Na een geslaagde pilot geeft TNT Post een vervolg aan Sjopze, het folderconcept met aanbiedingen van webwinkels. Het bedrijf creëert ruimte voor reizen en overweegt een speciale folder voor de reisbranche uit te brengen.

TNT Post bezorgde tussen afgelopen mei en juli zes nummers van Sjopze bij ongeveer een miljoen huishoudens. Ze werden huis-aan-huis bezorgd in wijken waar webwinkelen goed is ingeburgerd.

‘Verfrissend’
Consumenten reageerden enthousiast op de eerste folders en de bijbehorende site Sjopze.nl, waar nog meer webwinkelaanbiedingen te vinden zijn: ‘Uit onderzoek bleek dat ontvangers onze folders als verfrissend hebben ervaren’, zegt TNT Post’s Manager Business Development Guido de Wit. ‘Ook de meeste adverteerders uit de pilot-fase doen weer mee in de nieuwe reeks folders, waarvan de eerste op 24 september verschijnt.’

Tot het eind van dit jaar bezorgt TNT Post Sjopze nog acht keer, in een oplage van 1,5 miljoen stuks. De edities voor Sinterklaas en Kerst vallen bij 2,5 miljoen huishoudens op de mat.

Vijf keer langer hangen
Volgens De Wit meldden adverteerders zich in de afgelopen pilot-fase spontaan bij TNT Post om te adverteren in Sjopze: ‘Ze vallen voor het grote bereik en de mogelijkheid zich te profileren in een ander kanaal. Uit onderzoek blijkt dat shoppers die via de folder bij een webwinkel komen, daar gemiddeld vijf keer langer blijven hangen dan andere bezoekers.’

Reisorganisaties
Onder de online-verkopers die aanklopten bij TNT Post bevonden zich ook veel reisorganisaties, aldus De Wit: ‘Daarom hebben we een speciale pagina (voorbeeld) voor hen gecreëerd in Sjopze. Het concept staat nu dus voor meer partijen open dan voor pakketaanbieders alleen’.

Als de reisadvertenties aanslaan, komt Sjopze begin volgend jaar met een speciale reisfolder, laat De Wit weten: ‘Daarbij is het prettig dat de reisbranche heel andere piekperiodes heeft dan de andere retail.’