Jan Lokhoff maakte gisteren bekend dat de website van Reisrevue binnenkort alleen toegankelijk wordt voor betalende abonnees. Alleen via een abonneecode krijg je nog toegang tot de website van het vakblad Reisrevue.

Reisrevue

Aan de ene kant vind ik het opmerkelijk, aan de andere kant dwingt het respect af dat je dit als uitgever aandurft. Wel is de uitleg van Reisrevue een beetje vreemd dat ze hiermee reacties van niet serieuze “branche vreemde” bezoekers mee willen voorkomen. Dat kan je ook echt anders inrichten, het proces gewoon monitoren. Dat doen alle blogs, uitgevers online. Maar goed, een website van een vakblad die zijn site op slot gooit. Ik heb het nog niet eerder gezien. En dit besluit zal Reisrevue ook wel heel wat bezoekers op de site gaan kosten en daarmee een verlies van de online advertentie inkomsten. Heb sterke twijfels of ze dat met de verkoop van extra abonnementen goed kunnen maken.

Wat betekent dit bijvoorbeeld voor studenten. De nieuwe generatie. Deze doelgroep haalt haar informatie bijna uitsluitend online. Ze weten niet anders dat informatie gratis is. Die gaan echt geen abonnement nemen maar op zoek naar andere bronnen op internet die ze van informatie kunnen voorzien. En nog een ander punt. Wat gaat de Reisrevue doen met alle data nu ze precies kunnen zien wie van welk bedrijf wanneer inlogt en wat ze allemaal doen op de website. Het wordt een beetje Big Brother. En wat gaan ze doen met alle indexaties in Google? En zo zijn er nog meer vragen als je de reacties leest op het bericht.

De tijd zal het leren of het een goed besluit is. Een moedig besluit maar ik denk dat 2010 een spannend jaar zal worden voor de Reisrevue.