• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online oriënteren en dan offline boeken, waarom?

2 augustus 2012 door Annelies Hulshof

Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken naar vakanties en informatie over vakanties op internet wordt er door een bepaalde groep consumenten toch voor gekozen om naar een reisbureau te gaan om de vakantie daadwerkelijk te boeken. Rianne Quack deed onderzoek naar dit gedrag, waarom vertonen reizigers dit gedrag? Waarom boeken ze na de oriëntatie niet gewoon online? Ze schreef een artikel op Frankwatching over haar onderzoek, hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten en conclusies. 

Wat kwam er uit het onderzoek?

Een aantal belangrijke punten die uit het onderzoek zijn gekomen zijn:

  1. De klant heeft behoefte aan persoonlijke hulp of advies en boekt daarom niet online
  2. De waargenomen bruikbaarheid en gebruiksgemak met de websites spelen een grote rol in het wel of niet online boeken
  3. Het vertrouwen van de consument in internet en attitude ten opzichte van online boeken spelen een belangrijke rol
  4. Opvallend is dat wanneer iemand de vaardigheden heeft om informatie te verzamelen, deze juist eerder geneigd is om bij een reisbureau te boeken.

Hoe overtuig je online de consument om te boeken

De belangrijkste adviezen uit het onderzoek:

Toegang tot advies

Om consumenten beter van dienst te zijn door ze hulp of advies te geven over mogelijke vakanties is het voor reisbureaus verstandig om een chatfunctie aan te bieden op de website. Met een chatfunctie kan bereikt worden dat mensen persoonlijke vragen kunnen stellen, de zekerheid krijgen dat zij een juiste keuze maken en daardoor toch online boeken.

Gebruiksgemak

Daarnaast is uiteraard het gebruiksgemak van de websites erg belangrijk. Door bijvoorbeeld met behulp van filters (zoals bestemming, budget en reisgezelschap) moeten consumenten makkelijk tot relevante vakanties te kunnen komen.

Prijsvermelding

Het is ook belangrijk dat de prijzen die getoond worden realistisch zijn en niet in eerste instantie erg laag lijken, maar wanneer er gekeken wordt naar de definitieve prijs dat deze opeens honderden euro’s hoger ligt. Respondenten geven aan dat het een probleem is wanneer er bijvoorbeeld gezocht wordt in juli, dat er nog steeds aanbiedingen weergegeven worden voor andere maanden.

Vertrouwen

Geef bezoekers ook vertrouwen in de reiswebsite, door bijvoorbeeld goed uit te leggen hoe de website beveiligd is en hoe een transactie plaats vindt . Het gaat bij vakanties nou eenmaal vaak om grote bedragen, waarbij het van belang is dat de boeker vertrouwen heeft in de website en wil boeken.

Kortom, het is belangrijk dat een website gebruiksvriendelijk is, voldoende informatie geeft en bijvoorbeeld met behulp van een chatfunctie extra informatie kan verstrekken aan een gebruiker, dat een website iemand voldoende redenen geeft om de website te vertrouwen en dat het een interessant online aanbod geeft in vergelijking met het offline aanbod. Overtuig die consument om online te boeken na het online zoeken naar vakanties!

Over het onderzoek

Door online marktonderzoekbureau MetrixLab is onderzoek uitgevoerd naar het gedrag van online en offline boekers. Met behulp van een survey, volledig ingevuld door 441 respondenten van het online panel OpinionBar. Aan het onderzoek hebben alleen respondenten deelgenomen die in de afgelopen twee jaar een zonvakantie als pakket hebben geboekt (vervoer en accommodatie) en in ieder geval online naar informatie hebben gezocht.

Bron: Frankwatching
Afbeelding: Paul Swansen

Gerelateerde Berichten

  • TravelXL biedt online en offline de laagste prijsgarantie

    Reisbureauketen TravelXL biedt het complete aanbod van de grootste reisorganisaties voortaan aan op zijn website.…

  • Online boeken wordt de standaard volgens onderzoek van TripAdvisor

    TripAdvisor komt weer met een nieuwe TripAdvisor Industry Index, die ons insights geeft in hoe…

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

Categorie: Marketing Tags: boeken, gebruiksgemak, onderzoek, plannen, rianne quak, vertrouwen

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Expedia mobiel Google Vakantiebeurs reizen TripAdvisor onderzoek TUI destinatiemarketing hotels Airbnb technologie Booking.com reviews KLM Social Media instagram NHTV Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext