In de presentatie van Bas Blom op Facebook Conference kwamen twee belangrijke ontwikkelingen aan de orde; de toename van mobiel en de steeds groter wordende hoeveelheid persoonlijke gegevens. Bas behandelde in zijn presentatie de gevolgen hiervan voor het adverteren op Facebook aan de hand van het volgende model: 1. Placement, 2. Ad Format, 3. Targeting en 4. Optimization. Ik vond het een erg interessant model en heb daarom kort de onderdelen van het model toegelicht aan de hand van zijn presentatie.

model

1. Placement:

Dat Facebook steeds meer met mobiel bekeken wordt heeft consequenties voor de plaats van de advertenties (ads).  Die moeten in de newsfeed zelf komen te staan, omdat die als enige zichtbaar is  op het schermpje.  Op mobiel vallen namelijk de rest van de onderdelen van het scherm af om Facebook leesbaar te houden voor de gebruiker.

2. Ad Format;

De advertenties op de newsfeed staan als sociale advertenties tussen de status updates en foto’s van vrienden. Dit soort advertenties betreft ongeveer 5 procent van alle content. Het is mogelijk om tegen betaling deze advertenties een prominentere plek te geven. Daarnaast zijn mooie grote foto’s  belangrijke aandachtstrekkers voor dit soort page posts. Het nadeel is dat deze foto’s (met bit.ly) niet direct naar de website leiden, maar naar de Facebook status update. Met een Link Page Post kan dat wel, maar ziet er veelal minder aantrekkelijk uit.

performance marketing 2

Veel (travel) apps worden maar een paar keer gebruikt na installatie.  Met mobiele app re-engagement kunnen bedrijven hun gebruikers weer terugkrijgen naar hun app. Met behulp van deeplinks in mobiele app advertenties worden Facebook gebruikers direct naar een specifieke locatie (bijvoorbeeld een actie) in de app geleid. Verschillende ‘call to actions’ zijn daarbij mogelijk. Onder andere ‘Book Now’

performance marketing

3. Targeting

Als één van de grootste databases van de wereld is er in Facebook een grote hoeveelheid persoonlijke gegevens beschikbaar is, zodat het mogelijk wordt om niet alleen te segmenteren op standaard demografische gegevens, maar ook op  lifestyle en koopintentie.

Bas hanteerde bij deze vorm van segmenteren (Native Targeting) de volgende indeling; Standard Demographics, Broad Category Targeting and Vertical Audiences. Bij Vertical Audiences kan er aan de hand van zoekgedrag ingeschat worden waar mensen behoefte aan hebben. Als voorbeeld gaf Bas de categorie ‘frequent travellers’ op basis van het zoeken naar reizen.

targeting

Het is ook mogelijk via Custom Audiences de persoonlijke gegevens van klanten uit de eigen database te koppelen aan Facebook om zo meer gesegmenteerd te adverteren. De kwaliteit van de eigen database is daarbij belangrijk. Dat betekent veelal dat een organisatie een grote hoeveelheid goede e-mail adressen invoert.

Je kan op basis van je Custom Audiences nieuwe Lookalike Audiences aanmaken. Net zoals de naam weergeeft gaat het om een groep van Facebook gebruikers met een gelijkaardig profiel, maar die nog niet in jouw CRM database voorkomt.

targeting2

Een nieuwe uitbreiding van Custom Audiences is de mogelijkheid van remarketing met Facebook. . Bezoekers van de website of mobiele app kunnen nu ook via Facebook benaderd worden.

4. Optimizing

Bas ging bij het laatste onderdeel nog even kort (gezien de tijd) in op het belang van het formuleren van de doelstellingen om je advertentiebudget optimaal in te kunnen zetten. Op Facebook for Business staan de belangrijkste doelstellingen voor marketeers, zoals clicks to website, website conversies, page post engagement, page likes etc. Aan de hand van deze doelstellingen kunnen bedrijven een passende advertentiecampagne maken en het succes meten door terug te koppelen naar de gestelde doelstellingen.

Uit de presentatie van Bas wordt duidelijk dat Facebook als doelstelling heeft het adverteren op Facebook te verbeteren/vergroten. Het is niet alleen een vrienden en/of vrienden platform, maar voor bedrijven ook steeds meer een advertentieplatform.

De presentatie van Bas Blom is hier te vinden op Slideshare.
Credits afbeelding: Qiaomeng