• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wat kunnen reviews bij revenue management betekenen?

21 augustus 2013 door Sanne Bakker

Reviews spelen een bepalende rol in het oriëntatieproces voor de hedendaagse reiziger en zijn hotelkeuze. Hotels streven dan vooral naar best, beter, betere reviews om het online marktaandeel te behouden en vergroten. De input uit reviews kan natuurlijk gebruikt worden om de gastbeleving en het hotelproduct te verbeteren. Maar dan is je product in orde, je gasten tevreden en heb je een Tripadvisors ‘Certificaat of Excellence’ aan de muur gespijkerd. Goede reviews kunnen ook een rol spelen bij revenue management want meer reviews, hogere scores en betere rankings leiden uit eindelijk tot een aangetoond beter resultaat in de omzet.

Review facts

Uit verschillende infograpics (Bronnen: Olery en Trustyou) wat reviewfacts op rij:

  • 75 reviews worden per minuut online gepubliceerd
  • Er zijn ruim 100 miljoen reviews beschikbaar
  • 81% van reizigers vindt reviews belangrijk
  • Bijna de helft van alle reizigers laat tegenwoordig ergens online  een review achter
  • Zowel leisure als business gasten maken gebruik van reviews
  • TripAdvisor blijft met 60 miljoen reviews het grootste platform maar ook de online travel agents Booking.com, Expedia en Best China Hotel domineren de top.

Faciliteren, luisteren en reageren

Om te gaan voor de best, beter, betere reviews kun je als hotel een reviewstrategie ontwikkelen. Acties daarin zijn bijvoorbeeld:

  • Vraag je gasten actief om een review achter te laten.
  • Luister of lees wat het commentaar is van je gasten, deel deze intern en doe hierop verbeteringen aan je product.
  • Reageer op de review! Reviews met reacties hebben een 6% hogere reviewscore en 65% van de reizigers geeft aan eerder te boeken als ze reacties vanuit het hotel zien. (Bron: Trustyou) Reageer niet alleen met “bedankt voor uw review” maar koppel verbeteringen terug.
  • Reviewscijfers verbeteren sterk de perceptie van de klant bij boekingen. Laat deze vooral zien op je eigen site op de conversieplekken.

Reviews & online reputatiemanagement

Inmiddels zijn er verschillende online reputatiemanagement systemen (o.a. Olery, TrustYou, Revinate en ReviewPro) voor hoteliers op de markt die in kaart brengen wat je prestaties volgens gasten zijn. De systemen verzamelen reviews van talloze bronnen. Uiteraard Tripadvisor, Zoover maar ook die van OTA’s zoals Booking.com als de niche platformen. Voor management info zijn deze tools erg fijn en overzichtelijk. Ook kun je met deze systemen benchmarken op basis van de reviews van jouw hotel tegen die van je benoemde concurrenten. Hierdoor kun je zien waar je t.a.v. concurrentie beter scoort of juist het laat liggen. Bijvoorbeeld op schoonmaak of service. Als E-commerce Manager vind ik dit t.a.v. het online marktaandeel erg interessant maar mijn collega @CarloBatenburg, Revenue Manager, ziet meer mogelijkheden.

Reviews & revenue management

Wellicht een overbodige introductie, maar bij revenue management staat de vraag en aanbod naar een product centraal en streeft men altijd naar de juiste prijs op het juiste moment voor het juiste product. Deze ‘prijs-’ strategie is ontstaan in de luchtvaartindustrie en wordt ook vaak toegepast in de hotel- en autoverhuurbranche.

De CQI (Competitive Quality Index) ™ tool van ReviewPro zal vele revenue manager harten sneller doen kloppen. Deze tool gaat namelijk nog een stap verder dan alleen het benchmarken op reviewscores. De CQI ™ vergelijkt dagelijkse bezettingscijfers, gemiddelde kamerprijs (ADR) en omzet per beschikbare kamer (RevPAR) met daarbij de reviewscores van benoemde concurrenten. De uitkomsten hiervan zijn zeer interessant: ben je te duur of te goedkoop in verhouding met de reviews? Idealiter zou je een hogere prijs per kamer kunnen vragen als de concurrentie het op reviewscore laat liggen. Kortom je kunt je revenue strategie aanpassen.

Op dit moment gebruiken we bij WestCord Hotels deze tool (nog) niet. In mijn volgende blogpost zal ik jullie vertellen hoe we bij WestCord Hotels nog een stapje verder gaan met beoordelingen van onze gasten.

Foto: Ook in ons WestCord Fashion Hotel Amsterdam pronkt de Tripadvisor award op een prominente plek. (@ensanne on Instagram)

Gerelateerde Berichten

  • Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels

    Onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens. Als we daar naar kijken hebben onafhankelijke hotels het niet…

  • Responsive design hampshire hotels
    Mobiel en Online Reputatie volgens Hampshire Hotels #eTravel13

    Verwondering maakte zich meester van de slechts 26-jarige Ewoud Frielink, e-Commerce Executive van Hampshire Hotels,…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

Categorie: E-commerce, Online PR en branding, Social media Tags: E-commerce, olery, online reputatie management, Revenue management, revenue manager, ReviewPro, reviews, Revinate, TripAdvisor, TrustYou

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. moncler outlet zegt

    23 december 2014 om 14:18

    The memo said Facebook is likely to have more than 500 shareholders this year, according to another person who reviewed the documents, and that the company may begin filing public reports of its financial performance by April 2012.

Trackbacks

  1. WestCordReviews.nl: Iedere gast ambassadeur! - TravelNext schreef:
    7 september 2013 om 17:14

    […] keer poste ik al ‘Wat reviews bij revenue management kunnen betekenen?’. WestCord Hotels gaat graag nog een stap verder en met trots presenteren we onze eigen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews instagram reizen Facebook destinatiemarketing travel KLM Google Expedia TUI TripAdvisor mobiel Vakantiebeurs technologie hotels Social Media onderzoek NHTV Booking.com Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring