De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is in 2011 gestegen naar € 9 miljard. Dit blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen. Het segment reizen blijft hierin het grootste segment met € 3.670 miljoen omzet.

Online bestedingen blijven stijgen
De bestaande online klanten bestellen volgens het de Marktmonitor steeds vaker producten en diensten via internet. In 2011 zijn bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan, dat is een stijging van 13% vergeleken met 2010. Deze groei komt vooral door het aantal bestellingen per persoon.

Ook het aantal mensen dat online koopt blijft groeien, afgelopen jaar hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet geplaatst. Het aantal online kopers is daarmee 10.5 miljoen, 10% meer dan in 2010.

Het gemiddeld besteed bedrag per bestelling neemt verder af. Online aankopen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van €115,-, een daling van 3% ten opzichte van 2010.

Reizen
Het segment reizen blijft het grootste online marktsegment in 2011 met een omzet van € 3.670 miljoen. Dat is een stijging van 4,6% ten opzichte van 2010 (= € 3.510 miljoen).

In het segment reizen zijn met name de online bestedingen voor Vliegtickets & Hotels gestegen, namelijk naar € 1.430 miljoen, dat is 5,2% meer dan in 2010 (= € 1.360 miljoen). De bestedingen voor Pakketreizen & Appartement zijn met 4,2% gestegen naar € 1.430 miljoen in 2011.

De hele infographic van de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2 is hier te downloaden.

Bron: Online markt stijgt met ondanks crisis naar € 9 miljard – Thuiswinkel.org

Credits headerafbeelding: Robbert Noordzij (CC)