Arke was in juni de overtuigende winnaar van het online oriëntatieonderzoek dat WUA! uitvoerde naar het boeken van een gezinsvakantie naar Turkije. Arke liet de concurrentie ver achter zich op het gebied van vindbaarheid.  Maar Arke.nl scoort niet alleen op vindbaarheid zeer goed: de Nederlandse tak van ’s werelds grootste reisorganisatie TUI doet het op bijna alle punten het beste. Uit de antwoorden op open vragen die de respondenten tijdens het onderzoek gaven om hun keuze voor Arke.nl toe te lichten, valt heel wat te leren.

Oriëntatieproces naar een gezinsvakantie in Turkije
Klik op afbeelding voor vergroting

Weinig afhakers, hoge vindbaarheid

Uit de bovenstaande tabel blijkt dat Arke.nl met kop en schouders boven de rest van de online aanbieders van gezinsvakanties uitsteekt. Het gat met nummer 2 Corendon is op vindbaarheid 17,5 procentpunt. In slechts 22,5 procent van de gevallen wordt Arke.nl niet gevonden, terwijl het afhaakpercentage bij Arke.nl ook zeer laag is.  Een belangrijker cijfer uit bovestaande tabel is de 72,5 procent die Arke.nl scoort op de indicator “doorgaan”: gevonden worden is leuk, maar om online reizen te verkopen, zul je mensen toch moeten verleiden om verder op je site te gaan rondneuzen.

5 best practices

Je bent of wordt niet voor niets nummer één. Bij WUA! denken we dat de online branche nog wel wat kan leren van Arke.nl. Hieronder vind je 5 best practices die we hebben kunnen destilleren uit de antwoorden van de respondenten tijdens het onderzoek.

  1. Hou het simpel: verplaats je in de doelgroep
    Voor gezinnen met meerdere kinderen is het in een vroeg stadium van het bestelproces volledig invoeren van alle namen van alle gezinsleden soms een drempel om te boeken. Haal deze informatie dus naar achteren in het bestelproces, of vul het later aan bij een definitieve boeking. Een van de respondenten over Arke: “Als ik onze gegevens intoets om de totale reissom te bepalen hoef ik alleen maar aan te geven dat we met 2 volwassenen en 2 kinderen reizen. Ik hoef niet meteen alle 4 geboortedata in te vullen om de eindprijs naar voren te halen, dat is heel erg handig en gebruiksvriendelijk!”
  2. Gebruik reviews en toon beoordelingen
    Arke.nl maakt gebruik van reviews en beoordelingen over de reis, accommodatie en voorzieningen van mensen die eerder via de reisorganisatie hebben geboekt. Een van de respondenten zegt hierover, gevraagd naar het waarom van vertrouwen hebben in Arke.nl: “Nadat ik de reacties heb gelezen van de mensen die via Arke hebben geboekt naar Turkije. Ze komen zeer betrouwbaar en sympathiek over.”
  3. De prijs is… de prijs
    In de online reisbranche is het misschien normaler om nog met extra kosten op de proppen te komen na een eerder gecommuniceerde lage prijs; dat betekent niet dat dit als prettig wordt ervaren door mensen die online vakanties boeken. Een van de respondenten, over het waarom van het uitspreken van vertrouwen in Arke.nl: “Omdat bijna altijd de prijs ook daadwerkelijk klopt met de prijs waar je eerder op hebt gedrukt.”
  4. De vakantie begint al op je website
    Voor veel mensen begint de vakantievoorpret al tijdens het boeken, of vlak daarna. Een vakantie boeken is leuk, het verzinnen waar je nu weer eens naartoe zult gaan zorgt voor prettige gedachten. Zorg er dus voor, dat de beleving van je website een prettige vakantiesfeer oproept. Een van de respondenten over het design van Arke.nl:  “Leuke warme foto’s met zon, zee en strand.” Simpel en doeltreffend, nietwaar?
  5. Laat je keurmerk zien en wek vertrouwen
    Klinkt heel simpel, en dat is het ook. Als je in de reisbranche gecertificeerd bent voor iets, of de winnaar bent van zus of zo, vermeld dat dan op je website. Mensen zien dat, het wekt vertrouwen en daardoor zullen mensen die zich oriënteren op een vakantie minder snel afhaken. Een van de respondenten over het tonen van waarborgen en keurmerken: “Goed dat ze hun kwaliteit duidelijk aanprijzen (gekozen door lezers: meest betrouwbare merk 2012) en het SGR-keurmerk.”