Meer omzet op mobiel is voor veel ondernemers, marketeers en managers een belangrijk doel voor 2017. Afgelopen maand (februari 2017) kwam Google met een nieuw onderzoek en benchmark over mobiele snelheid. Volgens Google één van de belangrijkste factoren om in 2017 te zorgen voor meer omzet op mobiel. Wil jij als reisonderneming ook na 2017 nog een rol spelen? Investeer in snelheid op mobiele apparaten!

Een gebruiker blijft vaak maar 3 seconden

Dat de snelheid van je website op smartphones belangrijk is, weet je waarschijnlijk wel. Wat je misschien niet wist is dat een gemiddelde webpagina er 22 seconden over doet om te laden op mobiel. 22 seconden!

Op basis van verschillende testen met een computersysteem dat gebaseerd is op het menselijke brein, is gemeten wat snelheid van de website doet met bouncepercentage op je (travel) website. Dit is het percentage van personen dat de website verlaat, na het bekijken van slechts één pagina.

Hieruit blijkt dat gebruikers het minst geneigd zijn om een pagina te verlaten, als deze binnen 3 seconden laad. Tel daarbij op dat 53% een mobiele website verlaat, als het laden langer dan 3 seconden duurt en een gemiddelde website 22 seconden erover doet om te laden op mobiel.

Een onderzoek van DoubleClick van september 2016 wees al uit dat mobiele website te zwaar zijn. Zeventig procent van alle pagina’s waren in dit onderzoek groter dan 1MB, 36% was groter dan 2MB en 12% was zelfs groter dan 4MB. Dit is enorm zwaar voor een mobiele pagina, gegeven dat 1,49MB ongeveer in 7 seconden geladen is met een snelle 3G verbinding.

Benieuwd of jouw website mobiel vriendelijk is en hoe snel jouw mobiele website is? Gebruikt de test van Google op https://testmysite.thinkwithgoogle.com/

 

Design start op mobiel

Vaak wordt een nieuw website design beoordeeld op gevoel. Spreekt het design mij aan? Krijg ik er een goed gevoel bij? Word ik er nieuwsgierig van? Kortom, word ik er vrolijk van?

Vaak kan het antwoord “ja” op deze vragen gegeven worden. Het nieuwe website design maakt men blij. Toch kan het voorkomen dat de mobiele gebruiker uiteindelijk gefrustreerd achterblijft of de website verlaat.

Waarom? Mooie designs hebben veel tijd nodig om te laden en zijn niet altijd geschikt voor mobiele apparaten. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat men vaak niet langer dan 3 seconden de tijd neemt om de pagina te bekijken. Een mooie website kan zeer belangrijk zijn, maar als men de website verlaat voordat deze is geladen, is het mooie design ook kansloos.

Start een nieuw website design daarom vanuit de mobiele gedachte. Ontdek wat belangrijke design elementen op mobiel zijn en houdt rekening met snelheid voor een optimale gebruikersbeleving!

Impact van een langzame mobiele travel website

  • Slechte gebruikerservaring
  • Hoog bouncepercentage
  • Lagere conversieratio
  • Slechtere SEO posities
  • Meer investeren om hetzelfde aantal conversies te behalen
  • Lagere kwaliteitsscore voor Google AdWords advertenties, waardoor je meer betaalt

LEESTIP: 25 tips van Google waar je op moet letten bij een mobiel design

Belang voor de reiswereld

Denk jij nu nog steeds zonder een goed geoptimaliseerde mobiele site te kunnen? Lees dan eens het artikel “ How the Travel Research Process Plays Out in Time-To-Make-A-Plan Moments “ van juli 2016.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat 70% van alle reizigers hun smartphone gebruiken tijdens research over vakanties. Ook het percentage van alle zoekopdrachten rond “hotel”, die op mobiel plaatsvonden lag op 70% in april 2016.

Afgelopen jaren is het aantal website bezoekers op mobiele apparaten sterk gestegen. Zie hieronder een onderzoek van Morgan Stanley Research en ComScore. Terwijl meer dan de helft van alle website bezoekers zich bevinden op mobiel, is de mobiele conversieratio nog vaak vele malen lager dan op desktop.

Waarom de snelheid op mobiel verhogen?

Stel dat je een AdWords campagne hebt lopen, met een langzame mobiele website. Je spendeert maandelijks €1.000,- aan bezoekers op mobiel. Met een langzame mobiele website, is de kans groot dat de bezoeker de website verlaat. Heeft een andere adverterende touroperator, OTA of airline wel een mobiele website? Dan is de kans groot dat de bezoeker boekt bij de concurrent.

Besluit je niet te adverteren op mobiel, dan zul je een groot deel van de markt niet bereiken. Je weet nu dat de meeste bezoekers op mobiele apparaten naar je zoeken. Je kunt tot zo’n 70% van de totale markt niet bereiken, afhankelijk van het type reis, vakantie of product dat je aanbiedt. Zo laat je veel boekingen en omzet links liggen.

Is jouw conversie percentage op mobiele apparaten nog steeds verbazingwekkend laag? Test je website snelheid en verbeter de laadtijd. Google zal dit jaar mobiele websites belonen met een hoge snelheid én goede content, met hogere posities in de zoekmachine. Investeer in een snelle mobiele site en zorg ervoor dat je ook na 2017 bestaansrecht hebt als reisonderneming.

Ook voor de zichtbaarheid in de organische zoekresultaten wordt mobiele snelheid steeds belangrijker. Zo belangrijk dat Google van deze pagespeed een ranking factor maakt. Dit betekent dat wanneer je investeert in de laadtijd, je een aantal plaatsen kunt stijgen in de zoekresultaten. Hoe hoger die positie, hoe groter het aantal (gratis) online bezoekers je kunt verwachten.

6 tips om je prestaties op mobiel te verbeteren 

  • Zorg dat afbeeldingen niet te zwaar zijn
  • Verklein je CSS, HTML en JavaScript
  • Gebruik browser caching
  • Snelle hosting; met name voor grotere websites is shared hosting niet voldoende
  • Beperk de HTML-code die vereist is om content boven de vouw te laden
  • Bronnen comprimeren met gzip of deflate

Met Google PageSpeed Insights kun je jouw pagina’s analyseren en de tool laat vervolgens suggesties zien om deze pagina te optimaliseren. Zo kom je erachter wat de snelheid voor jouw mobiele website kan verbeteren. De tool is bovendien gratis.

Test niet alleen je homepage, maar ook pagina’s over bestemmingen, hotels en je boekingsproces. Deze zijn namelijk minstens zo belangrijk, omdat deze vaker als landingspagina’s gebruikt worden.