Een tiental jaar geleden werd Google op het ANVR-congres in Cairo omschreven als een wolf in schaapskleren. De huidige dominantie van Google tijdens de zoektocht van de reiziger en de noodzakelijke, vaak kostbare aanwezigheid op de Google SERP voor reisaanbieders, bewijzen dat die voorspelling is uitgekomen. Nu is het de beurt aan AI (Artificiële Intelligentie) om de reissector blijvend te veranderen. AI in de vermomming van bijvoorbeeld een persoonlijke reisassistent, stagiair op de marketingafdeling en als data-analist die supersnel beslissingen neemt. Wat zijn nu de concrete mogelijkheden van AI voor je organisatie, en wat zijn de vereisten? Allereerst kort de meest actuele AI- ontwikkelingen.
Door Marenna van Reijsen (lecturer digital opportunities, Academy for Tourism)
4o
Recent is ChatGPT-4o (de “o” voor omni) gelanceerd door OpenAI. Deze versie is niet alleen beter en sneller in het geven van antwoorden, maar geeft echt het gevoel een gesprek te voeren. De ‘voice’- en audio-mogelijkheden zijn zodanig verbeterd dat de conversaties steeds menselijker worden, tot aan samen zingen en lachen (illustratie?)toe!
ChatGPT-4o kan ook je scherm overnemen. Heb je een moeilijke wiskundesom? Koppel je scherm en 4o laat niet de oplossing zien, maar juist de stappen ernaartoe. ChatGPT-4o als permanente tutor, en nog gratis ook! Natuurlijk is de tone of voice heel Amerikaans, denk aan de overenthousiaste liftconversaties met vreemden in Amerika, maar die aanpassing naar onze eigen cultuur is zo gemaakt. Vereiste: profiel aanpassen en ChatGPT instrueren.
Meer AI-aanbieders
Ondertussen zet Google AI volop in bij Search,wat onder andere betekent dat het antwoord van de reiszoeker op de SERP van Google verschijnt, en niet meer verwijst naar websites van aanbieders. Niet alleen het businessmodel van Google verandert hier mee, ook die van de reisaanbieder! Vereiste: vindbaar zijn in AI via plug-ins. Expedia en Kayak hebben die weg alvast gevonden.
Microsoft voegt AI met Copilot toe aan alle Office-producten, en op haar nieuwste laptop is een AI key shortcut naar een persoonlijke AI-agent, zoals we die kennen van de Windows-toets.
‘Last but not least’ integreert Apple AI in het iOS-besturingssysteem om bijvoorbeeld Siri mee te voeden. En weet, deze opsomming is gemaakt eind mei 2024, en binnen een maand kan het weer anders zijn gezien het losgebarsten gevecht om een groeiend AI-marktaandeel van deze tech-giganten, naast de diverse kleinere AI-spelers.
Wat betekenen deze recente ontwikkelingen (nu) voor een reisorganisatie? Een tiental toepassingen van AI
- Gebruikersvoorkeuren en -gedrag analyseren
AI kan gegevens analyseren van eerdere reizen, sociale media-activiteiten en gebruikersinteracties op reisplatforms om individuele voorkeuren te begrijpen. Deze gegevens kunnen bestaan uit voorkeursbestemmingen, soorten activiteiten, accommodatiekeuzes, eetvoorkeuren en reisbudgetten. Vereiste; deze analyse bij voorkeur lokaal te draaien, niet in de cloud, en data te anomiseren. - Dynamische prijzen en aanbiedingen
AI kan real-time gegevens over vluchten, hotels en activiteiten monitoren en dynamische prijzen aanbieden op basis van de vraag, gebruikersprofielen en boekingspatronen. Het kan ook gepersonaliseerde aanbiedingen en kortingen creëren op basis van loyaliteit en reisgeschiedenis van gebruikers. Zo ontwikkelt een afstudeerstudent momenteel een CustomGPT voor een reisaanbieder om oa snel inzicht te krijgen in welke type leads sneller converteren zodat sales een passende aanbieding kan sturen aan de klant. - Aangepaste routes
Door de voorkeuren en beperkingen van de gebruiker te analyseren, kan AI aangepaste routes genereren. Deze routes kunnen aanbevelingen op maat bevatten voor sightseeing, dineren en activiteiten die aansluiten bij de interesses en beschikbare tijd van de gebruiker.
