Een nieuw merk lanceren in een tijd dat de reisbranche volledig op slot zit? Wellicht niet het beste idee. Toch heeft Pelikaan Travel Group een nieuw merk gelanceerd: HOTIQ. Het online reisplatform biedt kleinschalige, authentieke accommodaties aan op de mooiste plekjes in Zuid-Europa.

Waarom Pelikaan Travel Group juist nu een nieuw reisplatform introduceert, terwijl de boekingen niet aantrekken en reizen voorlopig nog ver weg is? Volgens John Goverde, eigenaar van Pelikaan Travel Group is deze gewaagde stap goed te verklaren: “We zagen dat de crisis heeft gezorgd voor een veranderend reispatroon van de consument. Stilzitten en afwachten wat er gaat gebeuren met de branche is voor ons niet weggelegd, dus hebben we trends en ontwikkelingen goed in de gaten gehouden. We zijn tot de conclusie gekomen dat het huidige aanbod uitgebreid kon worden om aan de behoefte van de reiziger te blijven voldoen.”

Veranderend reisgedrag
Met HOTIQ voegt Pelikaan Travel Group een nieuw label toe aan de overkoepelende organisatie, iets wat volgens John Goverde niet kon uitblijven. “Eén van die ontwikkelingen die we al langer zagen, maar zeker door de crisis is versterkt, is dat reizigers op zoek zijn naar kleinschalige vakantieadresjes in een rustige omgeving. Die trend zien we vooral bij consumenten die zonder kids op zoek zijn naar natuur en erg bezig zijn met persoonlijk welzijn. HOTIQ is een mooie aanvulling op ons bestaande aanbod, ook voor onze bestaande klanten.” Als er straks meer mogelijk is, verwacht John dat de behoefte naar kleinschalige vakanties alleen maar groter zal zijn.

Bijzondere trip
Om de reis met HOTIQ echt bijzonder te maken, kan de consument een unieke experience beleven om in contact te komen met de lokale bevolking en de cultuur. Consumenten boeken een pakketvakantie inclusief huurauto. “Zo heeft men alle vrijheid om zelf op zoek te gaan naar dat ene bijzondere plekje, zoals een verborgen baai’’, aldus Remco Bergwerff, Commercieel directeur van Pelikaan Travel Group. ‘’En alle accommodaties zijn persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd op eigenschappen zoals kwaliteit, duurzaamheid en locatie. Zo kunnen we de consument het beste bieden.” Momenteel biedt PTG op www.hotiq.nl reizen aan naar Mallorca, Kreta, Sicilië, Puglia en de Algarve. De verwachting is dat het reisaanbod snel uitgebreid wordt met nieuwe bestemmingen.