De 1e parallel sessie tijdens de SES werd gegeven door Christoffel van het Google Search Quality team.

  • be relevant
  • be social
  • be fast

Wees relevant
Goede content is content waarmee je indruk maakt op de bezoeker van je website. Vertrouwt de bezoeker de informatie die je aanbiedt op je site? Maar ook, zou je deze site aanbevelen aan je vrienden. Via Google Insights vind je meer informatie over hoe je gebruikers zoeken en wanneer. Je kunt hier heel goed inzichtelijk maken in welke periode het zoekvolume piekt of daalt. Heel handig voor de reissector om seizoensinvloeden te bekijken en deze informatie te verwerken in bijvoorbeeld je AdWords campagnes.
Van de Google Webmaster Tools, uit de handen in de zaal blijkt dat nog niet veel bedrijven dit gebruiken, krijg je heel veel informatie over je eigen website in Google. Google geeft hier informatie over

  • zoekwoorden: op welke zoekwoorden wordt je site vertoond en hoeveel bezoekers ontvang je hiervoor (de CTR).
  • of er technische problemen zijn met je website zoals 404 errors
  • of je dubbele titles en meta descriptions hebt (duplicate content)

Deze informatie haal je niet uit Google Analytics en daarom is de WMT een must voor elke (online) travelmarketeer. Overigens heeft Google deze 2 tools recent geïntegreerdd.

Wees sociaal
Als je de +1 button integreert op je site en je hebt een bepaald volume dan krijg je van Google inzage in de demografie van je users(doelgroep genoemd door Google). Dit is waardevolle extra informatie en een slimme manier van Google om meer sites te bewegen de +1 button te implementeren. Ik ben wel benieuwd hoeveel gebruikers een volledig Google profiel hebben waardoor deze informatie waardevol wordt. Op het moment heeft de +1 button nog geen invloed op de zoekresultaten volgens Christoffel.

Wees snel
Gebruik de inzichten uit de webmaster tools van Google om de laadtijden van je site in de gaten te houden. Een goede pagina laadt in ongeveer 1,5 seconde en een blog in 6 seconden. Zorg dat alle pagina’s in je site voldoen aan die richtlijn. Een langzamere snelheid heeft nl. invloed op de rankings van je website. Langzame laadtijden zullen dus leiden tot minder hoog in de zoekresultaten staan.

Credits headerafbeelding: Karl Norling (CC)