Op uitnodiging van RED online marketing en RMC Travel mocht Richard Otten namens Glamping.nl mee op studiereis naar Dublin om een bezoek te brengen aan drie grote techneuzen waar we in deze branche zoveel mee te maken hebben: Microsoft, Facebook en Google. We maken een korte balans op van deze studiereis.

Roy Platje (eigenaar RED Online marketing) vertelde dat hij anderhalf jaar geleden droomde om voor het 12,5 jarig bestaan van zijn bedrijf eens groots uit te pakken. Zo werd het idee geboren om een studiereis te organiseren voor klanten en relaties. Samen zouden zij zo ondergedompeld worden in de wereld van tech en online marketing. Samen met de teams van RED en RMC hebben ze hun nek uitgestoken, maar met bijna 100 aanwezige deelnemers mag het gezegd worden: hard work pays off.

Een gevarieerd twee daags programma, leuke sprekers, een leuke avond en bovendien een goede groepssamenstelling. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat deze reis zeker voor herhaling vatbaar is. Bijkomend voordeel was natuurlijk om eens op de kantoren van deze bedrijven te mogen rondkijken. Vooral de kantoren van Microsoft en Google waren indrukwekkend en inspirerend.

Op bezoek bij Microsoft

Bij Microsoft mochten we luisteren naar verschillende presentaties. Degene die mij vooral het meest beklijfde was de demo over Voice. Terwijl de presentatie liep werd hetgeen de spreker zei live omgezet in ondertiteling, zowel in het Engels als in het Nederlands. Daarnaast zijn ze ook al erg ver met foto en video herkenning op basis van A.I. Ze kunnen met griezelige precisie foto’s, locaties en ook emoties van mensen herkennen en labelen.

Ook was het interessant om te horen dat het aandeel van Bing (de zoekmachine van Microsoft) in Nederland toch is gegroeid van een kleine 3%, naar inmiddels 9%.

Facebook

Bij Facebook ging het vooral over Ads en dan specifiek over de customer journey en alle touch points die een bezoeker doorloopt (zowel bij platformen van Facebook zelf en daar buiten). Daarnaast vertelden zij over hun nieuwe attributiemodel waarbij ze nauwkeuriger en hopelijk ook eerlijker konden zien hoe de verdeling zou moeten zijn.

Daarnaast werd er veel aandacht gegeven aan de positie van Instagram als plek om je bezoekers te inspireren en te verleiden. Vooral de groei van het gebruik van stories is indrukwekkend. Om die reden heeft Facebook dan ook besloten om op alle platformen (Messenger, Whatsapp, Instagram en Facebook zelf) de Stories een prominente plek te geven. Zogezegd swipe je nu eerder naar rechts dan naar beneden.

Helaas hadden we hier geen tijd meer om het kantoor verder te bekijken, omdat we achterliepen op schema en weer snel de bus in moesten.

Naar het hoofdkantoor van Google

Op dag twee gingen we naar het hoofdkantoor van Google. In verschillende presentaties werden we bijgepraat over hoe ver ze al zijn met Google Assistance (al heel ver!). Ook werd geaccentueerd hoe YouTube allang geen kanaal meer is waar je enkel vlogs en kattenfilmpjes bekijkt. Het is een volwaardig platform waar bovendien de prijzen om te adverteren vaak nog laag zijn.

Bij Google Assistance denk je misschien al snel aan de Google Home, die midden in je huis staat en die opdrachten kan geven. Dit apparaat is misschien het meest zichtbare onderdeel, maar de techniek er achter is inmiddels op veel heel andere devices geïntegreerd. Hierdoor kan je ook op je telefoon een stemopdracht geven (vergelijkbaar met Siri op iPhone).

Mooi was het om te zien dat de accountmanager voor de Benelux liet zien dat er inmiddels al verschillende partijen zoals KLM, Rabobank en Albert Heijn aangehaakt zijn op deze nieuwe techniek. De verwachting is dat deze techniek binnen enkele jaren sterk zal verbeteren en ook de aantallen gebruikers exponentieel zullen toenemen. De kinderen van nu zullen straks zeggen: “Papa, typte jij alles dan echt eerst uit?”

Het is een gekke gedachte dat we nu pas het tipje van de ijsberg zien van wat techniek allemaal nog voor ons kan betekenen. Diegenen die blijven inzetten op deze constante stroom van veranderingen, zijn de winnaars van de toekomst. Of zoals Darwin werd gequote: “It’s not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is most adaptable to change.”

Een geslaagde studiereis naar Dublin

Bijkomend voordeel van de trip was natuurlijk het kunnen netwerken. De groep was divers. Zowel camping- en vakantieparkeigenaren, als grote partijen als Landal, Vakantiebeurs en TUI waren aanwezig. Ook publishers in de reisbranche en marketing bedrijven, vormden een uiterst goed gezelschap.

Zeker voor herhaling vatbaar en bij deze wil ik nogmaals Roy en zijn team bedanken. Ook TJ, Tom en hun team wil ik bedanken voor de uitnodiging en de organisatie.