Naast dat dus bewuste samenwerkingen worden opgestart met Airbnb, zoals bijvoorbeeld KLM dat in 2014 deed, is er blijkbaar een gigantische markt voor aantrekkelijke overnachtingen & activiteiten uit elke hoek, waarmee – ook voor de toeristische branche- via dit platform eenvoudig goede PR te behalen is.

PR gratis af te halen bij Airbnb

Monumentaal slapen op het Leidse Plein, Airbnb heeft er een pareltje bij in haar aanbod, via de site wordt sinds gisteren de Poptempel Paradiso aangeboden om drie dagen te huren. Een nachtje in de club kost de slapers 100 euro en mensen moeten tevens een motivatiebrief insturen. Deze worden allemaal gelezen. Alweer een leuke vertical die naar toerisme leidt, dit keer zelf gemaakt door de muziekindustrie; Paradiso.

paradiso

De eigenaren van Paradiso hebben de poptempel zelf op Airbnb gezet. Paradiso bestaat volgend jaar namelijk 50 jaar en wilde graag iets unieks doen. De eigenaren keken in de agenda voor deze zomer en zagen dat er nog een paar dagen niet ingevuld waren. De hoofdzaal zal op 31 juli, 10 en 15 augustus omgetoverd worden tot enorme master bedroom, voor maar 2 personen.

Eerder werd er al samengewerkt met musea, zoals de Van Gogh kamer die eerder dit jaar werd aangeboden via de verhuursite.

Trend: persaandacht voor ‘bijzonder overnachten’

Voorheen zouden dergelijke acties met eigen marketingmiddelen verricht moeten worden. Het blijkt dat zodra er iets met Airbnb en een tof bedrijf gebeurt, direct alle media verslag leggen. Zo ook RTL NieuwsNU.nl, NPO en Telegraaf. Steeds vaker kunnen ‘exclusieve overnachtingen’ ingezet worden om landelijke persaandacht te kunnen behalen. En dat belooft wat voor toerisme. Bijzonder overnachten is sexy dit jaar, maar met SEO of SEA gericht op ‘bijzonder overnachten’ kom je nu eenmaal niet ver. Airbnb is door haar sterk doorgevoerde lifestyle brand een serieus marketing channel geworden met bewezen succesfactor.

Aanvullende tours & activiteiten

Nu er tevens de optie is bijgekomen om via Airbnb tours en activiteiten bij de overnachting aan te bieden, kan er op nog meer wijzen geëxperimenteerd worden met het aanbieden van een interessant toeristisch concept via het platform.

Destinatiemarketing via Airbnb: ‘The London #LiveThere house’

In Londen is vorige maand, van 16 tot en met 19 juni, een bijzonder huis in Londen opengesteld; The London #LiveThere house.

london livethere house

Onder het motto, je kent een stad niet echt totdat je er zelf hebt geleefd, faciliteerde het platform vorige maand de mogelijkheid om reizigers via Twitter in contact te laten treden met huiseigenaren in Londen. Reizigers konden met de hashtag #DingDong al hun vragen aangeven en locals konden door het volgen van deze hashtag bezoekers van de stad helpen met het plannen van de dagen tijdens hun bezoek.

Tevens werd een fysieke plek aangeboden, The London #LiveThere House, waar van donderdag 16 tot en met zondag 19 juni allerlei activiteiten plaatsvonden, van schilderen met local artists, tot typisch Engelse punch maken en van fotografie lessen tot luisteren naar de beste Londense artiesten. Ook dit concept biedt inzichten om destinatiemarketing (in dit geval Londen, maar ook zeker geschikt voor Nederlandse steden) via Airbnb te laten verlopen. Bezoekers van de stad konden het huis in en uitlopen, of ze nu voor een uurtje er wilden zijn, of het hele dagprogramma wilde volgen. Ook dit concept is door allerlei blogs en media in Londen/UK opgepakt.

Traditionele nieuwsmedia <3 Airbnb

Wie zegt dat we anno 2016 nog bloggers/influencers nodig hebben om onze verhalen te vertellen als de grootste nieuwsmedia deze items vanzelf oppakken en de ‘gewone reiziger’ het daardoor zelf wil ervaren? Natuurlijk zal die communicatiemix continu veranderen en zullen bloggers en vloggers nog wel een tijdje in zicht blijven. Maar een platform als Airbnb brengt op wonderbaarlijke wijze (nog steeds) een bepaalde nieuwswaarde voor zowel nieuwe als traditionele nieuwsmedia met zich mee, wat voor onze branche zeker niet onderschat dient te worden.

Meer weten? Misschien vind je dit artikel ook interessant!