Toerkoop Reisburo de Jong heeft een oud reisbureau omgetoverd tot een plek waar mensen zelf hun vakantie kunnen komen boeken. Online. De reisagent houdt de deuren in ieder geval vier maanden open om te kijken of er toekomst zit in een dergelijk crosschannel-concept.

Commercieel manager Willemien de Jong geeft tekst en uitleg over het nieuwe concept in vakblad Reisrevue, dat spreekt van een ‘stenen internetreisbureau’. Het interieur van de winkel in Barendrecht bestaat voornamelijk uit bureaus met computers. Bezoekers kunnen alleen reizen boeken op de website van Reisbureau de Jong, dat 15 ‘gewone’ vestigingen heeft. In kasten langs de wand liggen brochures van touroperators, die klanten kunnen raadplegen om zich te oriënteren.

Mobiele reisadviseur
Een adviesbalie kent de winkel niet. Er is één medewerkster op de vloer actief, die desgewenst controleert of een internetboeking is geslaagd. Willemien De Jong in Reisrevue: ‘We spelen in op het feit dat veel mensen onzeker zijn met internetboekingen. Dan is het prettig als iemand een bevestiging geeft. Reisadvies wordt niet gegeven. Als klanten een inhoudelijk reisadvies willen, dan maakt onze medewerkster een afspraak voor hem met onze mobiele reisadviseur Sylvia, die aan huis komt.’