Online reisbedrijven tonen nog altijd niet direct de volledige prijs voor vluchten, hotels en autoverhuur op de website. 80 procent van de bedrijven lokt consumenten nog steeds met te lage prijzen, ondanks waarschuwingen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Dat meldt de Consumentenbond vanochtend op basis van eigen onderzoek. Het onderzocht de websites en aanbiedingen van 54 reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en verhuurders van vakantiehuizen.

Arke.nl en Travelbird

Een reisorganisatie als Arke.nl biedt een reis naar Griekenland bijvoorbeeld aan voor 285 euro, wat in het bestelproces ineens 459 euro blijkt te kosten. Ook bij pure players als Travelbird is een aanbieding voor een verblijf aan de Normandische kust niet 79 euro, maar 419 euro. Volgens de Consumentenbond verzwijgt Travelbird hier namelijk de minimale verblijfsduur van vier nachten en 20 euro administratiekosten.

Autoverhuur

Bij verhuurders van campers en auto’s overtreden zeven van de acht onderzochte bedrijven de Reclamecode Reisaanbiedingen door aanbiedingen op de site te plaatsen zonder aan te geven wanneer die beschikbaar zijn. ‘Het is zoeken naar een speld in een hooiberg’, zegt Hertz zelf over de onvindbaarheid van de reisdatum.

Boete van 450 duizend euro

Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke ‘misleiding’ staat op maximaal 450 duizend euro.

‘Wij hebben geconstateerd dat het nu heel veel beter gaat’, laat een woordvoerder van de ACM aan Twinkle weten. ‘Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.’

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.