Wat natuurlijk iedereen in de reisbranche al wist maar door nrcnext.nl in een voorbeeld goed is weergegeven is dat de vliegtaks geen stand kan houden: in plaats van het milieu te sparen zullen reizigers extra vlieguren gaan maken.
Zie hier het artikel uit de nrcnext:
De voordeligste manier om met KLM naar New York te vliegen, is vanaf Düsseldorf. Wie daar aan boord gaat van een Fokker 50 van KLM en met een overstap via Schiphol doorvliegt naar de Verenigde Staten, is bijna 200 euro goedkoper uit dan wie rechtstreeks vanaf Schiphol vliegt (420 euro tegen 609 euro). Na de invoering van de ecotaks in Nederland per 1 juli worden de verschillen nog groter.
Wie voorheen een vlucht wilde boeken met KLM moest een Nederlandse luchthaven als vertrekpunt kiezen, maar KLM biedt sinds kort de mogelijkheid op te stappen in Düsseldorf, Bremen of Brussel. Passagiers worden dan met een korte vlucht naar Schiphol of Parijs Charles de Gaulle gebracht en stappen daar over.
Een woordvoerder van KLM zegt dat het gaat om „een service aan Nederlanders in de grensstreken”. Een verband met de ecotaks wil hij niet leggen, maar dat is wel „een bijkomend voordeel”. KLM omzeilt hiermee namelijk de ecotaks van 45 euro per ticket voor een langeafstandsvlucht. De heffing geldt niet voor overstappende passagiers en dus ook niet voor Nederlanders die vanaf een Duitse of Belgische luchthaven eerst naar Schiphol vliegen.
Wie opstapt in Bremen voor een vlucht naar Johannesburg betaalt bij KLM in september 730 euro; vanaf Schiphol ligt dat tarief 350 euro hoger. Düsseldorf en andere luchthavens in Duitsland en België constateren in de aanloop naar de invoering van de ecotaks al een grote toeloop van Nederlanders. „Die Holländer zijn koele rekenaars”, zegt de directeur van Düsseldorf Airport.
Laten we eerlijk zijn. Iedereen voelt toch aan dat deze vliegtaks niet klopt. Hoe bizar!
Eén reactie
Men mag de Nederlanders dan wel berekend vinden, maar ik ben het hier wel mee eens. Het is op dit moment ontzettend duur om vanaf Schiphol direct naar Beijing te vliegen (mijn thuis basis van de afgelopen 4 jaar). Om tijdens laag seizoen op en neer te vliegen kost het nu tegen de 1000 Euro en dat is nog al wat. Maar wat nu als ik vlieg met Air Berlin die sinds een paar maand een lijndienst heeft geopend naar Beijing. Als ik naar Dusseldorf vlieg (wat op dezelfde afstand ligt als Schiphol voor mij) kost me dit minder dan 500 Euro. Ik denk dat de keus dan snel gemaakt is.