In de NRC next stond recent een verslag van een rapport van het Amerikaanse Poynter Instituut , zij hebben mediaonderzoekers het surfgedrag en leesgedrag van ruim zeshonderd mensen geanalyseerd. De deelnemers droegen een speciale bril met twee camera’s, een gericht op een oog en een op de krant of het beeldscherm. Bezoekers van website scannen de website af op zoek naar de gewenste informatie die een antwoord moet geven op hun vraag. Scannen is een logisch gevolg als je de drie O’s van website bezoekers in gedachten houdt, bezoekers zijn onrustig, ongeduldig en onzeker. Daarom houden ze ook van overzichtelijke en eenvoudig te gebruiken websites.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat kranten lezers snorkelen: ook hier scannen lezers en valt het oog eerst op de koppen. Lijkt het artikel interessant, dan duikt de lezer er verder in en dan schuilt in iedereen een toegewijd lezer die het artikel dan ook van kop tot staart leest.

Andere conclusies uit het rapport:


1. Alternatieve manieren om een verhaal te presenteren helpen lezers om de feiten te onthouden. De kranten lezers onthielden meer feiten dan online lezers als het artikel werd gepresenteerd in een niet-verhalende vorm. Lezen vanaf een beeldscherm is ook veel moeilijker dan vanaf papier. Zorg daarom ook voor een “printbare”versie als je een uitgebreider artikel op je site presenteert.

2. Lezers zien advertenties niet als een noodzakelijk kwaad. Integendeel. Ze besteden volop aandacht aan de advertenties. En ook online advertenties met bewegend beeld trokken veel aandacht. Zie in de praktijk ook de opkomst van animated banners. De statische banner is nu wel verleden tijd.

3. Het oog van de kranten lezers valt eerst op de koppen. Daarna kijken ze naar de foto’s. Sitebezoekers daarentegen zien volgens het onderzoek eerst navigatie menu’s en daarna pas de koppen.

4. Smachten lezers naar webspecifieke onderdelen als video, blogs en discussies? Volgens het rapport zou dat meevallen. Lezers zagen deze elementen wel, maar klikten er slechts weinig op. Ze klikten het meest op advertenties, lijstjes met koppen en teasers van verhalen.

Het complete onderzoek is te vinden op http://eyetrack.poynter.org (leuke video trouwens op de site).