De vorige week gelanceerde Rotterdam Routes App  geeft gebruikers een nieuwe kijk op de stad en maakt van iedereen een local. Marlies den Hartogh en Rinske Brand van BRAND hebben het concept bedacht aan de hand van een aantal pijlers: samenwerken met ambassadeurs, partners & superpromotors, aansluiting bij events die offline plaatsvinden, online activiatie & social gamification zijn belangrijk én toerisme & hogescholen net zo.

Dit gastblog is geschreven door Miranda Cornelisse.

5 rasechte Rotterdammers

Er zijn vijf routes, elk begeleid door een andere Rotterdammer. Zo laat onder meer Dora van Duyvenbode, schrijfster en presentatrice, de bezoeker de groene kant van Rotterdam zien, demonstreert Ari Deelder, inderdaad de dochter van…, de voor- en achterkant en daarmee haar meest en minst favoriete plekjes in de stad, en neemt Hasna El Maroudi, journaliste, columniste en modevormgeefster, je mee langs Oud & Nieuw Rotterdam, van archeologische vondsten naar trendy vintagewinkels.

https://www.youtube.com/watch?v=ScNsO126g3c&index=6&list=PLHSVsYxi_Dd3MiZbKd-ANB8-wnXxZgeOD

Deze nieuwe app is het resultaat van een samenwerking en dialoog tussen zowel de gemeente als meerdere lokale organisaties, met als doel de leesbaarheid van de stad te vergroten, om zo de bezoekers de stad op een andere manier te laten ervaren. Veel bezoekers missen namelijk één duidelijke binnenstad, welke tijdens het bombardement in WOII is weggevaagd. Rotterdam moet je leren kennen, zo is de mening, om er van te kunnen gaan houden.

http://youtu.be/ovrPtdew8fo?list=PLHSVsYxi_Dd3MiZbKd-ANB8-wnXxZgeOD

Doelgroep: social traveler

De gemeente wilde om die reden vooral een leuke app, samengesteld door mensen die passie hebben voor de stad Rotterdam en die de gebruikers van de app graag mee nemen langs zowel de highlights als de minder bekende plekjes. De doelgroep van Rotterdam Routes App is dan ook de social traveler, bij wie het vooral gaat om zich te laten onderdompelen in het lokale. Dit geldt trouwens niet alleen voor de internationale reizigers of bezoekers van buitenaf, ook de inwoners van Rotterdam zelf zijn vaak nog op zoek naar die minder gangbare plekken. De routes zijn allemaal authentiek en persoonlijk, ingesproken door echte, maar onbekende Rotterdammers, en zijn verkrijgbaar in het Engels of… natuurlijk, in het Rotterdams.

Geen Wikipedia feitjes, maar echte verhalen

Rotterdam lijkt hiermee een app te hebben ontwikkeld die past in deze tijd. Uit een kleine poll onder de bezoekers van Social Media Week blijkt namelijk dat gebruikers juist veel liever karakteristieke en lokale dingen te weten willen komen, in plaats van Wikipedia feitjes, dat zij graag mee op pad gaan met een echte, maar onbekende local en dat zij veel liever de oortjes in hun oren stoppen, de smartphone in hun zak doen en al luisterend mee wandelen door de straten van Rotterdam, dan dat zij de smartphone in hun handen moeten houden voor augmented reality en dergelijke. Een typische Social Media Week tip uit de zaal was tot slot, om de tour te koppelen aan Foursquare, zodat deelnemers punten kunnen verdienen en daarmee leuke kortingen kunnen verkrijgen.

Bekijk hier de presentatie van Rotterdam Routes App tijdens Social Media Week Rotterdam.