Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in de eerste helft van 2012 gestegen naar € 4,61 miljard. Reizen blijft daarbij wederom het grootste segment in de online markt. Dat blijkt uit de update van de Thuiswinkel Markt Monitor (N=1.700 webwinkels) van Thuiswinkel.org. Terwijl de fysieke detailhandel nog steeds onder druk staat, blijft de markt voor online verkopen stabiel verder groeien met 9% ten opzichte van de eerste helft van 2011. 

Aantal bestellingen belangrijkste driver

Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “de belangrijkste driver van de groei blijft het aantal online bestellingen”. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internetbestellingen gedaan, een groei van 15 procent. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org noemt dit opvallend. “We hebben hier zelfs met een groeistijging te maken van het aantal verkochte producten en diensten ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg de groei van het aantal internetbestellingen 13 procent.” Online bestellingen hadden in de eerste helft van 2012 een gemiddelde waarde van €110, een daling van 5% ten opzichte van een jaar daarvoor. Wijnand Jongen: “Dit is onder meer te verklaren door de toename van de online verkoop van apps en downloads.”

300.000 consumenten kopen voor het eerst online

Naast het aantal bestellingen neemt ook het aantal kopers verder toe. In de eerste helft van 2012 hebben in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Hiervan deden 300.000 consumenten voor de eerste keer een online aankoop. Het aandeel nieuwe online kopers neemt verder af. De groei van de markt komt voornamelijk uit kopers die steeds vaker gaan bestellen.

Het grootste segment blijft reizen

Het segment Reizen blijft het grootste online marktsegment (€1,89 miljard). Pakketreizen/appartementen kennen nog steeds het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met €1,18 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 710 miljoen. Het (mobiele)Telecom segment is in omvang het tweede segment met een omzet van € 610 miljoen en een groei van 13%. De omzet in online kleding bedraagt in de eerste helft van 2012 € 345 miljoen (+15%).

Groei online winkelen blijft aanhouden in 2012

De webwinkelmarkt zal ook in de tweede helft van 2012 blijven groeien. “Consumenten hebben de voordelen van het online verkoopkanaal nu echt ontdekt en omarmd. De koopbereidheid op het internet zal blijven groeien”, zegt Wijnand Jongen. Dit geldt zeker voor het mobiele kanaal; de verkopen via mobiel (via smartphone of tabletstijgen explosief. Wijnand Jongen: “Deze ontwikkeling zorgt voor een verdere groei van de webwinkelmarkt. De toekomstige groei zal vooral uit ervaren kopers moeten komen, de aanwas van nieuwe kopers vlakt verder af. Wij verwachten op basis van de huidige cijfers dat er een goede kans bestaat dat de online consumentenbestedingen dit jaar op € 10 miljard zullen uitkomen.” In 2011 zette de Nederlandse online winkeliers samen meer dan 9 miljard euro om.

Bron: Thuiswinkel.orgMarketingfacts 
Afbeelding: Kozumel (cc)