Skyscanner heeft een behoorlijke horde aan fans wereldwijd. Haar app is 20 miljoen keer gedownload en voor het eerst overtrof het app-gebruik in ons land het website gebruik. Dit jaar zag Skyscanner het gebruik van haar app toenemen met maar liefst 400%. Betekent dat dat we allemaal maar aan de app moeten? Nee, denk eerst heel goed na over je doelgroep en je product.

Vaker op de app dan op de website

Voor het eerst gebruiken de gebruikers van Skyscanner de app meer dan de website om vluchten te zoeken. In Nederland gaat maar liefst 53% van de zoekopdrachten van Skyscanner via de app. Dat is het wereldwijde gemiddelde en dus vaker dan via de website.

Zuid-Korea is echter marktleider op het gebied van ‘mobile travel search’. Daar is meer dan 80% van de zoekopdrachten afkomstig van de mobiele app. Japan en India liggen ook voor wat betreft boeken via de app, maar ook buiten Azië is deze trend waarneembaar.

Naast 53% in Nederland gaat 70% van de zoekopdrachten van reizigers uit Australië, Brazilië, Canada en de VS ook via een app om vluchten te zoeken of te boeken.

Onderweg zoeken en boeken

Er is een duidelijke trend waarneembaar volgens Bonamy Grimes, Chief Strategy Officer en mede-oprichter van Skyscanner: “Consumenten willen hun reis plannen en boeken terwijl ze onderweg zijn. Ook zien we dat de enorme groei van de app het bezoek naar de website stimuleert, omdat gebruikers wisselen tussen de platformen.”

Allemaal aan de app?

Betekent dit nu dat we allemaal aan de app moeten in de reisbranche? Immers, de trend geeft duidelijk aan dat reizigers on the go alles willen zoeken en boeken?! Het lijkt een logische stap om hier met jouw reis- of gastvrijheidsorganisatie direct achteraan te gaan en ook een app te ontwikkelen.

Ik zou zeggen: Hold your horses! Denk eerst heel goed na over je doelgroep, je product en het eventuele doel van een app. Wil jouw doelgroep wel jouw diensten of producten on-the-go boeken? Willen zij dit wel via een app en niet liever via een voor mobiel aangepaste website? Biedt je app wel meerwaarde ten opzichte van een website? Dat zijn naar mijn idee enkele van de vele belangrijke vragen die je jezelf moet stellen bij een keuze voor een app. Doe dus goed onderzoek naar de behoeften en wensen van je doelgroep, voor je er in duikt omdat de rest het doet..

Hoe zie jij dit? En hoe denk jij over een app voor jouw bedrijf? Zie jij meerwaarde ten opzichte van een mobiele browser voor jouw bedrijf?

Afbeelding (cc): Jeannemieke Hectors