Booking.com deed onderzoek onder meer dan 22.000 reizigers in 29 landen en dook in meer dan 180 miljoen geverifieerde gastbeoordelingen en concludeert dat 2020 een jaar wordt als nooit tevoren als het gaat om reizen. Dit komt onder andere vanwege een groeiend gevoel van verantwoordelijkheid en een sterkere connectie met de mensen en plekken die we bezoeken. Hierbij een voorproefje op de acht reistrends voor 2020.

1. Second city

Het reizen naar second cities, oftewel het reizen naar minder bekende bestemmingen met als doel overtoerisme te beperken en het milieu te beschermen, neemt komend jaar een grote sprong voorwaarts. Maar liefst 61% van de Nederlandse reizigers wil helpen bij het verminderen en tegengaan van overtoerisme en ruim een derde (36%) zou hun oorspronkelijke bestemming wel willen ruilen voor een minder bekend maar soortgelijke bestemming als dat minder impact op het milieu zou betekenen. Iets minder dan de helft (43%) van de Nederlandse reizigers zou toegang willen hebben tot een service (app/website) die bestemmingen aanbeveelt waar toerisme een positieve impact heeft op de lokale gemeenschap. Verwacht wordt dat bedrijven hierop inspringen door functionaliteiten te introduceren die het makkelijker maken voor reizigers om second city-bestemmingen te vinden. Dit doen ze door te onderzoeken wat de reisvoorkeuren van reizigers zijn en deze te koppelen aan alternatieve of minder bekende bestemmingen in het land of de regio van hun keuze. Ook wordt verwacht dat er komend jaar meer samenwerkingen binnen het reis-ecosysteem zijn. Deze gaan voor meer bewustwordingscampagnes en een verbeterde infrastructuur zorgen, wat reizigers aanmoedigt om de minder bereisde paden op te zoeken.

Foto: Booking.com

2. Technologische verrassingen

In 2020 zien we dat reizigers belangrijke aspecten in de besluitvorming rond hun reis nog meer overlaten aan technologie. Keuzes op het gebied van bestemmingen en excursies kunnen soms veel tijd in beslag nemen. Het komende jaar richten inventieve technologische oplossingen zich hierop. Slimme, betrouwbare en automatische aanbevelingen geven ons toegang tot een groot aantal nieuwe ervaringen die we anders zouden missen. Ondertussen besparen we tijd (gewone tijd én schermtijd) zodat we elke minuut van onze vakantie optimaal kunnen benutten. Voor ruim een derde (38%) van de Nederlandse reizigers klinkt dit als muziek in de oren. Zij geven aan interesse te hebben in verrassingsvakanties en willen graag andere verrassingen ontvangen via een app. Hiernaast zegt 29% van de Nederlandse reizigers dat ze een app willen gebruiken waarmee ze tijdens hun reis, in real-time, snel en gemakkelijk activiteiten kunnen vinden en boeken. Een iets lager aantal (22%) is van plan een app te gebruiken waarmee ze activiteiten vooraf kunnen plannen, zodat ze alle informatie op één plek hebben. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, verwachten we in 2020 nog meer apps te zien die gebruik maken van Artificial Intelligence. Deze apps bevelen bestemmingen, verblijven en activiteiten op maat aan, gebaseerd op huidige voorkeuren, eerdere reizen en contextuele factoren zoals het weer en populariteit.

Foto: Booking.com

3. Slo-Mo

In plaats van de constante angst te voelen om iets te missen (FOMO) en altijd op volle snelheid te reizen, gaan we het in 2020 vooral lekker rustig aan doen. In 2020 is ruim een derde van de Nederlandse reizigers (39%) van plan langzamere vervoersmiddelen te kiezen om hun impact op het milieu te beperken en de helft (50%) zou een route willen nemen die wat langer duurt om zo meer van de reis zelf te genieten. Bepaalde soorten vervoer spelen in op onze wens het rustiger aan te doen: van fietsen en trams tot sleeën en boten, en natuurlijk de benenwagen. Twee vijfde (40%) vindt het nu al niet erg om meer tijd te besteden aan het reizen als er gebruik wordt gemaakt van een uniek vervoersmiddel.

Foto: Booking.com