Niet alleen voor de gebruiker, ook de inkoper van de zakelijke reizen kan bijvoorbeeld de tool van Goodwings helpen om niet alleen de zakenreizen te plannen maar ook de emissie uitstoot te verminderen door vliegroutes aan te passen en vliegtuigen met minder uitstoot te boeken. - Verwerking van natuurlijke taal (NLP)
Met behulp van NLP kunnen AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten natuurlijke gesprekken voeren met potentiele boekers om specifieke voorkeuren te verzamelen en gepersonaliseerde reisaanbevelingen te doen. Deze vakantieganger bijvoorbeeld, die voor het eerst naar Slovenië wil, met de Tesla en houdt van fietsen, de natuur en een glas wijn, heeft in een goed gesprek met ChatGPT4o een gedetailleerd vakantieplan ontvangen, inclusief webadressen om accommodaties te boeken, en tips om de Tesla op te laden. - Aanbevelingsengines
AI-gestuurde aanbevelingsengines kunnen bestemmingen, hotels en activiteiten voorstellen op basis van het gedrag en de voorkeuren van de gebruiker in het verleden. Deze engines werken op dezelfde manier als Netflix films aanbeveelt of Spotify muziek. Wellicht een idee om toe te voegen aan de website? ‘Speciaal voor jou geselecteerd’. - Voorspellende analyse
AI kan voorspellende analyses gebruiken om te anticiperen op wat gebruikers nodig hebben of willen tijdens hun reis. Denk hierbij aan aanbevelingen voor reisverzekeringen bij avontuurlijke activiteiten, aanbieden van huurauto’s voor bestemmingen met beperkt openbaar vervoer of lokale belevenissen voorstellen op basis van aankomende evenementen. - Gepersonaliseerde marketing
AI kan gepersonaliseerde marketingcampagnes, zoals content creatie en SEO tips – zolang dat nog relevant is-, maken die zich richten op gebruikers met specifieke reisinteresses. Denk hierbij aan gepersonaliseerde e-mailcampagnes, gerichte advertenties en contentmarketingstrategieën die aansluiten bij individuele voorkeuren. - Realtime assistentie
Tijdens de reis kan AI real-time assistentie en updates bieden. Het kan bijvoorbeeld alternatieve plannen aanbieden in geval van vluchtvertragingen, attracties of restaurants in de buurt aanbevelen en taalvertaaldiensten leveren. Idee kan zijn om AI toe te voegen aan de app als reisaanbieder. - Analyse van door gebruikers gegenereerde inhoud
AI kan door gebruikers gegenereerde inhoud analyseren, zoals beoordelingen en berichten op sociale media, om inzicht te krijgen in wat reizigers wel en niet leuk vinden. Deze informatie kan worden gebruikt om reispakketten verder te verfijnen en te personaliseren. - Integratie met draagbare technologie
AI kan integreren met draagbare apparaten om de gezondheid en voorkeuren van de reiziger in realtime te monitoren. Het kan bijvoorbeeld rustpauzes of lichtere activiteiten voorstellen als het merkt dat de gebruiker moe is, of actieve avonturen aanbevelen als de biometrische gegevens van de gebruiker een hoog energieniveau aangeven.
Ter illustratie van al deze mogelijkheden kijken we naar reiziger Alex, die vaak avontuurlijke reizen boekt en houdt van wandelen, lokale gerechten en boetiekhotels. Door eerdere boekingen, sociale media-activiteiten en feedback van Alex te analyseren, kan een AI-systeem:
- Nieuwe wandelroutes in onontdekte bestemmingen aanbevelen.
- Exclusieve aanbiedingen doen voor boetiekhotels.
- Lokale kooklessen of culinaire tours voorstellen.
- Realtime updates geven over weersomstandigheden die van invloed zijn op wandelplannen.
- Herinneringen sturen om een reisverzekering te boeken voor avontuurlijke activiteiten.
Vereiste: de data van Alex anonimiseren voordat het wordt ingevoerd in de AI-tool.
Beter prompten dan je klant
Om de inzet en mogelijkheden van AI echt goed te begrijpen en op waarde te kunnen schatten voor de bedrijfsvoering is professioneel prompten noodzakelijk. Prompting is een belangrijk onderdeel van het werken met taalmodellen (LLMs), zoals ChatGPT. De uitdaging is om effectieve instructies en vragen te formuleren om deze modellen optimaal te gebruiken. Goede prompts formuleren is essentieel om het maximale uit de interactie met het taalmodel te halen en hallucineren van het model zoveel mogelijk te voorkomen.
Een goede prompt beschrijft in de vraagstelling het doel, de context en de verwachting van het antwoord. Door de AI te voeden met voorbeelden (few-shot prompting), wordt het taalmodel stap voor stap getraind op de specifieke kenmerken van de eigen organisatie.
Vereiste: een uitgebreide prompthandleiding ontwikkelen om AI efficient in te zetten en bij te dragen aan bijvoorbeeld de marketingactiviteiten. De eerste afstudeeropdracht bij BUas met een prompthandleiding voor een touroperator is al afgerond. Aan de slag!
Hoe nu verder?
Klinkt dit als de verre toekomst? Ondertussen integreert Google AI in Gmail en kan de AI-agent op verzoek van bijvoorbeeld de boeker direct de annuleringsvoorwaarden op de juiste website vinden in geval van een calamiteit. Google weet immers waar en wanneer er geboekt is dankzij de boekingsbevestiging die in de mail is ontvangen.Huidige middelbare scholieren bereiden zich alom voor op hun examens met behulp van AI-tutoren, chatbots die hen helpen met specifieke vragen. Deze generatie weet al snel niet meer beter dan dat ze -hardop pratend- hun vraag stellen aan een chatbot.
Vereiste: een investering in krachtiger servers. Een discussie voor aan de bestuursstafel, waar ook de vraagt zal spelen leidt AI tot banenverlies? Nee. Het kan wel bijdragen aan (meer) interne efficientie, maar de output zal nog altijd vakkundig gecheckt moeten worden door medewerkers. De organisatie die geen AI inzet, zal wel klanten verliezen. De reiziger gebruikt immers ook AI op zoek naar inspiratie en steeds vaker ook om direct te boeken. Die reiziger wil al jaren een meer gepersonaliseerd reisadvies.
‘Tell me, something girl, are you happy in this modern world?’ zingt Bradley Cooper naar Lady Gaga in het populaire nummer Shallow uit de film ‘A star is born’. Of al deze technologische moderne ontwikkelingen bijdragen aan ons geluk, is een grote vraag. Maar wie doet wat hij altijd deed, zal sneller dan in een tiental jaren, marktaandeel verliezen aan de dominante grote AI-spelers. Zij zullen dan de gebruikers mee op reis gaan nemen. Vereiste: start experimenten.