• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Sitebezoekers scannen en kranten lezers snorkelen

21 november 2007 door Martin van Kranenburg

In de NRC next stond recent een verslag van een rapport van het Amerikaanse Poynter Instituut , zij hebben mediaonderzoekers het surfgedrag en leesgedrag van ruim zeshonderd mensen geanalyseerd. De deelnemers droegen een speciale bril met twee camera’s, een gericht op een oog en een op de krant of het beeldscherm. Bezoekers van website scannen de website af op zoek naar de gewenste informatie die een antwoord moet geven op hun vraag. Scannen is een logisch gevolg als je de drie O’s van website bezoekers in gedachten houdt, bezoekers zijn onrustig, ongeduldig en onzeker. Daarom houden ze ook van overzichtelijke en eenvoudig te gebruiken websites.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat kranten lezers snorkelen: ook hier scannen lezers en valt het oog eerst op de koppen. Lijkt het artikel interessant, dan duikt de lezer er verder in en dan schuilt in iedereen een toegewijd lezer die het artikel dan ook van kop tot staart leest.

Andere conclusies uit het rapport:


1. Alternatieve manieren om een verhaal te presenteren helpen lezers om de feiten te onthouden. De kranten lezers onthielden meer feiten dan online lezers als het artikel werd gepresenteerd in een niet-verhalende vorm. Lezen vanaf een beeldscherm is ook veel moeilijker dan vanaf papier. Zorg daarom ook voor een “printbare”versie als je een uitgebreider artikel op je site presenteert.

2. Lezers zien advertenties niet als een noodzakelijk kwaad. Integendeel. Ze besteden volop aandacht aan de advertenties. En ook online advertenties met bewegend beeld trokken veel aandacht. Zie in de praktijk ook de opkomst van animated banners. De statische banner is nu wel verleden tijd.

3. Het oog van de kranten lezers valt eerst op de koppen. Daarna kijken ze naar de foto’s. Sitebezoekers daarentegen zien volgens het onderzoek eerst navigatie menu’s en daarna pas de koppen.

4. Smachten lezers naar webspecifieke onderdelen als video, blogs en discussies? Volgens het rapport zou dat meevallen. Lezers zagen deze elementen wel, maar klikten er slechts weinig op. Ze klikten het meest op advertenties, lijstjes met koppen en teasers van verhalen.

Het complete onderzoek is te vinden op http://eyetrack.poynter.org (leuke video trouwens op de site).

Gerelateerde Berichten

  • Maakt design het verschil?

    Een website moet goed vindbaar, functioneel en intuïtief zijn, maar ook de vormgeving is belangrijk.…

  • Innovatielab: Zichtbaarheid & vindbaarheid

    De 2e presentatie op het Innovatielab #travel3dot0 wordt gegeven door Peter van der Graaf. Tijdens…

  • Affiliatedag 2012 in teken van rendement en usability

    Donderdag 31 mei vindt de vijfde editie plaats van de Affiliatedag in Utrecht. Dit jaar staat de…

Categorie: E-commerce, Usability & design Tags: kranten lezers snorkelen, sitebezoekers scannen

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs onderzoek reviews destinatiemarketing mobiel Booking.com Expedia hotels Google Facebook NHTV TUI KLM TripAdvisor travel reizen Social Media technologie instagram Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring