In 2010 is het digitale prikbord begonnen. Met wereldwijd zo’n 30 miljoen maandelijks actieve gebruikers kunnen we gerust zeggen dat Pinterest zijn plekje tussen de grote vijf heeft bemachtigd. Omdat het kanaal ontzettend creatief ingezet kan worden zijn er veel merken die gebruik maken van het medium, maar lang nog niet alle. Mocht je besluiten om Pinterest als serieus kanaal in te zetten voor je marketingactiviteiten, dan heeft Pinterest dat vanaf eind vorig jaar nog gemakkelijker voor je gemaakt met enkele nieuwe features. Hier zijn enkele tips die handig kunnen zijn:

Pinterest’s New Look

Heel veel directe verschillen zijn er niet te zien met de eerdere versie. Pas als je een pin vergroot bekijkt zie je dat daar alle verschillen zitten. Het is gemakkelijker om de pin te delen op andere kanalen en ook de website (de bron van de pin) wordt duidelijker naar voren gehaald en is gemakkelijker te bereiken dan eerder. Ook is het gemakkelijker om gerelateerde content te vinden omdat er meer suggesties worden gedaan dan eerder.

Neem een business account en richt deze goed in

Pinterest business

Sinds eind vorig jaar kunnen merken een account aanmaken bij Pinterest. Of bestaande accounts omzetten naar een merk-account. Speciaal voor business accounts hebben ze specifieke tools ontwikkeld binnen Pinterest. Belangrijk is dat je de juiste gegevens in je account laat zien:

four seasons voorbeeld

Richt je profiel in

Zorg in dit account voor een goed, scherp en herkenbaar logo als profielfoto. Schrijf een omschrijving gericht op de juiste zoekwoorden. Link je Pinterest-account met je Facebook en twitter accounts.

Verifieer je website

Bij een businessaccount zul je een professionelere uitstraling hebben wanneer je jouw URL verifieert. Door het te verifiëren zal er ook een check-mark te zien zijn in de zoekresultaten. Om het adres te verifiëren hoef je enkel een HTML-code te uploaden in de website die Pinterest je aan reikt.

Promoot je Account en Pins

Om ervoor te zorgen dat klanten je op Pinterest vinden kun je natuurlijk gebruik maken van de oude ‘Pin It’ en ‘Follow Me’ buttons. Zorg er dan ook zeker voor dat deze op elke pagina van je website aanwezig en binnen handbereik zijn.

Board en Profile Widget

Om het visueel aantrekkelijke van het hotel en de omgeving ook op je eigen website te laten zien aan de klant kunnen gebruikers nu gebruik maken van een widget die op je website je laatste pins laat zien (of enkel die van een specifiek board). Ook kun je jouw eigen profiel laten zien.

pinterest-board-widget-4

Andere sociale kanalen

Maak ook gebruik van andere kanalen om je pins op Pinterest onder de aandacht te brengen. Stuur bijvoorbeeld een Pin door in een tweet of een status update op Facebook.

Analytics

Pinterest biedt ook insights over de engagement die je als hotel hebt met je followers. Welke content scoorde beter, op welk tijdstip worden berichten vaker gedeeld of via welke pins de meeste bezoekers op je website terecht komen. Echter, kun je deze insights alleen krijgen als je website is geverifieerd, vanaf dat moment zal er ook pas data binnen komen. Ook moet je omgeswitched hebben naar ‘The New Look’.

Zorg voor waardevolle content

Gebruik bovenstaande inzichten om je Pins goed in te zetten en ze te specificeren op je bezoekers. Zorg op deze manier voor meer waarde van je Pins voor je bezoekers. Je kent door de inzichten hun behoeften en interesses en daarom wordt het makkelijker om hen op deze punten te bedienen.

Ook kun je er op deze manier achter komen wat de USP is voor jouw hotel. Komen er bijvoorbeeld veel bezoekers binnen op bruiloft foto’s die gemaakt zijn in de prachtige tuinen of de suite, dan weet je dat jij hét hotel bent voor kersverse koppels. Maak hier gebruik van in je overige communicatie naar een segment van je klanten.

Bron: HeBS Internet Marketing