In maart 2017 is de PostNL Bagageservice geïntroduceerd voor reizigers vanaf Schiphol. Sinds deze week wordt voor deze bagageservice dezelfde technologie gebruikt als voor de selfservice bagage drop-off machines op Amsterdam Airport Schiphol. Deze technologie van Scarabee Aviation Group biedt een schaalbare en toekomstbestendige oplossing. Hierdoor kunnen straks nog meer passagiers en luchtvaartmaatschappijen van deze dienst gebruik maken.

De PostNL bezorger haalt de bagage thuis op en scant daar de boardingpassen. Deze informatie wordt via de systemen van Schiphol geverifieerd met de betreffende luchtvaartmaatschappij, waardoor de bagage direct is ingecheckt. Op de luchthaven wordt de koffer via het reguliere proces in het vliegtuig geladen, waarna het op de plaats van bestemming van de bagageband gehaald kan worden. Hierdoor kan de passagier zonder ruimbagage naar Schiphol reizen en kan men direct bij aankomst door naar security.

Gezamenlijke innovatie in het reisproces
“Schiphol innoveert continue om het reisproces zo aangenaam mogelijk te maken. Met slimme digitale oplossingen stromen reizigers beter door en werken we aan een betere reizigersbeleving”, aldus Henk-Jan Gerzee, Chief Digital Officer Royal Schiphol Group.

“De stap van “self-service Bagdrop” naar “online Bagdrop” is een belangrijke vernieuwing in het reisproces. De samenwerking tussen Schiphol Airport, PostNL en Scarabee resulteert in meer keuze voor de reiziger met een onbezorgde reis in het vooruitzicht. De reiziger kan aan boord gaan in de wetenschap dat zijn of haar koffer in goede handen is”, zegt Michael Tan, CEO van de Scarabee Aviation Group.

“Door samen te werken aan de professionalisering van de bagageservice zorgen Schiphol, Scarabee en PostNL ervoor dat het proces van de bagageservice nóg soepeler verloopt. Daarnaast ontzorgen we reizigers en bieden we hen gemak. We zien bijvoorbeeld dat 40% van de gebruikers van de bagageservice overstapt op openbaar vervoer. Wij willen dat zonder koffers reizen naar het vliegveld daarmee vanzelfsprekend wordt”, aldus Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek van PostNL.