Twee van de bekende Duitse Samwer-broers steken geld in TravelBird. Met de eerste externe kapitaalinjectie wil het Nederlandse reisbedrijf de vleugels verder uitslaan. Medeoprichter Symen Jansma: ‘Tot nu toe hebben we onze groei feitelijk laten afremmen door cashflow.’

In een recent interview met Twinkle kondigde Jansma de komst van extern groeigeld al aan, zonder daarbij een concrete naam te noemen. Vanochtend wordt bekend dat Global Founders Capital, de investeringsmaatschappij van OIliver en broer Marc Samwer en Fabian Siegel, een minderheidsbelang heeft verworven. ‘De online reisorganisatie versnelt hiermee de groei binnen en buiten Europa en biedt daarmee een nog beter reisaanbod’, laat TravelBird weten.

300 procent groei per jaar
TravelBird wist sinds zijn oprichting in 2010 jaarlijks met gemiddeld 300 procent in omzet te groeien, zonder extern kapitaal. In 2012 werd het Belgische MyTrip ingelijfd, een jaar later het Nederlandse Boekvandaag.nl. Inmiddels werken aan het Singel in Amsterdam 250 medewerkers aan het reisaanbod voor 12 markten. De omzet in 2013 kwam uit op 70 miljoen euro.

‘Gas er meer op’
TravelBird wil dit jaar zijn entree maken in een aantal nieuwe markten, zowel binnen als buiten Europa. ‘We hebben goede systemen en we zijn schaalbaar’, aldus Jansma in het laatste nummer van Twinkle. ‘Tot nu toe hebben we onze groei feitelijk laten afremmen door cashflow. Met venture capital kan het gas er meer op. Als het geld er is en je hard wilt werken, dan moet je kansen pakken.’

Vier keer zoveel personeel
Met het groeigeld uit Duitsland denkt TravelBird eind dit jaar in minstens twintig landen actief te kunnen zijn. Na de zomer verwacht het bedrijf ook buiten Europa reizen en tripjes te slijten, onder andere in Australië. Jansma, die TravelBird oprichtte met Dennis Klompalberts, laat in een persbericht weten het personeelsbestaand te willen verviervoudigen. ‘Nu kunnen we nog sneller opschalen. Hiervoor trekken wij nog eens 750 medewerkers aan van over de hele wereld. Wereldwijd opschalen betekent dat we nog betere reisaanbiedingen kunnen onderhandelen voor onze reizigers.’

Hapklare brokken
Jansma omschrijft TravelBird in Twinkle als een online reisbedrijf. ‘Een OTA zouden ze in het buitenland zeggen. De kern is dat we eigen deals bieden die we zelf regelen en in hapklare brokken opdienen. We doen zaken met hotels, attractieparken, vliegtuigmaatschappijen, touroperators en soms wisselen we ook deals uit met andere reisbureaus. Hier en daar hebben we een aanbieding voor een spa of een restaurant, maar we hebben geen verdere plannen in die richting. Overigens hebben we geen enkele moeite om partners te vinden, ook in het buitenland niet.’

Albert Heijn
TravelBird fungeert ook als leverancier voor andere retailers en uitgevers, die onder de eigen vlag acties op maat kunnen bieden aan hun klanten. Zo werkt TravelBird onder andere structureel samen met Albert Heijn. Sinds kort kunnen alle bonuskaarthouders van de supermarktketen elke maand exclusieve deals bij TravelBird boeken. Op Ah.travelbird.nl zijn momenteel twee stedentrips,
een dagje wellness en een kookworkshop rondom het thema ‘oosterse tradities’ te vinden.