• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Riksja Travel: “Van volledige CO2-compensatie over naar klimaatwinst”

23 juli 2019 door Dylan Cinjee

Reisorganisatie Riksja Travel neemt een volgende stap om de negatieve effecten van al hun reizen tegen te gaan. Het bedrijf gaat van volledige CO2-compensatie over naar klimaatwinst.

De organisatie is een wereldwijd initiatief gestart om samen met haar reisagenten de CO2-compensatie van de reizen op de 48 bestemmingen te verdubbelen. Hiermee kan potentieel 14.000 extra ton CO2 gecompenseerd worden. De reisorganisatie maakt daarmee zelf al een grote stap in de verduurzaming van de reisbranche, maar stelt zich ook als doel om internationaal awareness te creëren; veel reisbedrijven doen nu nog niets aan compensatie of leggen de rekening daarvoor bij de reizigers.

“We hebben met onze 100% CO2-compensatie een stap in de goede richting gezet, maar realiseren ons dat daarmee het eindstation bij lange na niet is bereikt”, stelt Kyriël van der Sloot, Sustainable Travel Expert bij Riksja Travel. “Daarom kiezen we ervoor om een volgende stap te zetten richting klimaatwinst. Door onze lokale partners te activeren, verdubbelen we in één keer de compensatie van de reis ter plaatse en kunnen we gezamenlijk meer uitstoot compenseren dan dat we veroorzaken.”

Klimaatcompensatie
De eerste reisagenten hebben al gehoor gegeven aan de oproep van Riksja Travel; zo compenseert de Chinese partner Charmission Travel nu alle CO2-uitstoot van de reis ter plekke en investeert de agent in Indonesië al langere tijd in klimaatcompensatie. Per reiziger wordt het landarrangement op deze bestemmingen twee keer gecompenseerd.

Van der Sloot: “De gemiddelde uitstoot van een Riksja-rondreis (exclusief vlucht) is 0,7 ton CO2. Door de compensatie te verdubbelen, wordt er 1.4 ton CO2 per reiziger gecompenseerd. Dat staat gelijk aan drie jaar geen vlees eten.”

Duurzaam

Verduurzamen
Alleen al in China heeft deze samenwerking tot effect dat jaarlijks maar liefst vier ton CO2 extra voor Riksja-reizigers zal worden gecompenseerd. Dit staat gelijk aan de uitstoot van iets meer dan tweehonderd retourtjes Amsterdam – Beijing. Om verdere klimaatwinst te realiseren, is de reisorganisatie van plan om naast extra reductie ook de reizen verder te verduurzamen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het gebruik van treinen in plaats van auto’s, slimme reisroutes en duurzame hotels.

Negatieve effecten
Hoewel de reisorganisatie de groeiende kritiek op met name vliegreizen begrijpt en er alles aan doet om de verantwoordelijkheid voor de negatieve effecten te nemen, is niet reizen is volgens Riksja Travel geen realistisch alternatief.

Van der Sloot: “Er wordt – terecht – veel aandacht besteed aan de negatieve effecten van reizen, maar de discussie zou breder gevoerd moeten worden. Het is bewezen dat reizen óók een onmisbare positieve impact creëert. Los van zwaarwegende sociaal-economische aspecten draagt reizen bij aan verbindingen tussen culturen, bewustwording en dringt het armoede terug.”

Gerelateerde Berichten

  • Riksja Travel lanceert mini-docu over de positieve impact van CO2-compensatie

    Er wordt al geruime tijd gediscussieerd over de CO2-uitstoot die het reizen (met het vliegtuig)…

  • Riksja Travel matcht reizigers met locals

    Reizigers op basis van hun hobby’s matchen met de lokale bevolking. Een concept wat nog niet…

  • Emerce Travel Insight

    Bij Emerce Insight word je in een dag bijgepraat over alle innovaties op het gebied…

Categorie: Duurzaamheid, TravelNieuws, Trends

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Expedia KLM Social Media instagram Airbnb Booking.com Facebook TripAdvisor Google technologie onderzoek reviews TUI mobiel travel reizen Vakantiebeurs NHTV hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring