Orbitz toont Apple-gebruikers duurdere hotels en kamers dan bezoekers vanaf pc’s, schrijft The Wall Street Journal. De online travel agent speelt in op de wetenschap dat bezitters van een Apple-computer gemiddeld tussen de 20 en 30 dollar meer besteden aan een overnachting.

Geen ‘Apple Tax’, wel duurdere hotels

Van een ‘Apple Tax’ is volgens Orbitz geen sprake, omdat iedereen hetzelfde betaalt voor het beschikbare aanbod. Alle site-bezoekers kunnen het aanbod ook blijven categoriseren op prijs, en dan voor de goedkoopste optie kiezen. Apple-gebruikers krijgen echter wel andere (lees: duurdere) suggesties gepresenteerd dan wanneer je de zoekopdracht ingeeft op een windows-apparaat, omdat de ervaring heeft geleerd dat Mac-gebruikers daar ook vaker voor kiezen. Volgens het bericht in The Wall Street Journal kwam Orbitz erachter dat Apple-eigenaren zo’n 30% meer aan hotels spenderen dan pc-gebruikers.

Orbitz’ concurrenten Expedia en Priceline, beide onderdeel van Sagamore, zeggen geen onderscheid te maken tussen Apple- en pc-gebruikers.