De CMO Council heeft een onderzoek gedaan naar de rol van visuele media in de storytelling van merken. Hieruit kwam onder anders dat de creativiteit van content één van de belangrijkste onderdelen van visuele media is. Het onderzoek laat onder andere een duidelijk beeld zien hoe marketeers denken over visuals, waarom deze van groot belang zijn en hoe je visuals op een goede manier kan integreren in je content strategie.

Zien is geloven

Zonder foto’s, video of infographics kun je een brand niet zo duidelijk over laten komen als je zou willen. Want het is immers zo: zien is geloven. Als het gaat om content en vooral de interactie, klopt dit gezegde helemaal. Zien is geloven, want een foto zegt nou eenmaal meer dan een 1.000 woorden.

Dit geldt voor elke branche, maar voor de reisbranche hebben visuals een veel grotere invloed dan voor bijvoorbeeld verzekeringsbranche. Een bestemming verkoopt zich immers niet zomaar. Overtuigende teksten zijn nodig, maar met foto’s of video’s overtuig je toeristen echt.

Toekomst: video

Visuals zijn niet ‘zomaar’ van belang, maar van groot belang. Uit het onderzoek is gebleken dat marketeers hier volop mee instemmen. En in de toekomst wordt de rol van visuals alleen maar belangrijker. Volgens het onderzoek gaat het gebruik van elk soort visuele media een grotere rol spelen. Daarbij spant video de kroon, meer dan driekwart van de ondervraagde marketeers geeft aan dat video de meest opkomende manier van visuele media is. Een eerder geschreven blog gaf al aan dat video niet uit één component bestaat, maar waar onder andere live streaming en augmented reality ook toe behoren. In travel zien we ook dat video groter en groter wordt, denk aan het online reisvideoplatform Wander Network, of de invloed van video op destinaties. Het wordt een steeds groter onderdeel van de visuele media.

blog visuals

Dat visuele media steeds groter wordt, hangt samen met de opkomst van social media kanalen als Pinterest, Instagram en Snapchat. Vooral in travel zijn deze kanalen van groot belang. Reizigers en toeristen kijken niet alleen meer naar de foto’s op een website van een touroperator. Voor echte inspiratie bezoeken ze de social media kanalen, of blogplatformen, deze hebben een grotere invloed. Denk aan de plaatsen op Instagram, waar je veel inspiratie opdoet bij het zoeken naar een bestemming. Visuals hebben al een enorm effect op de reiswereld, maar met de trends van video en vlogs zal dit effect nog groter worden.

Hoe integreer je visuals op een juiste manier in je content strategie?

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers vaak moeite hebben om visuals op een juiste manier te integreren in de content strategie of in de social media strategie. Daarbij wordt er vooral ingezoomd op het inzetten van visuals om de interactie met de doelgroep te vergroten. Maar ook het behouden van de rode draad van het project of het merk door alle visuele media. Daarnaast houden veel organisaties nog geen rekening met visuals bij het vaststellen van een budget of tijdsplanning, waardoor visuals er last-minute er bij in schieten en eronder lijden. Dat zijn uitdagingen waar veel marketeers mee kampen.

Hoe ga je daar mee om en hoe zorg je ervoor dat alle visuals op een juiste manier worden geïntegreerd binnen jouw organisatie?

Door een content-ontwikkeling-strategie. Een manier van werken waarbij een duidelijke strategie alle content bepaald die door elke afdeling van een organisatie wordt verspreid. Er worden vaak content strategieën opgezet door een afdeling of een persoon die de website beheert, en een aparte strategie door degene die verantwoordelijk is voor de sociale media. Dit kan verschil in beide soorten veroorzaken, omdat men uitgaat van verschillende strategieën.

De key is het begrijpen dat één strategie leidend moet zijn voor alle content die je uitdraagt!

Oftewel: content centraliseren, waardoor de rode draad in elk soort content en op elk kanaal zichtbaar blijft.

arrows-1412057_1920

Voordelen van content centralisatie

Toch zijn er nog veel marketeers en organisaties die nog niet inzien dat het centraliseren van de content een belangrijk onderdeel is. En waarmee ook de visuele media in samenhang staat met de content. Het onderzoek geeft een aantal voordelen voor content centralisatie:

  • Iedereen binnen een organisaties zit op dezelfde lijn wat betreft content, waardoor bezoekers op elk platform of op elk kanaal een eenzelfde beleving krijgen.
  • Het creërt creatieve en soepele processen omdat iedereen vanuit een duidelijke strategie werkt.
  • Er wordt minder tijd verspild in de zoektocht naar visuals of het maken van visuele media, omdat er van tevoren een duidelijke planning wordt opgezet.
  • Het risico dat er visuele content wordt verspreid die niet goed bij het merk past, wordt aanzienlijk verminderd.
  • Bezoekers krijgen een betere experience op alle kanalen door de verbondenheid van een merk, waardoor de ROI groeit.

Balans

Een laatste tip: let erop dat de content niet ondergedompeld wordt in visuele media. Ondanks dat het van groot belang is, moet er een juiste balans zijn, waarbij visuele media een toegevoegde waarde moet bieden. Als we in ratio’s denken, werkt een 60:40 ratio het beste. 60% tekst tegen 40% visuele media: een artikel of blog dat prettig om te lezen is en inspirerend door visuele media!

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)