• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Performance marketing op Facebook

5 november 2013 door Marian van der Ent

In de presentatie van Bas Blom op Facebook Conference kwamen twee belangrijke ontwikkelingen aan de orde; de toename van mobiel en de steeds groter wordende hoeveelheid persoonlijke gegevens. Bas behandelde in zijn presentatie de gevolgen hiervan voor het adverteren op Facebook aan de hand van het volgende model: 1. Placement, 2. Ad Format, 3. Targeting en 4. Optimization. Ik vond het een erg interessant model en heb daarom kort de onderdelen van het model toegelicht aan de hand van zijn presentatie.

model

1. Placement:

Dat Facebook steeds meer met mobiel bekeken wordt heeft consequenties voor de plaats van de advertenties (ads).  Die moeten in de newsfeed zelf komen te staan, omdat die als enige zichtbaar is  op het schermpje.  Op mobiel vallen namelijk de rest van de onderdelen van het scherm af om Facebook leesbaar te houden voor de gebruiker.

2. Ad Format;

De advertenties op de newsfeed staan als sociale advertenties tussen de status updates en foto’s van vrienden. Dit soort advertenties betreft ongeveer 5 procent van alle content. Het is mogelijk om tegen betaling deze advertenties een prominentere plek te geven. Daarnaast zijn mooie grote foto’s  belangrijke aandachtstrekkers voor dit soort page posts. Het nadeel is dat deze foto’s (met bit.ly) niet direct naar de website leiden, maar naar de Facebook status update. Met een Link Page Post kan dat wel, maar ziet er veelal minder aantrekkelijk uit.

performance marketing 2

Veel (travel) apps worden maar een paar keer gebruikt na installatie.  Met mobiele app re-engagement kunnen bedrijven hun gebruikers weer terugkrijgen naar hun app. Met behulp van deeplinks in mobiele app advertenties worden Facebook gebruikers direct naar een specifieke locatie (bijvoorbeeld een actie) in de app geleid. Verschillende ‘call to actions’ zijn daarbij mogelijk. Onder andere ‘Book Now’

performance marketing

3. Targeting

Als één van de grootste databases van de wereld is er in Facebook een grote hoeveelheid persoonlijke gegevens beschikbaar is, zodat het mogelijk wordt om niet alleen te segmenteren op standaard demografische gegevens, maar ook op  lifestyle en koopintentie.

Bas hanteerde bij deze vorm van segmenteren (Native Targeting) de volgende indeling; Standard Demographics, Broad Category Targeting and Vertical Audiences. Bij Vertical Audiences kan er aan de hand van zoekgedrag ingeschat worden waar mensen behoefte aan hebben. Als voorbeeld gaf Bas de categorie ‘frequent travellers’ op basis van het zoeken naar reizen.

targeting

Het is ook mogelijk via Custom Audiences de persoonlijke gegevens van klanten uit de eigen database te koppelen aan Facebook om zo meer gesegmenteerd te adverteren. De kwaliteit van de eigen database is daarbij belangrijk. Dat betekent veelal dat een organisatie een grote hoeveelheid goede e-mail adressen invoert.

Je kan op basis van je Custom Audiences nieuwe Lookalike Audiences aanmaken. Net zoals de naam weergeeft gaat het om een groep van Facebook gebruikers met een gelijkaardig profiel, maar die nog niet in jouw CRM database voorkomt.

targeting2

Een nieuwe uitbreiding van Custom Audiences is de mogelijkheid van remarketing met Facebook. . Bezoekers van de website of mobiele app kunnen nu ook via Facebook benaderd worden.

4. Optimizing

Bas ging bij het laatste onderdeel nog even kort (gezien de tijd) in op het belang van het formuleren van de doelstellingen om je advertentiebudget optimaal in te kunnen zetten. Op Facebook for Business staan de belangrijkste doelstellingen voor marketeers, zoals clicks to website, website conversies, page post engagement, page likes etc. Aan de hand van deze doelstellingen kunnen bedrijven een passende advertentiecampagne maken en het succes meten door terug te koppelen naar de gestelde doelstellingen.

Uit de presentatie van Bas wordt duidelijk dat Facebook als doelstelling heeft het adverteren op Facebook te verbeteren/vergroten. Het is niet alleen een vrienden en/of vrienden platform, maar voor bedrijven ook steeds meer een advertentieplatform.

De presentatie van Bas Blom is hier te vinden op Slideshare.
Credits afbeelding: Qiaomeng

Gerelateerde Berichten

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Roompot Vakanties' performance marketing op Facebook

    In november vorig jaar schreef Marian van der Ent een artikel op TravelNext over performance marketing op…

  • Vechtdal Marketing vraagt Facebook fans een naam te geven aan hun wandelroute!

    Met een uitgebreid  Wandelnetwerk en Ommen als Wandelgemeente van het jaar 2013 is het Vechtdal…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: Facebook, performance marketing

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Roompot Vakanties' performance marketing op Facebook - TravelNext schreef:
    9 januari 2014 om 07:08

    […] november vorig jaar schreef Marian van der Ent een artikel op TravelNext over performance marketing op Facebook, naar aanleiding van een presentatie van Bas […]

  2. Je klant gericht targeten via verschillende devices (Facebook Travel) | TravelNext schreef:
    1 december 2015 om 09:39

    […] ze inchecken, hun leeftijd, geslacht, woonplaats. De data is eigenlijk gigantisch. Ook kan er via Custom Audiences de segmentatiegegevens van eigen consumenten naast die van Facebook worden gelegd om relevante […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb Expedia reizen mobiel onderzoek Google KLM hotels NHTV technologie reviews Facebook Social Media Vakantiebeurs travel destinatiemarketing Booking.com TripAdvisor instagram TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring