• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Riksja Travel lanceert mini-docu over de positieve impact van CO2-compensatie

31 januari 2019 door Dylan Cinjee

Er wordt al geruime tijd gediscussieerd over de CO2-uitstoot die het reizen (met het vliegtuig) veroorzaakt. Reisorganisatie Riksja Travel weet echter dat reizen ook een positieve impact op de wereld kan hebben en lanceert daarom vandaag de korte documentaire ‘Surviving the smoke’.

De reisorganisatie stuurt jaarlijks zo’n 20.000 reizigers de wereld rond. In 2018 was dat goed voor zo’n 36.000 ton CO2.”We zijn ons natuurlijk bewust van de effecten die al die reizen hebben en de realiteit is wel dat reizen momenteel nog schade toebrengt”, aldus Jeroen van Vilsteren, duurzaamheidsmanager bij Riksja Travel. “We zetten als reisorganisatie alle beschikbare middelen in om die schade te beperken. Zo compenseren we nog in hetzelfde jaar de volledige CO2-uitstoot van al onze Riksja-reizen (zowel vlucht als landarrangement). Dit doen we samen met de South Pole Group, een Zwitserse organisatie die verschillende CO2-reducerende projecten in de wereld opzet en ondersteunt. We hebben daarbij gekozen voor een manier die niet alleen de CO2 compenseert, maar ook positieve sociale effecten teweegbrengt.”

Clean cooking stoves
Een van de manieren waarop dat gebeurt is door huishoudens in India en Kenia te voorzien van schone kooktoestellen. Deze toestellen zorgen ervoor dat er minder CO2 wordt uitgestoten, er minder luchtwegeninfecties en oogproblemen bij vrouwen en kinderen voorkomen en er bovendien minder brandhout nodig is, waardoor families zich tijd besparen om het hout te verzamelen; tijd die gestoken kan worden in werkzaamheden die brood op de plank brengen. Van Vilsteren: “De afgelopen twee jaar hebben we meer dan 6000 traditionele kooktoestellen vervangen en hebben we niet alleen onze volledige CO2-uitstoot direct kunnen compenseren, maar ook een wezenlijk verschil kunnen maken in het leven van duizenden gezinnen.”

Hoe wezenlijk dat verschil daadwerkelijk is, ondervond een team van Riksja dat in december afreisde naar India om gezinnen te bezoeken die deze clean cooking stoves hebben ontvangen. Ook Van Vilsteren was mee. “We kenden natuurlijk al de feiten en cijfers van ons compensatieproject, maar om in India met eigen ogen te kunnen zien hoe heftig het effect is van het koken op de traditionele kooktoestellen en wat de positieve gevolgen van de clean cooking stoves op het leven van al die gezinnen … wow, dat was wel heel bijzonder. We hopen dat we een klein beetje van dat wow-gevoel met deze documentaire over kunnen brengen!”

Duurzaamheidsbeleid
Het CO2-compensatieproject is slechts een klein deel van een veel breder duurzaamheidsbeleid binnen Riksja Travel, dat als intrinsiek doel heeft om mensen met elkaar te verbinden en een positieve impact op de wereld te creëren. “Thuis blijven is echt geen antwoord op de CO2-problematiek”, stelt van Vilsteren. “Dat zou dodelijk zijn voor de wereldeconomie, voor de werkgelegenheid in armere landen, om nog niet te spreken over het begrip tussen culturen en je eigen persoonlijke ontwikkeling. Reizen kan op een enorme schaal een positieve impact teweegbrengen, als het maar verantwoord gebeurt. Wij doen er alles aan om onze verantwoordelijkheid daarin te nemen.” Zo werkt de reisorganisatie samen met kleinschalige, duurzame slaapplekken waarbij de reiziger in contact komt met de lokale cultuur en het geld terugvloeit naar de bevolking. Alle aangeboden activiteiten en excursies worden milieuvriendelijk georganiseerd en er is een streng dierenbeleid. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in lokale projecten en kunnen reizigers via Riksja Travel en Wakibi microkredieten verstrekken aan ondernemers wereldwijd. Van Vilsteren: “Onze ambitie is om verder te gaan, om alle uitstoot en negatieve impact die reizen veroorzaakt te neutraliseren, om innovatieprojecten te steunen die bijdragen aan duurzaam reizen en onze sociale impact verder uit te bouwen. Daarnaast hebben we de handen ineengeslagen met verschillende organisaties om middels het Travel Impact Lab start-ups de mogelijkheid te bieden om duurzame reismogelijkheden te ontwikkelen. Zo hopen we bij te kunnen dragen aan een mooiere wereld.”

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • Riksja Travel matcht reizigers met locals

    Reizigers op basis van hun hobby’s matchen met de lokale bevolking. Een concept wat nog niet…

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • Vliegtickets.nl lanceert vakantieportal Mondygo.nl

    Vliegtickets.nl zet met Mondygo.nl een nieuw vakantiemerk in de markt. Bezoekers van de site kunnen…

Categorie: Duurzaamheid, TravelNieuws Tags: CO2, duurzaamheid, reizen, Riksja, Riksja travel, travel

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 
  • Suzanne op Nederlandse studenten en UNWTO gaan toekomstig toerisme vormgeven

Tagcloud

hotels Expedia Facebook Vakantiebeurs Google Booking.com travel reizen TripAdvisor Social Media destinatiemarketing NHTV instagram TUI Airbnb mobiel reviews technologie KLM onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2021 TravelNext