• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Reisorganisaties te veel met zichzelf bezig’

10 mei 2012 door Redactie Twinkle

Reisorganisaties in Nederland zijn nog te veel bezig met hun eigen identiteit. Ze lijken niet te beseffen dat de grootste dreiging van buiten de branche komt (zoals van Google, Lidl, Hema of Groupon) en ze doen er goed aan een langetermijnvisie te ontwikkelen.

Dat en veel meer stelt de Academie Toerisme van de NHTV te Breda in zijn Toekomstvisie op Toerisme (ToT) in 2025. Het onderzoek werd verricht in opdracht van Reiswerk, dat werkgevers en werknemers in de reisbranche bij elkaar brengt.

Schaalgrootte versus specialisatie

De toekomst van de reisbranche zal volgens de Academie worden gekenmerkt door ‘een duidelijke splitsing en tot op zekere hoogte een polarisatie’. Aan de ene kant zullen zich schaalgrootte en internationale consolidatie aftekenen, aan de andere kant vergaande specialisatie in nicheproducten en -markten.

Shake-out

Uit het rapport: ‘Bedrijven die zich in een “stuck in the middle” positie bevinden zullen op termijn niet in dezelfde structuur kunnen voortbestaan, zij zullen dus nadrukkelijk strategische keuzes moeten maken. Als gevolg van schaalvergroting, rationalisatie en consolidatie zal in de komende jaren nog een flinke shake-out in de Nederlandse reisbranche plaatsvinden. Het aanmerkelijk mindere aantal reisorganisaties dat in 2025 nog actief is zal grotendeels de rol van touroperator hebben overgenomen.’

Van product naar advies

Volgens de Academie hebben veel organisaties geen echte lange termijnvisie. In plaats van klantgericht zijn ze vooral productgericht en inkoopgedreven. ‘De grootste uitdaging voor de reisbranche op middellange termijn is gelegen in het feit dat het traditionele productgerichte verdienmodel plaats zal moeten maken voor een model waarbij de consument betaalt voor de diensten.’

Van kennis naar kunde

Reisorganisaties doen er verstandig aan zich niet met kennis over bijvoorbeeld bestemmingen te onderscheiden, want die is breed beschikbaar. Belangrijker is kunde, stelt de Academie, die een competentiegerichte onderwijsaanpak voorstaat om “soft skills” te ontwikkelen.

U kunt het rapport van de Academie Toerisme downloaden via onderstaande link (pdf):

» Toekomstvisie op toerisme 2025

Gerelateerde Berichten

  • Inpakken en Wegwezen en KLM presenteren praktijkcases

    Volgende maand, 10 september om precies te zijn, presenteren Marcel Beemsterboer (Inpakken en Wegwezen) en…

  • Corendon voorloper in reisbranche

    Corendon lanceert iPhone app Corendon is de eerste reisorganisatie die een iphone applicatie lanceert die…

  • Typosquatting in de reisbranche

    Typosquatting is geld verdienen met bewuste typefouten in domeinnamen van vooral bekende merken. In de…

Categorie: E-commerce

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels travel TripAdvisor mobiel Facebook onderzoek reizen Social Media instagram Booking.com Expedia reviews KLM Vakantiebeurs Google technologie Airbnb TUI NHTV destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring