De World Travel & Tourism Council (WTTC) en Microsoft benadrukken de transformerende kracht van AI (Artificial Intelligence) voor reizen en toerisme. Daarnaast waarschuwen ze dat de sector achterblijft bij andere consumentensectoren als het gaat om de adoptie van AI.

Deze en meer conclusies verschenen in het eerste in een reeks AI-rapporten dat in samenwerking met Microsoft is opgesteld. Er wordt gesproken over een herdefiniëring van de normen voor reizen en toerisme. Daarnaast wordt de sector opgeroepen tot een grotere integratie van dergelijke technologieën.

Lees ook: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelt het AI Impact Assessment.

Cruciale rol

WTTC zet zich in voor het stimuleren van innovatie en het ondersteunen van de sector om AI en andere geavanceerde technologieën te omarmen. Om duurzaamheid en uitstekende klantervaringen te bevorderen erkent WTTC het cruciale belang van AI bij het revolutioneren van de sector. WTTC gelooft dat AI tijdens de reis van de reiziger een cruciale rol kan spelen. Onder andere bij het leveren van een op maat gemaakte en verbeterde ervaring.

Voorspeller

‘De technologie kan gepersonaliseerde aanbevelingen en marketingstrategieën mogelijk maken door reizigersgegevens te analyseren en prijsstrategieën te optimaliseren. Dit kan realtime aanpassingen via geavanceerde AI-aangedreven chatbots’, aldus de WTTC en Microsoft in het rapport. Het rapport benadrukt ook de mogelijkheden van AI tot het voorspellen van toekomstige vraagpatronen en het bieden van waardevolle inzichten voor overheden en belanghebbenden op het gebied van reizen en toerisme.

Helpt bij verduurzaming

AI kan van cruciaal belang zijn bij het bevorderen van duurzaamheid. Bijvoorbeeld door het monitoren en minimaliseren van de milieueffecten. Daardoor kan een meer verantwoordelijke en duurzame sector wordt gewaarborgd. Julia Simpson, president en CEO van WTTC: “Terwijl we door het steeds evoluerende landschap van reizen en toerisme navigeren, komt AI naar voren als een katalysator voor positieve verandering. Het rapport toont aan dat AI niet alleen een technologische vooruitgang is, maar een strategisch hulpmiddel dat de klantervaring kan personaliseren, duurzame verbeteringen kan aandrijven en realtime prijsmodellen kan creëren.”

Grotere productiviteit

Julie Shainock, Managing Director Travel, Transport & Logistics van Microsoft, zegt: “Het gebruik van AI zorgt voor een grotere productiviteit voor bedrijven en een meer gepersonaliseerde consumentenervaring. Voor reizigers biedt het de mogelijkheid om tijdens het boeken meer inspiratie en gepersonaliseerde aanbiedingen te genereren. Het biedt ook tools aan consumenten om hen proactief te helpen terwijl ze op hun bestemming zijn, om op hun behoeften te anticiperen met relevante informatie om hun reis te verbeteren. Voor reisorganisaties is GenAI er om de productiviteit te verhogen, het voorspelbare te automatiseren en onze mensgerichte benadering van de waardevolle momenten in de reis beter tot zijn recht te laten komen.”

Achterstand

Ondanks de toenemende voorbeelden van AI-toepassingen in de reis- en toerismesector, laat het rapport zien dat de sector achterblijft bij andere consumentensectoren als het gaat om de adoptie van AI. ‘De opkomst van AI in verschillende sectoren het afgelopen jaar is nu een relevante kracht, en de reis- en toerismesector moet nu actie ondernemen om de impact ervan te benutten. Uitdagingen die door reis- en toerismebedrijven moeten worden overwonnen, zijn onder meer een tekort aan AI-geschoolde werknemers, een beperkte AI-infrastructuur en het ontbreken van een formele ‘AI-strategie’ in veel bedrijfsplannen. Reis- en toerismebedrijven worden aangespoord om AI als een strategische prioriteit te omarmen en zwaar te investeren in talent om de samenwerking tussen mensen en AI te bevorderen. Te midden van zorgen over de impact van AI op banen, gaat het rapport in op het potentieel voor het scheppen van banen, waarbij wordt erkend dat hoewel AI ontwrichtend zal zijn, het op zijn beurt nieuwe kansen zal genereren.’

Verantwoord databeheer

In de zoektocht naar duurzame AI-praktijken binnen de reis- en toerismesector komt verantwoord databeheer naar voren als een cruciale strategie. ‘Het implementeren van maatregelen zoals dataminimalisatie, efficiënte opslag en verantwoorde gegevensverwerking wordt van cruciaal belang voor organisaties die hun CO2-uitstoot willen minimaliseren bij het gebruik van nieuwe digitale technologieën, en hun AI-ecologische voetafdruk aanzienlijk willen verkleinen.’

Lees hier het hele rapport.