het voor reisbureaus verstandig om een chatfunctie aan te bieden op de website. Met een chatfunctie kan bereikt worden dat mensen persoonlijke vragen kunnen stellen, de zekerheid krijgen dat zij een juiste keuze maken en daardoor toch online boeken.

Gebruiksgemak

Daarnaast is uiteraard het gebruiksgemak van de websites erg belangrijk. Door bijvoorbeeld met behulp van filters (zoals bestemming, budget en reisgezelschap) moeten consumenten makkelijk tot relevante vakanties te kunnen komen.

Prijsvermelding

Het is ook belangrijk dat de prijzen die getoond worden realistisch zijn en niet in eerste instantie erg laag lijken, maar wanneer er gekeken wordt naar de definitieve prijs dat deze opeens honderden euro’s hoger ligt. Respondenten geven aan dat het een probleem is wanneer er bijvoorbeeld gezocht wordt in juli, dat er nog steeds aanbiedingen weergegeven worden voor andere maanden.

Vertrouwen

Geef bezoekers ook vertrouwen in de reiswebsite, door bijvoorbeeld goed uit te leggen hoe de website beveiligd is en hoe een transactie plaats vindt . Het gaat bij vakanties nou eenmaal vaak om grote bedragen, waarbij het van belang is dat de boeker vertrouwen heeft in de website en wil boeken.

Kortom, het is belangrijk dat een website gebruiksvriendelijk is, voldoende informatie geeft en bijvoorbeeld met behulp van een chatfunctie extra informatie kan verstrekken aan een gebruiker, dat een website iemand voldoende redenen geeft om de website te vertrouwen en dat het een interessant online aanbod geeft in vergelijking met het offline aanbod. Overtuig die consument om online te boeken na het online zoeken naar vakanties!

Over het onderzoek

Door online marktonderzoekbureau MetrixLab is onderzoek uitgevoerd naar het gedrag van online en offline boekers. Met behulp van een survey, volledig ingevuld door 441 respondenten van het online panel OpinionBar. Aan het onderzoek hebben alleen respondenten deelgenomen die in de afgelopen twee jaar een zonvakantie als pakket hebben geboekt (vervoer en accommodatie) en in ieder geval online naar informatie hebben gezocht.

Bron: Frankwatching
Afbeelding: Paul Swansen