• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

We zeggen met onze Tweets: hoe verder weg, hoe gelukkiger

12 april 2013 door Annelies Hulshof

Hoe verder weg, hoe gelukkiger we zijn! Zou het echt waar zijn? Volgens onderzoekers die het sentiment van Tweets hebben geanalyseerd wel. We zouden namelijk minder negatieve woorden gebruiken naarmate we verder verwijderd zijn van onze gebruikelijke Tweetplek.

Big data

Tegenwoordig kunnen onderzoekers uit grote bergen met data interessante conclusies trekken over het menselijke gedrag. Deze databases komen meer en meer van mobiele telefoons en sociale media. Deze technologieën bieden namelijk real-time inzicht in de ideeën van mensen, hun locatie en zelfs hun gedachten.

Sentiment verandert naarmate we verder reizen

Deze week hebben onderzoekers van de Cornell University bekeken hoe het sentiment verandert naarmate mensen verder van hun thuishonk verwijderd zijn. En wat blijkt?

Hoe verder weg, hoe gelukkiger

“Uitgedrukt geluk stijgt logaritmisch met de gemiddelde afstand die een individu heeft van zijn of haar vaste locatie”, is de conclusie van de onderzoekers. Ze willen dus zeggen dat uit metingen van 37 miljoen Tweets van 180.000 personen blijkt: hoe verder weg we zijn, hoe gelukkiger we zijn.

Ze hebben het sentiment van elke Tweet bekeken, waarbij ze een gebruikelijke schaal hebben genomen waarbij geluk wordt uitgedrukt in woorden. Het meest interessante resultaat hieruit bleek het veranderen van het sentiment naarmate de tweets verder weg kwamen van de gebruikelijke locatie.

Minder negatieve woorden

Het grote verschil zit hem in het minder gebruiken van negatieve woorden als men verder van huis is. Het bleek namelijk dat mensen die Tweetten vanaf locaties die duizenden kilometers verwijderd waren van de gebruikelijke Twitterlocatie vaker woorden als “beach”, “great” enzovoorts gebruikten en minder worden als “no”, “don’t”, “hate” enzovoorts. Naarmate ze dichter bij hun gebruikelijke locatie vanwaar ze Tweeten (werk en huis) gebruiken ze vaker woorden als ‘Hahaha”.

Daarnaast hebben ze gevonden dat mensen die in steden wonen over het algemeen verder reizen dan mensen die in minder dichtbevolkte gebieden wonen.

Op sociale media heeft iedereen een mooier leven

Natuurlijk hebben we hier een kanttekening bij, uitgedrukt geluk is iets anders dan werkelijk geluk. Zeker als je kijkt naar het feit dat we op sociale media toch een ander leven lijken te leiden dan we in werkelijkheid doen. Dit zou natuurlijk effect kunnen hebben op het onderzoek. Echter, doen we dan net zo goed thuis op sociale media voor dat we een fabuleus leven leiden. En blijven dit inzichten die waardevol zijn voor psychologische onderzoeken.

Bron: Mashable

Gerelateerde Berichten

  • Zoover OTA Bosman
    Zoover en HolidayCheck gaan samen verder

    De beoordelingssites Zoover en HolidayCheck slaan de handen ineen en gaan samen verder. Met vele…

  • TravelNext verder onder TravelPro
    TravelNext verder onder TravelPro

    Vanaf vandaag is Vakblad TravelPro officieel de eigenaar van TravelNext. Gisteravond zijn de contracten ondertekend.…

  • Hoe reizen we verder?

    In een serie van drie rapporten beschrijft ABN AMRO de invloed van verschillende ontwikkelingen op…

Categorie: E-commerce Tags: monitoring, research, sentiment, Twitter

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Google mobiel travel Booking.com Social Media reizen KLM technologie Vakantiebeurs Facebook reviews hotels onderzoek destinatiemarketing instagram TripAdvisor NHTV TUI Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring