• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Persaandacht voor ‘bijzonder overnachten’ gratis af te halen bij Airbnb

6 juli 2016 door Redactie TravelNext

Naast dat dus bewuste samenwerkingen worden opgestart met Airbnb, zoals bijvoorbeeld KLM dat in 2014 deed, is er blijkbaar een gigantische markt voor aantrekkelijke overnachtingen & activiteiten uit elke hoek, waarmee – ook voor de toeristische branche- via dit platform eenvoudig goede PR te behalen is.

PR gratis af te halen bij Airbnb

Monumentaal slapen op het Leidse Plein, Airbnb heeft er een pareltje bij in haar aanbod, via de site wordt sinds gisteren de Poptempel Paradiso aangeboden om drie dagen te huren. Een nachtje in de club kost de slapers 100 euro en mensen moeten tevens een motivatiebrief insturen. Deze worden allemaal gelezen. Alweer een leuke vertical die naar toerisme leidt, dit keer zelf gemaakt door de muziekindustrie; Paradiso.

paradiso

De eigenaren van Paradiso hebben de poptempel zelf op Airbnb gezet. Paradiso bestaat volgend jaar namelijk 50 jaar en wilde graag iets unieks doen. De eigenaren keken in de agenda voor deze zomer en zagen dat er nog een paar dagen niet ingevuld waren. De hoofdzaal zal op 31 juli, 10 en 15 augustus omgetoverd worden tot enorme master bedroom, voor maar 2 personen.

Eerder werd er al samengewerkt met musea, zoals de Van Gogh kamer die eerder dit jaar werd aangeboden via de verhuursite.

Trend: persaandacht voor ‘bijzonder overnachten’

Voorheen zouden dergelijke acties met eigen marketingmiddelen verricht moeten worden. Het blijkt dat zodra er iets met Airbnb en een tof bedrijf gebeurt, direct alle media verslag leggen. Zo ook RTL Nieuws, NU.nl, NPO en Telegraaf. Steeds vaker kunnen ‘exclusieve overnachtingen’ ingezet worden om landelijke persaandacht te kunnen behalen. En dat belooft wat voor toerisme. Bijzonder overnachten is sexy dit jaar, maar met SEO of SEA gericht op ‘bijzonder overnachten’ kom je nu eenmaal niet ver. Airbnb is door haar sterk doorgevoerde lifestyle brand een serieus marketing channel geworden met bewezen succesfactor.

Aanvullende tours & activiteiten

Nu er tevens de optie is bijgekomen om via Airbnb tours en activiteiten bij de overnachting aan te bieden, kan er op nog meer wijzen geëxperimenteerd worden met het aanbieden van een interessant toeristisch concept via het platform.

Destinatiemarketing via Airbnb: ‘The London #LiveThere house’

In Londen is vorige maand, van 16 tot en met 19 juni, een bijzonder huis in Londen opengesteld; The London #LiveThere house.

london livethere house

Onder het motto, je kent een stad niet echt totdat je er zelf hebt geleefd, faciliteerde het platform vorige maand de mogelijkheid om reizigers via Twitter in contact te laten treden met huiseigenaren in Londen. Reizigers konden met de hashtag #DingDong al hun vragen aangeven en locals konden door het volgen van deze hashtag bezoekers van de stad helpen met het plannen van de dagen tijdens hun bezoek.

Tevens werd een fysieke plek aangeboden, The London #LiveThere House, waar van donderdag 16 tot en met zondag 19 juni allerlei activiteiten plaatsvonden, van schilderen met local artists, tot typisch Engelse punch maken en van fotografie lessen tot luisteren naar de beste Londense artiesten. Ook dit concept biedt inzichten om destinatiemarketing (in dit geval Londen, maar ook zeker geschikt voor Nederlandse steden) via Airbnb te laten verlopen. Bezoekers van de stad konden het huis in en uitlopen, of ze nu voor een uurtje er wilden zijn, of het hele dagprogramma wilde volgen. Ook dit concept is door allerlei blogs en media in Londen/UK opgepakt.

Traditionele nieuwsmedia <3 Airbnb

Wie zegt dat we anno 2016 nog bloggers/influencers nodig hebben om onze verhalen te vertellen als de grootste nieuwsmedia deze items vanzelf oppakken en de ‘gewone reiziger’ het daardoor zelf wil ervaren? Natuurlijk zal die communicatiemix continu veranderen en zullen bloggers en vloggers nog wel een tijdje in zicht blijven. Maar een platform als Airbnb brengt op wonderbaarlijke wijze (nog steeds) een bepaalde nieuwswaarde voor zowel nieuwe als traditionele nieuwsmedia met zich mee, wat voor onze branche zeker niet onderschat dient te worden.

Meer weten? Misschien vind je dit artikel ook interessant!

Gerelateerde Berichten

  • Airbnb loves Instagram met gecrowdsourcete #airbnbshorts

    Ik kan er vanaf nu echt niet meer omheen: ik hou van de Airbnb community.…

  • Online Marketing Success Story: The San Giorgio Hotel Mykonos #itb14

    Gedurende de lezing op vrijdag 7 maart 2014 op de #itb14 van Anna-Lena Radünz (oprichter van…

  • Een kijkje bij The Dutch YouTube Gathering

    Tijdens mijn masteropleiding Master of Media Innovation zat er een man bij mij in de…

Categorie: Marketing, Online advertising, Online PR en branding Tags: Airbnb, online pr, overnachten

Over Redactie TravelNext

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Airbnb instagram Vakantiebeurs reizen Facebook Google travel Social Media mobiel NHTV TUI Expedia onderzoek KLM hotels destinatiemarketing Booking.com reviews technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext