Michael Ball is mede-oprichter en directeur van Traverse Events en Traverse Connect, gespecialiseerd in influencer-evenementen en outreach voor de reisindustrie. Michael begon zijn carrière als journalist in 2010, voordat hij in 2011 overstapte naar marketing en Traverse het jaar daarop oprichtte. Traverse voert nu een aantal van ’s werelds grootste influencer-evenementen, met Traverse 18 in Rotterdam, in mei 2018. Ze werken ook samen met merken en DMO’s voor hun outreachstrategie, waaronder die van Cheapflights, Topdeck, Spanje, de Filippijnen, Laterooms.com en nog veel meer.

Hoe denk jij dat reismerken tegenwoordig influencermarketing definiëren, gezien de diversiteit van digitale technologie die op dit moment in marketing wordt gebruikt?

‘’Ik denk dat travelmarketeers veel zeggenschap hebben over wat er gebeurt op het gebied van influencermarketing, omdat zij degenen zijn die de budgetten en de activa hebben. Instagram is de plek waar we het gemakkelijkst de trends kunnen zien, het platform heeft de manier waarop we foto’s plaatsen veranderd en het lijkt steeds vaker op elkaar. Dit gezegd hebbende, raden wij organisaties altijd aan dat een influencer met eigen ideeën mag komen en adviseren wij dat marketeers hier ook naar luisteren. Terwijl het merk of de bestemming hun producten beter kent dan een influencer, kent de influencer zijn publiek en wat op zijn kanalen werkt. Luister naar elkaar en maak samen een campagne.’’

Waarom zouden reismerken hun influencercampagnes op social media moeten blijven voeren? Is dit een slimme tactiek voor reismerken van klein tot groot?

‘’Een influencermarketing campagne kan een goede marketingtool zijn, maar niet voor alle organisaties is social media een oplossing. Het is belangrijk dat merken van elke omvang actief zijn in influencermarketing, omdat het een kans biedt om een ​​publiek te bereiken dat misschien gewoon niet beschikbaar is via traditionele middelen. Studies en enquêtes hebben ook aangetoond dat effectieve influencermarketing een veel hogere return on investment (ROI)  kan opleveren dan print- en display-advertenties, zelfs meer dan PR.’’

Welke tools en technieken gebruik je om de resultaten van influencermarketing te meten?

‘’Er zijn tal van tools beschikbaar die cijfers geven over zaken als bereik, indrukken en zelfs het ‘Advertising Value Equivalency’ (AVE). Het punt is dat niets van dit alles iets betekent. Wanneer je een advertentie in een krant plaatst en die krant door 100.000 mensen wordt gelezen, betekent dat niets als zij de verkeerde mensen zijn en niet boeken of kopen. Wat we zoeken is concreet bewijs, opmerkingen van lezers en kijkers die zeggen dat ze hebben geboekt en natuurlijk vragen we de klant om ook te rapporteren, omdat ze de sales funnel veel beter kunnen zien dan we kunnen. Opties zoals tracklinks en partnercodes helpen ook allemaal.’’

Wat is volgens jou de beste manier om een ​​influencer via social media te laten engagen met publiek?

‘’Wees natuurlijk. Werk met mensen die bij jouw merk passen en een natuurlijke stijl hebben. Veel mensen zien de plaats van influencers als ergens tussen een tijdschrift en een vriend als het gaat om het aannemen van aanbevelingen, dus je wilt hiermee spelen. Hetzelfde geldt voor je eigen kanalen, wees jezelf en wees ontspannen en niet te zakelijk. Je praat met mensen, dus creëer een persoonlijkheid voor je merk en ga op deze manier met mensen om.’’

Wat is volgens jou het belangrijkste onderdeel als het gaat om het laten groeien van conversie op sociale netwerken – van lezers/likers naar leads?

‘’Connecten met de juiste mensen en vriendelijk zijn de twee beste manieren om te groeien op sociaal gebied. In termen van het veranderen van lezers in leads, moet je uitvinden wat voor jou het beste werkt, dus experimenteer een beetje en wees de hele tijd natuurlijk. Een gesprek voeren buiten je hoofdkanaal is altijd goed, vooral op Twitter en via reacties en verhalen op Instagram.’’

Wat is een kans in 2018 voor influencermarketing die marketeers misschien over het hoofd zien maar in potentie een significant positief effect zou kunnen hebben?  

‘’Instagram Stories, de feature om korte bewegende beelden of foto’s voor 24 uur zichtbaar te laten zijn; kleine snaps dus. Zoveel mensen gebruiken dit nog steeds niet. Misschien omdat het niet het gemakkelijkst is om het bereik te meten, maar wat ik al eerder gezegd heb, dat doet er niet toe. Hoewel ik vind dat Instagram steeds minder authentiek wordt, zijn Instagram Stories meestal een geweldige manier om de persoon of het merk dat je volgt, te zien zonder tekst en trucjes om zoveel mogelijk likes en comments te gebruiken. Ik denk ook dat veel reismarketeers goede bloggers over het hoofd zien en de voorkeur geven aan alleen Instagrammers, dat is zonde.’’

Wat zijn volgens jou de nieuwe uitdagingen in 2018 met influencer marketing en heb je een advies om die uitdagingen te laten slagen komend jaar?

‘’Ik denk dat dezelfde problemen er in 2018 zullen zijn als een paar jaar geleden en dat is het vinden van influencers die authentiek zijn en  van goede waarde voor de organisatie, niet iemand die gewoon volgers koopt en niet eerlijk is. Er zijn een paar manieren om dit te doen, je kunt je eigen onderzoek doen (dit is waar mijn sessie tijdens De Vakantiebeurs Vakdag over gaat), of een expert of agentschap gebruiken. Hoewel je voorzichtig moet zijn, omdat sommige netwerken en agentschappen ook niet echt en authentiek zijn.’’

Welk advies zou je willen geven aan reismarketeers die in 2018 influencer campagnes willen voeren?

‘’Wees gevarieerd. Werk niet alleen met of Instagrammers, of bloggers of YouTubers. Zoek naar influencers die sterk zijn over meerdere platforms en mix ze in een campagne om gevarieerde video’s, fotografie en geschreven content te genereren.’’

Michael Ball spreekt op woensdag 10 januari ook op De Vakantiebeurs Vakdagen over hoe je het maximale uit influencermarketing kunt halen en gaat daar dieper in op tips en tricks om zelf onderzoek te doen naar de beste influencer voor jouw reisorganisatie.