Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2007 van de Thuiswinkel Organisatie is in de eerste zes maanden van 2007 de omzet van de online reisbranche met 35% gestegen. Ruim een derde van alle online shoppers geeft aan in het afgelopen halfjaar via internet een reis te hebben geboekt”. De omzet in de online reisbranche steeg ten opzichte van een halfjaar geleden met 35% naar € 830 miljoen in de eerste zes maanden van 2007. Reizen is daarmee goed voor 45% van de totale online thuiswinkelmarkt.

Kijken, kiezen, kopen
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 800.000 consumenten die in de eerste helft van dit jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd zorgt het verder toenemende consumentenvertrouwen voor steeds meer online bestedingen. Het gedrag van consumenten verandert. Was het voorheen op internet vooral ‘kijken, kijken, kijken’, nu is motto meer en meer: ‘kijken, kiezen, kopen.”

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de bijna 700 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten.