• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Reisbranche kan online nog veel winst behalen

1 augustus 2010 door Martin van Kranenburg

De Nederlandse online reisbranche kan nog veel leren op het gebied van buzz generatie. Uit onderzoek van Clipit onder 25 Nederlandse online reisorganisaties blijkt dat slechts een klein gedeelte van de branche (effectief) doet aan online PR en buzz generatie. Online Media Monitoring Top 3: Kras, Oad, Thomas Cook. Wat betreft sentiment: in de afgelopen twee maanden kwam Kras naar voren als de online reisaanbieder met de meest negatieve berichtgeving. Neckermann had de meeste positieve berichten op haar naam staan.

Buzz ver te zoeken in online reisbranche
Online buzz gegenereerd door de Nederlandse online reisbranche is ver te zoeken. In de periode tussen 1 mei en 13 juli heeft Clipit de online berichtgeving in online en social media van 25 online en offline reisaanbieders gemeten en geanalyseerd. Wat bleek? Het gemiddelde aantal berichten dat de reisaanbieders per maand genereerden, was 191 – niets vergeleken met andere consumentenbranches, als bijvoorbeeld de supermarktbranche, waar het gemiddelde op bijna 1.000 per supermarkt per maand ligt. Online reisaanbieders kunnen nu dus het verschil nog maken door actief aan online PR en reputatiemanagement te gaan doen.

Buzz top drie: Tripoli achtervolgt Kras
De Buzz top 3 in Social Media, als Twitter, Hyves, Facebook, maar ook discussiefora en reacties, wordt aangevoerd door Oad. Met ruim 1.300 berichten in 2,5 maand wordt de reisaanbieder het vaakst genoemd. Thomas Cook en Kras volgen met beide ruim 1.200 berichten. In de totale online media staan dezelfde reisaanbieders, echter in iets andere volgorde. Kras kwam veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli (veel inzittenden boekten via deze reisaanbieder) en ook Oad kreeg een aardige boost mee. De directeur van Oad maakte een opmerking over het verband tussen het wegsaneren van kosten en rampen als deze. Een dag later gaf hij aan inmiddels zijn excuses aangeboden te hebben aan Kras.

Thomas Cook kwam veel in het nieuws door de melding van Brussels Airport dat er vanwege grote drukte een extra vertrekhal werd geopend. Ook de overname van Öger Tours leverde veel berichten op. Ook publiceerde deze aanbieder, net als Oad, persberichten over de extra vluchten die vanwege de Nederlandse deelname aan de halve finale en finale georganiseerd waren.

Kras meest negatief sentiment; Neckermann meest positief in online media
De vliegramp in Tripoli heeft Kras met grote afstand van de overige spelers op de eerste plaats in de top 3 van meest negatieve berichtgeving gezet. Het negatieve nieuws zorgde ervoor dat maar liefst 35,87% van de online berichtgeving over Kras negatief was – veel meer dan concurrenten Neckermann en Oad, die op 2 en 3 staan met respectievelijk 12,35% en 11,11%. Neckermann – op 2 in de top 3 met meest negatieve berichtgeving – komt tevens naar voren als reisaanbieder met de meeste positieve berichtgeving. Met 27,28% blijft Neckermann voor Arke.nl en Sunweb (respectievelijk 20,76% en 20,38%).

Op fora wordt het meest negatief gepubliceerd over Kras, Hotelplan en Oad – ook deze berichten gingen voornamelijk over de vliegramp in Tripoli. Andere berichten werden geplaatst op fora als Kassa en Radar, waar consumenten discussiëren en klagen over reisaanbieders en hun aanbod of behandeling.

Gebrek aan positieve buzz generatie
Online reisaanbieders kunnen nu nog het verschil maken op het nog relatief lege internet op het gebied van reisaanbieders. De markt kan nog veel leren van andere branches. Positieve buzz wordt bijna niet gegenereerd, terwijl uit eerder onderzoek van Sanoma Digital al bleek dat 83% van de respondenten internet de belangrijkste informatiebron vindt wat betreft het boeken van een reis. 71% boekt ook daadwerkelijk via internet.

Meer informatie en whitepaper
Over dit onderzoek is een whitepaper verschenen. Hierin wordt dieper ingegaan op de online aanwezigheid van 25 Nederlandse online reisaanbieders. Geïnteresseerd? Neem contact op met Hella de Weger via 024-359 37 90. Hella@clipit.nl

Over Clipit
Clipit, specialist in online media monitoring, scant 24/7 o.a. persberichten, nieuwssites, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook. In bijna 10.000 bronnen worden dagelijks honderdduizenden berichten gevonden en gefilterd op relevantie voor klanten als Unilever, Vodafone en Apple.

Gerelateerde Berichten

  • Online speler uit de reisbranche zoekt Social Media Expert

    Zie net op Newpeople een zeer interessante vacature. Social Media Expert bij "een grote on-liner…

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • KRAS zoekt Online marketeer en Webredacteur!

    De afdeling E-commerce van KRAS (Ammerzoden) heeft tot doel om het informatie- en verkoopkanaal internet…

Categorie: E-commerce, Marketing, Online advertising Tags: clipit, Social media en Kras, social media en OAD, Social Media en Thomas Cook

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM onderzoek reviews travel hotels instagram destinatiemarketing Booking.com Facebook TripAdvisor Google reizen Expedia Airbnb Social Media NHTV technologie Vakantiebeurs mobiel TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext