Hoe ervaart een bezoeker het zoeken en boeken van een vakantie via het internet en hoe kan deze user experience verbeterd worden? Om hier meer inzicht in te krijgen voerde Netprofiler een usabilty onderzoek uit naar het zoek- en boekgedrag in de reisbranche. We zetten de belangrijkste resultaten hiervan voor je uiteen in een reeks blogs. Dit keer staat centraal hoe jouw organisatie goed kan scoren in de organische zoekresultaten.
1. Instant search resultaten
Het eerste punt is hoe de gebruiker zijn zoekopdracht bepaalt. Google toont namelijk tijdens het intypen van de zoekopdracht suggesties (instant search resultaten). Een gedeelte van de respondenten laat zich beïnvloeden door deze resultaten. Hierdoor verandert de zoeker dus tijdens het zoeken van zoekopdracht. Belangrijk is om in de instant search resultaten te kijken welke suggesties gegeven worden voor belangrijke zoekwoorden. Als blijkt dat je niet goed gevonden wordt op de suggesties is het verstandig de zoekwoorden uit te breiden. Gebruik de suggesties als inspiratie voor uitbreiding van de zoekwoorden.
2. Zorg voor een goede positie in de organische zoekresultaten
Een opvallende conclusie van dit onderzoek is dat een gedeelte van de zoekers de betaalde zoekresultaten in eerste instantie overslaan en starten met kijken bij de organische resultaten. Als ze hier geen goed resultaat vinden komen ze terug bij de betaalde resultaten.
Deze ontwikkeling pleit voor het belang van een goede organische positie. Focus daarom niet alleen op een goede positie in de betaalde resultaten, maar zorg dat je in beide gevallen een prominente positie bezet. Een goede positie in de organische zoekresultaten behaal je door in te zetten op SEO (Search Engine Optimalisation). Zorg dat de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden terug komen in de teksten en (met name) titels & URL’s in je website.
3. Naamsbekendheid en vertrouwen
Na het invoeren van een zoekopdracht wordt vaak gezocht naar de bekende en vertrouwde namen. De minder bekende reisaanbieders krijgen in eerste instantie minder aandacht. Deze aanbieders kunnen meer opvallen door aan hun advertenties elementen toe te voegen zoals beoordelingen of door aansprekende teksten/kortingen te gebruiken. Hierdoor val je beter op bij de bezoeker en werkt dit in je voordeel als het gaat om vertrouwen wekken. De bezoeker zal daardoor eerder geneigd zijn jouw website ook daadwerkelijk te bezoeken als je tussen de resultaten omhoog komt.
4. Benut de long tail
De long tail is een bekend marketingbegrip. In de long tail richt je je op een niche marketingdoelgroep met een specifiek product. Dit werkt ook door in je SEO en SEA-activiteiten. In deze context heeft de long tail betrekking op keywords of keyphrases waarop websites gevonden worden of willen worden. De keyphrases die zeer populair zijn als zoekopdracht worden dusdanig sterk beconcurreerd, dat het voor adverteerders en contentmanagers/webmasters interessanter is om zich op de ‘Long Tail keywords’ te richten.
Bijvoorbeeld: Mensen die een specifieke zoekterm invullen, zoals ‘Camping Napels’, weten al waar ze heen willen en zijn hiermee een fase verder in het beslissingsproces dan mensen met de zoekterm ‘Camping Italië’. Hier kun je op inspelen, zodat mensen een passend resultaat krijgen bij hun zoekterm. Gebruik de specifiekere termen in de advertentie en laat vervolgens de bezoeker landen op een zeer specifieke pagina (in bovenstaand voorbeeld een pagina met alleen campings in Napels). Het doorvoeren van dit advies geeft een positief effect op de CTR en Conversie van het resultaat. Mensen komen direct op de goede pagina, hoeven zelf niet te zoeken naar de juiste campings en hebben dus veel minder snel de neiging om onderweg af te haken en verder te zoeken op de website van een concurrent.
Deze gastbijdrage is geschreven voor Paul van Leijden en Wouter Muns:
Paul van Leijden werkt als usability consultant bij Netprofiler. Doormiddel van het uitvoeren van expert reviews, usability onderzoeken met eyetracking en A/ B testen helpt hij bedrijven als Ziggo, Vitens en Score met het verbeteren van de user experience en de conversie van hun websites.
Wouter Muns is werkzaam als online marketing consultant bij Netprofiler en is gekwalificeerd Google AdWords professional. Wouter verzorgt voor verschillende klanten waaronder SportshopsDirect, Pluimen en de Hartstichting de opzet en de optimalisatie van de AdWords campagnes. Daarnaast heeft Wouter veel ervaring met longtail adverteren.
3 reacties